Eismas

2019.05.22 18:16

Elektrinių paspirtukų draudimas: Klaipėda Palangos pavyzdžiu neseks

Mindaugas Drąsutis, „Vakarų ekspresas“, BNS2019.05.22 18:16

Praėjusį savaitgalį Palangoje nedaug trūko iki nelaimės – dideliu greičiu praskriejęs elektrinis paspirtukas vos nesužeidė mažametės mergaitės Jono Basanavičiaus gatvėje. Panašu, kad ateinančią vasarą tokių ir panašių incidentų nekils, mat miestas šioje gatvėje draus dviračių, elektrinių paspirtukų ir velomobilių eismą.

Elektriniai paspirtukai ir jų savininkai Palangoje gyventojams ir svečiams kelia galvos skausmą ne pirmą kartą. Dėl greitai ir nepastebimai važiuojančių transporto priemonių nusiskundimų buvo sulaukta ir anksčiau.

Per plauką nuo nelaimės

Šeštadienį išsigąsti teko vienos mažametės mergaitės mamai, kuri istorija pasidalijo socialiniame tinkle feisbuke.

„Ką tik mano dvejų metukų dukrytės vos nepartrenkė mergina, lėkusi dideliu greičiu su elektra varomu paspirtuku. Man vos širdis nesustojo. Labai baisu ir nesaugu vaikščioti Basanavičiaus gatvėje. Nežinia, kada ir iš kurios pusės atlėks. Per plauką nuo nelaimės. O vaikšto ne tik vaikai, bet ir šuniukai. Negalima net iki tilto normaliai nueiti“, – rašė klausimą iškėlusi mama.

Į situaciją sureagavo Palangos meras Šarūnas Vaitkus, kuris pirmadienį savo socialinio tinklo feisbuko paskyroje paskelbė įrašą.

„Nenorime laukti, kol nutiks nelaimė. Taip, kaip kažkada įvyko su nelegaliais ir nesaugiais atrakcionais, kai vaikų gyvybėms iškilo grėsmė“, – rašė Š. Vaitkus, kuris pranešė, kad nuo birželio 1 d. iki rugsėjo 1 d. bus draudžiama važiuoti dviračiais, elektriniais paspirtukais ir velomobiliais J. Basanavičiaus gatve.

Problemą išspręs tik draudimas?

Š. Vaitkaus teigimu, miestas negali leisti J. Basanavičiaus gatve važiuoti tik dviratininkams, neva tai pažeistų teisinius reglamentus.

Dėl to Palangos miesto Saugaus eismo komisija priėmė sprendimą išimčių nedaryti.

Draudimas važinėti elektriniais paspirtukais automatiškai taikomas ir dviratininkams. Šis Saugaus eismo komisijos sprendimas galios tik Jono Basanavičiaus gatvėje ir Birutės parke. Šiose vietose žmonės turės nulipti nuo dviračių“, – rašė Palangos meras.

Beje, Š. Vaitkus BNS sakė, kad jau daugiau nei prieš metus prašė centrinės valdžios institucijų pakeisti nacionalinius teisės aktus ir uždrausti paspirtukams važiuoti šaligatviais.

„Mes nesulaukėme jokios reakcijos“, – BNS sakė Š. Vaitkus.

Jis BNS teigė, kad uždraudus paspirtukams važinėti šaligatviais, vietos valdžia atšauktų nuo šios vasaros įvedamus ribojimus. Savivaldybės vadovas sakė besitikintis, kad draudimo nepaisančius žmones drausmins policija.

Važiuoti šaligatviais nedraus

Visgi vidaus reikalų ministerija (VRM) pirmadienį BNS pareiškė neketinanti atsižvelgti į Palangos valdžios prašymą uždrausti vidutinio greičio elektriniams paspirtukams važiuoti šaligatviais.

„Tokių diskusijų dėl tokių ribojimų šiuo metu nevyksta“, – BNS sakė vidaus reikalų viceministras Darius Urbonas.

Elektriniai paspirtukai pagal galingumą ir išvystomą greitį yra klasifikuojami kaip pėstieji, dviračiai arba mopedai. Vidaus reikalų viceministras sakė, kad drausti visiems paspirtukams važiuoti šaligatviais kol kas nėra pagrindo, o incidentų skaičių galima sumažinti didinant eismo dalyvių sąmoningumą.

„Daug kas priklauso nuo mūsų visų sąmoningumo, taisyklių paisymo, pagarbos vieni kitiems, žiūrėjimo, stebėjimo, buvimo atidžiam ir saugojimo savęs bei kitų eismo dalyvių“, – kalbėjo D. Urbonas.

„Ir pėstiesiems kartais reikia priminti <...> būti dėmesingiems ir stebėti dviračių takų ribas. Mums visiems reikia žinoti tas taisykles, jų paisyti ir laikytis“, – BNS pridūrė jis.

Nuo šių metų rugsėjo elektriniams paspirtukams važiuoti šaligatviais draus Prancūzija. Už taisyklių nepaisymą bus skiriama 135 eurų bauda.

Klaipėdoje draudimu nekvepia

„Praktika, kurią Palanga nusprendė taikyti, kitose Lietuvos vietose taikoma nebus. Vadinasi, nacionalinio masto problemos nėra. Jono Basanavičiaus gatvė – išskirtinė. Ypač vasarą žmonių yra labai daug, ten, turbūt, situacija kelia rimtą pavojų. Toks sprendimas galbūt buvo neišvengiamas.

Ar tokią praktiką taikyti visur kitur? Būčiau atsargus. Bent Klaipėdoje kol kas tikrai nėra elektrinių paspirtukų bumo, kuris darytų įtaką ir keltų pavojų. Be abejo, jeigu tokios grėsmės bus matomos, taps kūnu arba realybe, reaguosime. Nereikia laukti, kol kažkas atsitiks. Tačiau užkirsti kelią tam, ko dar nesimato, nereikėtų“, – tikina Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas

BTA skelbia, kad iki 1 kW galios ir iki 25 kilometrų greitį per valandą pasiekiantys paspirtukai yra prilyginami dviračiams. Jais važiuojama dviračių takais ir, be kita ko, jaunesniems nei 18 metų būtina dėvėti apsauginį šalmą ir visus kitus dviratininkams būdingus atributus.

Jeigu paspirtukas yra galingesnis, tada turėtų būti registruojamas ir tikrinamas techniškai, tam reikalingos mopedų ir lengvųjų keturračių (AM) kategorijos teisės. Tokia transporto priemonė turėtų važiuoti ne dviračių takais, o gatvėmis.

„Tikriausiai visi sutiks, kad paspirtuku važiuojantieji retai dėvi apsauginį šalmą, dar rečiau – kelių bei alkūnių apsaugas. Ir neabejotinai tai yra aktualus klausimas nutarus pasinaudoti miesto paspirtukais, ant kurių paprastai stojamasi be jokių apsaugos priemonių“, – sako A. Žiukelis.

Kadangi elektrinis paspirtukas gali pasiekti sąlyginai nemažą greitį, susidūrimas su juo gali lemti minkštųjų audinių sumušimus, kaulų skilimus ar lūžius, smegenų sutrenkimą.

Galingesniais paspirtukais važiuojantiesiems, panašiai kaip būtų turint mopedą, yra privalomas vairuotojo civilinės atsakomybės draudimas.

Paieškos rezultatai

20180218

Įkelk naujieną

Nuotraukos
Nuotraukos
Kelkite nuotraukas tiesiai iš kompiuterio arba spauskite pridėti nuotrauką/as
Nuorodos į audiovizualinę informaciją
Autorius