Eismas

2019.06.05 19:08

Mano ratai. Automobilių padangos – nuo odinių apkaustų iki galinčių atlaikyti 300 km/val. greitį

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.06.05 19:08

Padanga yra vienintelis dalykas, kuriuo automobilis tiesiogiai liečiasi su kelio paviršiumi. Padanga užtikrina automobilio stabilumą, stabdymo efektyvumą, saugumą ir daro įtaką degalų sąnaudoms. Kaip jos evoliucionavo ir kokią padangų ateitį prognozuoja jų gamintojai?

Ankstesniuose LRT.lt straipsnių ciklo „Mano ratai“ straipsniuose galėjote susipažinti su tuo, kokios medžiagos naudojamos automobilių gamyboje, kaip iki šių dienų tobulėja varikliai ir kokios saugumo sistemos padeda ištaisyti vairuotojų klaidas.

Šį kartą – apie tai, kaip keitėsi automobilių padangų konstrukcija, kokios padangos tinka šiuolaikiniams automobiliams ir kas laukia ateityje. Apie tai LRT.lt pasakoja Lietuvos automobilių klubo Klasikinių automobilių skyriaus vadovas Šarūnas Žitkevičius ir įmonės „Melga“ komercijos direktorius Tomas Baužys.

Nuo odos iki gumos

Kaip atrodė pirmieji automobilių ratai? Jie mažai kuo skyrėsi nuo karietoms ir vežimams skirtų ratų, tačiau ilgainiui evoliucionavo automobiliai, o kartu su jais ir padangos.

„Evoliucija buvo ganėtinai paprasta – buvo tobulinamas medinis vežimo ratas. Iš pradžių jis buvo tiesiog paprastas medinis, po to buvo aptraukiamas oda. Vėliau buvo pradėtas naudoti ištisinis gumos sluoksnis, jis ilgainiui storėjo, kol galiausiai pereita prie pažangių sprendimų –padangos, kuri pripučiama oro“, – trumpai istoriją apžvelgia Š. Žitkevičius.

Sparčią ir greitą padangų evoliuciją iliustruoja pašnekovo pavyzdys.

„Mes turime 1911-ųjų metų automobilį, kurio rato rėmas yra medinis, truputį apkaustytas metalu ir aplietas storu gumos sluoksniu. Tačiau tai pilnaviduris ratas.

Bet, pavyzdžiui, 1918-ųjų metų „Ford“ jau turi tokias padangas, kokios iš principo naudojamos ir šiandien, tai yra, pripučiamas“, – LRT.lt sako Š. Žitkevičius.

Tačiau jei iš visos padangos evoliucijos reikėtų išskirti vieną revoliucinį sprendimą, T. Baužio manymu, tai būtų radialinės padangos išradimas.

„Manau, kad nuo to meto, kai buvo pradėtos gaminti radialinės padangos, iki šiol didesnių revoliucijų per tą laiką nebuvo. Žinoma, padangos tobulinamos ir šiandien, kinta jų konstrukcija, medžiagos, tačiau principas išlieka toks pats“, – LRT.lt teigia T. Baužys.

Greitis – evoliucijos variklis

Pirmieji automobiliai buvo lėti. Palyginus su arklių traukiamu vežimu, automobilio privalumas buvo tik tas, kad jam nereikėjo arklių kinkinio. Tačiau ilgainiui greičiai didėjo, tobulėjo automobilių konstrukcijos, todėl reikėjo ieškoti ir naujų sprendimų kuriant padangas.

„Iš esmės visi dalykai progresavo labai greitai. Tiek pripučiamų padangų atsiradimas, tiek ir važiuoklės konstrukcijos tobulinimai, nes atsirado lankstai, lingės. Visa automobilio konstrukcija progresavo labai greitai, taip pat ir padangos.

Tobulėjo kordo rašto supynimas, o tai darė didelę įtaką padangos atsparumui. Pavyzdžiui, akmenų ar kelio nelygumų poveikiui. Keitėsi gumos sudėtis, kad padanga nebūtų nei per minkšta, nei per kieta, nes anksčiau nebuvo išskirtinai žieminių ar vasarinių padangų“, – tolesnę padangų evoliuciją apžvelgia Š. Žitkevičius.

