Eismas

2019.05.22 20:06

Mano ratai. Radijas: kaip šis privalumas tapo neatsiejama automobilio dalimi

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.05.22 20:06

Radijas. Šiandien tikriausiai neįsivaizduojame automobilio, kuriame jo nebūtų. Tai tapo tokia pat neatsiejama automobilio dalimi kaip ir variklis, ratai ar stiklai. Tačiau taip buvo ne visada. Kažkada norintieji girdėti muzikos garsus važiuodami automobiliu už šį privalumą turėdavo sumokėti net ketvirtadalį visos automobilio kainos.

Ankstesniuose LRT.lt straipsnių ciklo „Mano ratai“ straipsniuose galėjote susipažinti su pagrindinių automobilio komponentų (variklio, kėbulo) ar net spalvų evoliucija. Šiandien pasakojame apie dar vieną daiktą, be kurio negalime įsivaizduoti automobilio, – tai radijas.

Apie šį šiandien jau tapusį standartine dalimi, o kadaise brangiu privalumu buvusį įrenginį LRT.lt pasakoja automobilių žinovas, nuolatinis „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys Renaldas Gabartas ir asociacijos „Retromobile“ prezidentas Ramūnas Kardelis.

Kada atsirado noras automobilyje girdėti muziką?

Panašu, kad norai judėti automobiliu ir klausyti muzikos eina vienas šalia kito. Po to, kai konstruktoriai ir inžinieriai suprato, kaip priversti automobilį judėti, ne ką mažiau pastangų buvo dedama ir į tai, kad skambėtų muzika.

XX a. pradžioje šią užduotį buvo bandoma spręsti labai primityviai – į automobilį buvo dedamas tradicinis radijo imtuvas arba gramofonas ir taip automobilyje skambėdavo muzika. Tačiau kalbėdamas apie tai, kada radijas tapo integruotu elementu, R. Kardelis sako, kad tai įvyko maždaug trečiojo dešimtmečio pabaigoje.

„Teko domėtis šiuo klausimu ir, mano žiniomis, pirmasis automobilis, turėjęs integruotą radiją, buvo 1930-ųjų metų „Chevrolet“. Jame buvo įmontuotas „Motorola“ radijo aparatas. Tai buvo nepatikima ir prastos kokybės garsą skleidžianti sistema, bet tai jau buvo sistema, integruota į automobilį.

Žinoma, bandymų radiją įmontuoti automobiliuose buvo ir anksčiau, tačiau jie nebuvo tokie, kokius mes įpratę matyti šiandien, nes iš esmės tai buvo didelės dėžės, turinčios atskirus akumuliatorius, o ne elektros maitinimą iš bendros automobilio elektronikos sistemos.

Akumuliatoriai buvo dideli ir ganėtinai sunkūs, todėl juos dėdavo į bagažines, o pats radijas buvo dedamas, pavyzdžiui, po kojomis“, – LRT.lt pasakoja R. Kardelis.

Tada radijas buvo ne tik sudėtingai į automobilį įdiegiama, bet ir labai brangi sistema.

Radijas būdavo papildoma įranga ir kainuodavo labai didelius pinigus. Yra rašoma, kad automobilio radijas kainuodavo 130 dolerių, kai tuo metu paties automobilio kaina buvo 500 dolerių“, – sako R. Kardelis.

Tačiau, nepaisant didelių pinigų, radijas nebuvo sklandžiausiai veikianti automobilio sistema.

„Labai didelė problema buvo antenos. Jos nebuvo tokios, kokias įsivaizduojame šiandien kaip nedidelį metalo vamzdelį. Antenos būdavo ganėtinai didelės ritės, kurias dėdavo ir ant stogo, ir į bagažinę.

Problema buvo ir tai, kad, pavyzdžiui, jei radijas būdavo namie, kitaip sakant, stacionarus, viskas paprasčiau, tačiau automobilis yra mobilus, jis juda, todėl būdavo sudėtinga kokybiškai priimti radijo signalą ir garsas traškėdavo. Tuo metu tai nebuvo labai vykęs sprendimas, bet geriau nei nieko“, – pasakoja R. Kardelis.

Proveržis – po Antrojo pasaulinio karo

Karo pramonė yra savotiškas technologijų proveržio variklis. Taip nutiko ir su automobilių radijo įranga.

„Proveržis, kai radijas jau buvo pradėtas montuoti į automobilio prietaisų skydelį, įvyko po Antrojo pasaulinio karo. Tuo metu karo pramonė davė didelį postūmį radijo aparatų tobulėjimui. Iš pradžių mažesni radijo imtuvai buvo montuojami į karo lėktuvus, o vėliau atėjo ir į civilinę pramonę, taip pat ir į automobilius“, – teigia R. Kardelis.

Jis priduria, kad toks radijo montavimo principas, kokį mes įpratę matyti šiandien, pradėtas naudoti maždaug 1950-aisiais. Tuo metu radijas pradėtas montuoti į automobilio prietaisų skydelį. Jei radijas nebūdavo įmontuojamas iškart, būdavo paruošta speciali vieta jam įrengti. Vėliau radijas tapo neatsiejamu nuo automobilio elementu.

„Kaip ir oro kondicionierius, saugumo sistemos, taip ir radijas tapo labai aršios konkurencinės kovos dalimi. Visa tai buvo stengiamasi pirkėjui pasiūlyti už standartinę kainą. Juo labiau, kad radiją gamintojai jau galėjo pradėti montuoti be didelių investicijų.

Galiausiai radijas tapo norma. Tikiu, kad tais laikais būtų buvę neįmanoma parduoti automobilį, kuriame nebūtų radijo, arba pirkėjui pasakyti, kad radiją gausi tik sumokėjęs papildomą sumą. Maždaug tuo metu radijas tapo standartinės įrangos dalimi“, – akcentuoja R. Kardelis.

Šiandien radijas – kompleksinė sistemos dalis

Daugybę naujausių automobilių išbandantis ir naujausias jų tendencijas stebintis Renaldas Gabartas sako, kad šiandien radijas vis dar išlieka vienu iš automobilių gamintojų konkurencijos įrankių.

„Šiandien, pavyzdžiui, komercinės paskirties automobilyje galime rasti labai pigią ir prastai grojančią garso įrangą, o prabangiuose premium segmento automobiliuose – ypač brangią įrangą, kuri sukuria tokį įspūdį, lyg sėdi operos teatro salėje ir galima girdėti ne tik orkestro muzikantų kvėpavimą, bet ir tai, kaip braška jų rūbų siūlės“, – LRT.lt pasakoja R. Gabartas.

Pašnekovas pastebi, kad šiuolaikiniuose automobiliuose vis dažniau galime surasti multimedijos sistemas, kurios valdomos per lietimui jautrų ekraną. Tokios sistemos leidžia ne tik klausyti mėgstamos radijo stoties, tačiau ir prijungti išorinių įrenginių, įvairių laikmenų ir taip dar labiau praplečia galimybes vairuotojui klausyti jo mėgstamos muzikos.

„Visa elektronikos evoliucija krypsta į kuo mažesnius gabaritus ir vienas prietaisas gali atlikti labai daug funkcijų. Kalbant apie radiją, pasiektas toks lygis, kad dabar tai yra nedidelė mikroschema, kuri tampa šiuolaikinės multimedijos sistemos dalimi. Radijas kaip atskiras įrenginys praktiškai nebeegzistuoja“, – pastebi R. Gabartas.

Automobilių žinovas teigia, kad šiuolaikinės multimedijos sistemos leidžia dizaineriams kurti vartotojui patogesnę darbo vietą. Pavyzdžiui, kadangi per lietimui jautrų ekraną galima valdyti daugybę automobilio sistemų, dizaineriams reikia mažiau sukti galvą dėl įvairių fizinių mygtukų įrengimo vietos ir jų kiekio. O kalbant apie ateitį, panašu, kad evoliucija gali nužengti dar toliau.

„Kažkada vieno dizainerio esu paklausęs, į kurią pusę evoliucionuoja automobilio radijas, kaip įrenginys. Jis atsakė, kad ilgainiui liks tik garsiakalbiai ar kažkokia garso sistema, o radiją pakeis koks nors individualus įrenginys, pavyzdžiui, išmanusis telefonas, kurį prijungus prie garso sistemos bus galima klausyti, ką nori. Taip paprasčiausiai būtų sumažinamas automobilio svoris ir kaina“, – pasakoja R. Gabartas.

Galiausiai jis pastebi, kad radijas automobilyje yra ne tik muzikos ir pramogų šaltinis, tačiau ir puiki informacijos pateikimo priemonė, kuri padeda vairuotojams būtent vairuojant automobilį.

„Lietuvoje, turint omeny mūsų eismo intensyvumą, galbūt nėra labai svarbu žinoti, kas nutiko pasirinktame maršrute. Tačiau, pavyzdžiui, Vokietijoje yra speciali radijo programa, kuri nuolatos praneša apie eismo situaciją įvairiuose keliuose, netgi prognozuoja, kiek laiko užtruksi, jei važiuosi keliu, kuriame yra kažkokių trukdžių.

Tai labai svarbus dalykas, leidžiantis neturėti navigacijos sistemos, bet vis tiek išvengti nemalonumų. Galiausiai, radijas labai patogus tuo, kad be didelių pastangų jis padeda žinoti, kokia yra situacija, ir nebereikia dėl nieko sukti galvos“, – teigia R. Gabartas.

Paieškos rezultatai

20180218

Įkelk naujieną

Nuotraukos
Nuotraukos
Kelkite nuotraukas tiesiai iš kompiuterio arba spauskite pridėti nuotrauką/as
Nuorodos į audiovizualinę informaciją
Autorius