Eismas

2019.06.07 20:31

Važiuoti taksi ir vežti vaiką automobilinėje kėdutėje – misija neįmanoma

Dovilė Lisauskaitė , LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.06.07 20:31

Nors vaikus vežti tam pritaikytose specialiose kėdutėse reikalauja Kelių eismo taisyklės, tačiau tėvai susiduria su problema: išsikviesti taksi automobilį, kuriuo būtų galima saugiai vežti atžalas, – misija beveik neįmanoma. Taksi verslo atstovai pripažįsta, kad tokia problema yra, tačiau teikti tokią paslaugą – per brangu.

Vaikus auginantys tėvai, norėdami su vaiku iš vienos vietos nukeliauti į kitą, tai turi daryti pėsti arba su nuosavu automobiliu, kuriame sumontuotos specialios vaikiškos kėdutės. Jei šeima automobilio neturi ir nori važiuoti, pasinaudodama taksi arba pavėžėjų paslaugomis, dažnai susiduria su problema – išsikviesti automobilį su vaikiškomis kėdutėmis yra beveik neįmanoma.

„Kiek teko kviesti, tai dažniausiai neturi, o kai nuomojamės automobilį, tai dažniausiai ji pritaikyta vyresnio amžiaus vaikams“, – pasakoja su problemomis susiduriantis mažametės tėtis Borisas Belous.

„Man, kaip mamai, tenka sėdėti ir prilaikyti, kad neslydinėtų vaikas. Tai nėra labai saugu. Bet reikia pripažinti, kad esame vaiką vežę ir ant kelių, nes nebuvo kito pasirinkimo. Tai buvo paskutinis kartas, kai taip vežėme vaiką, ir nuo to laiko nesinaudojame taksi paslaugomis“, – priduria mama Ieva Belous.

Vežti vaiką ant rankų – ypač nesaugu

Kelių eismo taisyklėse nurodyta, kad vaikai turi būti vežami jų ūgiui ir svoriui pritaikytose kėdutėse ar pasodinti ant specialių paaukštinimų. Pasak kėdutėmis prekiaujančios įmonės atstovo, tėvai, vežantys vaiką ant kelių, avarijos metu gali sužaloti savo atžalą.

Kai mama pasisodina vaiką ant kelių ir prisisega diržu – yra viena didžiausių klaidų, tai dar blogiau, nei vaiką pasodinti šalia ir prisegti diržais, teigia „Baby City“ vadybininkas Saulius Vienažindys.

„Jei taksi važiuoja 60 km/val. greičiu, tai ir jūsų greitis toks, todėl, staigiai atsitrenkus, jūsų svoris prispaus vaiką. Tai bus dar blogiau, nei sėdėti šalia be kėdutės“, – tikina jis.

Vien tik Vilniuje taksi ar pavėžėjimo paslaugas teikia apie dešimt įmonių. Dalis įmonių turi ir vaikiškas kėdutes, bet užsakymus priima iš anksto, neretai net prieš dieną. Paslaugų teikėjai problemą pripažįsta, tačiau tikina, kad teikti tokią paslaugą per brangu.

„Kėdutės nevežiojamos automobilyje, jos stovi garaže ir, jei yra išankstinis užsakymas, jis vykdomas.

Tai reikalauja papildomų sąnaudų. Yra įmonių, kurios svarstė, bet tokių užsakymų mažai ir negali būti budinčio vairuotojo, nes pinigai neuždirbami, kai jis stovi. Todėl kitos įmonės grynai dėl ekonominių sumetimų kėdučių neturi“, – paaiškina Taksi verslo asociacijos direktorius Arūnas Kaminskas.

Saugumą ignoruoja ir patys tėvai

Kai kurie taksi arba pavėžėjimo paslaugas teikiantys vairuotojai vaikiškomis kėdutėmis pasirūpina patys. Vilniuje pavėžėja dirbanti Rūta Baronaitė užsakymus gauna per vairuotojus vienijančią įmonę.

Ji sako, kad apie tai, jog ji turi dvi vaikiškas kėdutes, įmonė net nežino, nes niekada nesidomėjo. Todėl, vairuotojos nuomone, būtų gerai, jei užsakymus priimančios įmonės automobilius suskirstytų ne tik pagal prabangos klasę ar dydį, bet ir pagal tai, ar automobilyje yra vaikiška kėdutė.

„Klientai klausia, turbūt turite savo vaikų, kad kėdutes turite, nes turiu jas dvi. Ne, neturiu, bet man rūpi vaikai ir jų saugumas.

Pradėjusi čia dirbti pamačiau, kad yra poreikis. Pradžioje įsigijau vieną, o tada nusipirkau antrą, nes dažniausiai važiuoja su dviem vaikais“, – patirtimi dalijasi R. Baronaitė.

Už tai, kad vaikas keliauja saugiai, važiavimo kaina nedidėja. Tačiau Rūta pastebi, jog neretai ir patys tėvai, gavę pasiūlymą vaiką sodinti į kėdutę, atsisako, esą kelionė netolima.

„Kiek tenka sutikti tėvų su vaikais, tai pusė jų atsisako kėdutės, nes sako, kad netoli važiuos. Bandau sakyti, kad negalima, bet jie ginčijasi, todėl pasakau, kad tai jūsų atsakomybė. O jei ką, baudą žada sumokėti“, – sako R. Baronaitė.

Gresia baudos

Už vaikų vežimo taisyklių nesilaikymą baudą gautų ne tėvai, o vairuotojas. Ji gali siekti nuo 30 iki 50 eurų. Padarius šį nusižengimą pakartotinai – nuo 60 iki 90. Taip pat gali būti atimta teisė vairuoti nuo vieno iki dviejų mėnesių ir jokių išimčių nėra.

„KET numatyta, kad jos privalomos, o kaip su taksi ir pavėžėjimo verslu, tai jie turi prisitaikyti ir siūlyti tokią paslaugą, nes mes neplanuojame numatyti to teisės aktais.

Galbūt svarstysime tai ateityje, bet iškyla problema, kad kėdutės skirtingos. Vaikai – taip pat. Todėl reikia turėti bent dvi kėdutes. Taigi, verslas turi pats taikytis prie pasiūlos ir paklausos“, – komentuoja Susisiekimo ministerijos atstovas Marius Pakėnas.

Kol kas esamos tvarkos Susisiekimo ministerija keisti neplanuoja. Policija skaičiuoja, kad vairuotojų, vežančių vaikus nesaugiai, nemažėja ir pažeidėjų skaičius per pastaruosius trejus metus svyruoja apie du šimtus.

Plačiau – reportaže nuo 21 min. 38 sek.

„Laba diena, Lietuva“. Vaikiškos kėdutės taksi automobiliuose – privaloma, bet dažnai pažeidžiama taisyklė

Parengė Vytenis Kudarauskas