Eismas

2019.06.11 19:56

Motociklininkai A juostoje: pirmieji pokyčiai – jau kitąmet

Rimas Bružas, LRT RADIJO laida „LRT aktualijų studija“, LRT.lt2019.06.11 19:56

Netyla diskusijos dėl motociklininkų iniciatyvos leisti jiems naudotis viešajam transportui skirtomis juostomis. Tokia praktika sėkmingai taikoma daugelyje Vakarų valstybių.

Iniciatyvą vertina teigiamai

LRT RADIJO studijoje gyvai ir telefonu diskutavę pašnekovai vieningi – toks siūlymas daugiau nei svarstytinas. Tačiau visi atkreipia dėmesį, kad, prieš priimant bet kokius sprendimus, pirmiausiai turi būti užtikrintas eismo saugumas.

„Eismas yra kompleksinis dalykas, kuriame vienas pakeitimas gali lemti daug problemų, todėl reikėtų labai gerai išanalizuoti pasekmes, kurių gali atsirasti dėl tam tikrų pakeitimų“, – teigia Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys.

Pašnekovas akcentuoja, kad, norėdami, jog tokie pakeitimai būtų veiksmingi ir tikslingi, patys motociklininkai turi demonstruoti, kad jie yra suinteresuoti lengiau įveikti spūstis, bet nepersistengti ir išlaikyti aukštą eismo kultūros bei saugumo lygį.

Specialisto teigimu, ši iniciatyva policijai atrodo patraukli dėl to, kad ji atsirado ne kaip siekis įgyti kokių nors privilegijų, o kaip argumentuotas siūlymas, kaip gerinti eismo saugumą. „Vadinamasis „nardymas“ tarp automobilių kelia pavojų tiek automobilių, tiek ir motociklų vairuotojams.

Bandymas pasižiūrėti ir paeksperimentuoti, kaip tai atrodytų, kaip patys motociklininkai laikytųsi naujų taisyklių, manau, būtų geras dalykas.

Tačiau, nors yra daug motociklų bendruomenių, kurios pasisako už saugų eismą, bet atsiranda tokių motociklininkų, kurie nesilaiko šių principų.

Todėl, važiuojant A juosta, greičio viršijimas 30 km/val. tikrai galėtų kelti grėsmę eismo saugumui. Todėl tai turi būti visos motociklininkų bendruomenės susitarimas važiuoti tvarkingai“, – priduria V. Grašys.

Už tokią iniciatyvą pasisako ir Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius.

„Esu Vyriausybėje porą kartų išsakęs poziciją, kad savivaldybėms būtų leista pačioms apsispręsti, ar galima A juosta važiuoti motociklams, ar ne. Panašiai, kaip dabar yra, kai leidžiama važiuoti lengviesiems automobiliams, kuriais važiuoja keturi žmonės ar daugiau, – vienur galima, kitur ne, priklausomai nuo aplinkybių.

Žinoma, A juosta visų pirma skirta viešajam transportui, tačiau kai kur, tikrai ne visur, šiomis juostomis galima leisti naudotis ir motociklininkams.

Matome, kokia yra situacija, kad, kai susiformuoja spūstys, motociklininkai ne visai pagal KET pradeda landžioti tarp automobilių. Todėl kartais galima leisti važiuoti A juosta.

Bet svarbu, kad motociklininkai nepradėtų A juostomis važiuoti labai greitai ir nesukeltų problemų kitiems vairuotojams. Tą reikėtų stebėti“, – LRT RADIJO laidoje „ LRT aktualijų studija“ kalbėjo R. Šimašius.

Jis teigia, kad šiuo metu Vilniaus mieste yra 40 kilometrų viešajam transportui skirtų eismo juostų, tačiau, net jei motociklininkų pageidavimas būtų paverstas KET pakeitimu, tai dar nereiškia, kad motociklininkai galėtų naudotis visomis A juostomis.

„Iš 40 kilometrų tikrai neleistume iš karto visur važiuoti motociklams, bet yra atkarpų, kur būtų galima tai išbandyti. Jei pasiteisintų, plėstume labiau, o jei ne, mažintume“, – sako R. Šimašius.

Radijo laidoje dalyvavęs Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus atstovas Dmitrijus Bialas tikina, kad ir Susisiekimo ministerija nėra nusiteikusi priešiškai.

„Paskutinis variantas, kurį mes išgirdome iš Vilniaus ir Kauno miestų merų, pasiūlymas KET numatyti horizontalųjį kelio ženklinimą ir tokiu būdu savivaldybės, kadangi tai jų pareiga organizuoti eismą gatvėse, kaip kelio savininkas, galėtų spręsti, kuriose juostose galėtų būti naudojamas toks ženklinimas.

Susisiekimo ministerija į tokius siūlymus žiūri teigiamai. Projekto dar nėra, nes pasiūlymus gavome visai neseniai ir vis dar vyksta diskusijos“, – pasakoja D. Bialas.