Greitis verčia inžinierių sukti galvą ir šiais laikais. T. Baužio teigimu, eiliniam automobiliui skirta padanga ir ta, kuri skirta greičiausiems pasaulio automobiliams, panaši tik tuo, kad yra juoda ir apvali. O padangos konstrukcija skiriasi radikaliai.

„Yra daug skirtumų, tačiau pagrindinis – stiprumas. Sportiniams automobiliams skirtos padangos gali suktis labai dideliu greičiu, bet išcentrinės jėgos jų nedeformuoja. Jei padanga nebus pakankamai stipri, ji nuo ratlankio gali tiesiog nusimontuoti.

Šiuo metu didžiausias greičio indeksas yra Y – tai reiškia, kad su tokiomis padangomis automobilis gali važiuoti 300 km/val. arba didesniu greičiu. Tokia padanga ypatinga visais atžvilgiais“, – LRT.lt pasakoja T. Baužys.

Tiesa, padangos, skirtos greitiems automobiliams, nėra tik šių laikų problema.

„Jau 1930–1940 metais sportiniams automobiliams buvo naudojamos padangos, pagamintos iš kitokio gumos mišinio nei tos, kurios skirtos paprastiems automobiliams“, – pastebi Š. Žitkevičius.

Tūkstančiai pasirinkimų

Vairuotojai visada nori tokių padangų, kurios būtų geriausios visais atžvilgiais ir patenkintų jų poreikius. Panašu, kad per keletą dešimtmečių tendencijos nepasikeitė.

„Daugiau ar mažiau, tačiau padangos visą laiką buvo universalios. Daugiau dėmesio į padangų sezoniškumą, mano žiniomis, buvo pradėta kreipti penktajame dešimtmetyje. Tačiau kiekvienas regionas visada turi tam tikrų ypatumų.

Skandinavams reikėjo žiemos sąlygoms tinkančių padangų, o, pavyzdžiui, italams tokio poreikio nebuvo, nes pas juos šiltas klimatas, Amerikoje buvo naudojamas universalus raštas.

Visa tai išliko ir iki šių dienų. Pavyzdžiui, jei naudotas automobilis į Lietuvą atvyksta iš šiltųjų kraštų, jis praktiškai niekada nebūna su žieminėmis padangomis, o jei iš Švedijos, atvirkščiai, praktiškai visada būna padangos su universaliu arba žieminiu raštu“, – teigia Š. Žitkevičius.

Tačiau kažin, ar vairuotojai kada nors anksčiau turėjo tokias plačias galimybes pasirinkti tai, kas jiems ir jų automobiliams tinka labiausiai.

„Šiandien turime gausybę padangų rūšių, skirtų įvairiems automobiliams, pradedant mažais miesto, baigiant dideliais visureigiais – vasarines, žiemines dygliuotas ir nedygliuotas, minkšto ar kieto mišinio, skirtas komfortiškam arba sportiškam važiavimui, skiriasi padangų aukštis, plotis.

Bijau sumeluoti, bet manau, kad šiuo metu yra ne vienas tūkstantis skirtingų rūšių ir išmatavimų padangų“, – apžvelgia T. Baužys.

Kai kurie padangų gamintojai stengiasi nustebinti pasaulį pristatydami įvairių vizijų, kaip, jų manymu, padangos galėtų evoliucionuoti ateityje. Tačiau, T. Baužio manymu, tokia ateitis, kokią bando parodyti padangų gamintojai, vargu ar vartotojus pasieks artimiausiu metu ar apskritai kada nors taps realiais produktais.

„Galbūt kažkada padangų nereikės apskritai, tačiau, mano manymu, per artimiausius penkerius metus neturėtų atsirasti kažkokių revoliucinių sprendimų, kurie būtų pritaikyti praktikoje.

Gamintojai leidžia sau fantazuoti ir pristatyti įvairių vizijų, tačiau tai įvaizdžio ir marketingo dalis, siekiant parodyti, kad viena ar kita kompanija yra labai inovatyvi. Bet tiesa tokia, kad šiandien visiems reikia tų pačių juodų ir apvalių padangų“, – mano T. Baužys.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt