Eismas

2019.04.18 17:49

Kęstutis Mažeika: jei oro taršos planas nesuveiks, po ketverių metų bus galima ieškoti bizūno

ELTA2019.04.18 17:49

Komentuodamas trečiadienį Vyriausybės su Nacionaliniu oro taršos planu patvirtintą sprendimą skirti 1000 eurų siekiančią kompensaciją už taršaus automobilio atsisakymą, aplinkos ministras Kęstutis Mažeika sakė, kad motyvacinė priemonė pasirinkta atsižvelgus į tai, dėl kokių priežasčių žmonės dažniausiai naudoja automobilius.

„Vakarų šalyse žmonės automobilius dažniausiai perka pramogai, savo pasaulėžiūrai plėsti, susiekimui, o pas mus žmonės automobilius turi dažniausiai tam, kad įgyvendintų pagrindinį savo tikslą – nuvyktų į darbą, parvyktų, nes viešojo transporto tinklai, ypatingai regionuose, yra mažai išvystyti, ir matome dideles spragas“, – DELFI TV laidoje „Delfi diena“ sakė ministras.

Jo teigimu, jei būtų įvestas mokestis taršiems automobiliams, tokia priemonė greičiausiai būtų neefektyvi, nes keliasdešimt eurų siekianti suma nepaskatintų žmonių atsisakyti automobilio ar rečiau juo naudotis.

Pasak jo, 1000 eurų kompensacija yra tik viena iš priemonių, galinčių padėti žmonėms atsisakyti taršių automobilių, kita – savivaldybėms skiriama motyvacija dėl galimo draudimo įvedimo automobiliams, kuriuo būtų tam tikru metu uždrausta įvažiuoti į miestų centrus.

„Mes jų (mokesčių – ELTA) nenuleidinėjame iš viršaus, neliepiame savivaldybėms, jos taip pat gaus motyvacinę priemonę“, – teigė K. Mažeika.

Jis pridūrė, kad visos priemonės, kurios yra įvedamos per prievartą, duoda atvirkštinį variantą. Pirmiausia, pasak jo, reikia motyvuoti žmones.

„Reikia pirmiausia motyvuoti žmones (...), o jeigu nesuveiks, planas turi būti peržiūrimas kas ketverius metus, tada bus galima ieškoti bizūno, bet manau, kad tai yra primas žingsnis, ir žmonės tikrai tą supras“, – teigė ministras.

Komentuodamas, kokie automobiliai bus laikomi taršiais, ministras sakė, kad tie, kurie bus žemiau „Euro 5“ ar „Euro 6“ klasės, senesni nei 2009 m. ir taip pat bus atsižvelgta į jų naudojamų dujų sudėtį.

Vis dėlto K. Mažeika akcentavo, kad pagrindiniai dalykai vis dėlto bus nuspręsti atsakius į visus klausimus ir suderinus su visuomene.

Tuo metu, kaip pažymėjo ministras, iš viso 4 metų laikotarpiui, per kurį bus įgyvendinamas šis planas, skirta 240 mln.

Aplinkos ministras K. Mažeika taigia, kad pagrindiniai sektoriai, į kuriuos orientuotas šis planas, yra transporto, šilumos gamybos, žemės ūkio, naftos perdirbimo, saugojimo ir paskirstymo.

Planas bus teikiamas Europos Komisijai (EK). Nacionalinis oro taršos mažinimo planas turės būti peržiūrimas ne rečiau kaip kas ketverius metus ir galės būti koreguojamas ar pildomas, pagal poreikį įtraukiant papildomų priemonių.