Įžvelgia ir pavojų

Visi diskusijos dalyviai vieningai sutiko ne tik dėl to, kad tokia iniciatyva yra gera, bet ir dėl to, kad visų pirma turėtų būti užtikrinamas eismo saugumas. Būtent tai ir kelia daugiausiai klausimų.

„Kai klausimas dėl leidimo motociklininkams važiuoti A juosta buvo nagrinėjamas pirmą kartą, toks bandomasis variantas buvo atliekamas tik Anglijoje ir tik keliose gatvėse, prižiūrint kelių policijai. Nebuvo europinės praktikos.

Todėl mums buvo keistas toks siūlymas, leisti A juosta važiuoti motociklams, kurių greitis toks pats kaip ir kitų transporto priemonių, kai tuo metu viešojo transporto vidutinis greitis siekia tik 25 km/val.

Taip pat viešasis transportas naudoja kišenes sustojimui ir keleivių išlaipinimui bei įlaipinimui, o išvažiavimas iš jų jau reikalauja manevravimo ir gali sukelti konfliktinių situacijų.

Mūsų pagrindinis argumentas buvo siekis užtikrinti eismo dalyvių saugumą, įskaitant motociklininkus. Matėme, kad jei motociklininkas važiuotų maksimaliu greičiu, pavyzdžiui, 50 km/val., jis nuolatos turėtų trukdžių, tai yra iš kišenių išvažiuojantis viešasis transportas, sulėtėjimas, į dešinę pusę sukantys automobiliai.

Taip pat A juostoje yra ir kitų eismo dalyvių – taksi automobilių, elektromobilių, tų pačių automobilių, kuriuose važiuoja keturi ir daugiau žmonių“, – teigia D. Bialas.

Tačiau vienas iš iniciatyvos autorių, motociklininkas Marius Eidukonis tikina, kad motociklininkai jokiu būdu nesiruošia įgauti privilegijų prieš kitus A juostos naudotojus, ypač prieš viešąjį transportą.

„Kelių eismo taisyklėse yra numatyta, kad viešasis transportas miesto teritorijoje turi prioritetą prieš kitas transporto priemones. Motociklininkai tikrai nenori atimti šios privilegijos“, – tikina M. Eidukonis.

Jis pabrėžia ir tai, kad iki šiol motociklininkai, važiuojantys A juosta, nebuvo pakliuvę į policijos akiratį.

„Vienoje radijo laidoje Susisiekimo ministerijos atstovas Vidmantas Pumputis buvo uždavęs klausimą Lietuvos kelių policijos tarnybai, ar buvo nubaustų motociklų vairuotojų, kurie važiavo A juosta. Ir, kaip supratau, atsakymas buvo toks, kad tų, kurie važiavo tvarkingai, nubausta nebuvo.

Todėl galvočiau ir kalbėčiau apie tai, kad A juosta nėra starto–finišo tiesioji, kurioje motociklininkas važiuos ypač greitai“, – LRT RADIJO laidoje „LRT aktualijų studija“ akcentuoja M. Eidukonis.

Pirmieji pokyčiai – jau kitąmet

Baigiantis diskusijai, LRT RADIJO studijoje buvo rastas ne tik bendras sutarimas, kokia kryptimi galėtų būti vystoma ši iniciatyva, bet ir gautas pažadas, jog kitąmet motociklininkai jau gali tikėtis pokyčių.

„Iš esmės taip – susitarimas yra. Rengdami pakeitimus bendradarbiausime ir visi galės pateikti pasiūlymų, kaip daryti geriau. Todėl kitais metais, padarius namų darbus, padirbus su teisės kūrėjais, bendradarbiaujant su savivaldybėmis, manau, kad jau bus galima vykdyti pilotinius bandymus“, – patikina D. Bialas.

Tiesa, M. Eidukonis pasiteiravo, ar, norint pradėti bandymus, būtina įgyvendinti aibę sudėtingų procedūrų?

„Mes kalbame apie bandomąjį laikotarpį, bet jis prasidės kartu su KET pakeitimu. Todėl truputį nesuprantu – mes jau turėsime pakeitimus, bet tai bus ir bandomasis laikotarpis. Todėl galbūt yra kažkoks kitoks būdas, neužkuriant viso įstatymų leidžiamojo mechanizmo?“, – klausia M. Eidukonis.

Tačiau, atsakydamas į klausimą, Susisiekimo ministerijos atstovas patikino, kad kito kelio – nėra.

Pasak D. Bialo, vienintelis teisėtas būdas yra pakeisti KET ir numatyti horizontalųjį ženklinimą. 

„Teks sulaukti teisės pakeitimų ir to, kai savivaldybės paženklins pasirinktas A juostas, tokiu būdu bus galima teisėtai vykdyti bandymus“, – aiškina jis.

Visą diskusiją galite išgirsti LRT RADIJO laidos „Aktualijų studija“ garso įraše.


LRT aktualijų studija. Diskusija dėl motociklininkų iniciatyvos naudotis visuomeniniam transportui skirta eismo juosta

Parengė Vytenis Kudarauskas