Eismas

2019.04.20 12:11

Turintieji B kategorijos teises ant motociklo – be egzamino: specialistai idėją vertina skeptiškai

LRT TELEVIZIJOS laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“, LRT.lt2019.04.20 12:11

Ar B kategorijos vairuotojo pažymėjimą turintis vairuotojas gali vairuoti motociklą? Europos Sąjungos direktyva teigia, kad gali, bet – tik tam tikro galingumo. Tačiau ar galima tikėti tuo, kad motociklo vairavimo egzamino neišlaikęs vairuotojas tinkamai suvaldys šią dviratę transporto priemonę? Į šį klausimą bando atsakyti LRT TELEVIZIJOS laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“.

Į eismą vis gausiau įsilieja motociklai ir mopedai – eismo dalyviams tai vienas iš ženklų, kad atėjo pavasaris. Tačiau tai reikalauja ir didesnio automobilių vairuotojų dėmesio, nes dviratės transporto priemonės mėgstamos dėl manevringumo, suteikiamo laisvės ir galios pojūčio, todėl neretai važiuoja didesniu greičiu, nei leistina, ir laviruoja tarp spūstyse stovinčių automobilių.

Deja, bet motociklai nėra tokie saugūs ir stabilūs kaip automobiliai. Nepaisant to, net keli tūkstančiai žmonių prisijungė prie peticijos, kuria raginama palengvinti sąlygas, suteikiančias teisę vairuoti motociklą.

Tiesa, kalbama tik apie tokius motociklus, kurių variklio darbinis tūris neviršija 125 kubinių centimetrų. Pagal peticijos siūlymą, jei turite teisę vairuoti lengvąjį automobilį ir įgijote dviejų metų vairavimo patirtį, jums būtų suteikiama teisė vairuoti tokį motociklą. Nepaisant peticijos pasirašančių žmonių aktyvumo, Vidaus reikalų ministerija apie galimybę įteisinti šiuos siūlymus negalvoja.

„Žvelgiant per eismo saugumo prizmę, Lietuva negali pasigirti labai didele vairavimo kultūra ir pakankamai aukštu saugumo lygiu vairuojant motociklus. Kalbant būtent apie dviračių transporto priemonių vairavimą, kokios yra eismo įvykių pasekmės ir statistika, motociklininkų patiriami sužalojimai ir avarijų pasekmės yra kur kas sunkesnės.

Vertinant Lietuvos infrastruktūrą ir vairavimo kultūrą, manau, kad bent kurį laiką teisinis reguliavimas turėtų išlikti toks, koks yra. O norint vairuoti tokias transporto priemones, tikrai būtų naudinga pasimokyti ir išlaikyti vairavimo egzaminą“, – sako Vidaus reikalų viceministras Darius Urbonas.

Visgi jei tokia galimybė būtų įteisinta, „Regitros“ skaičiavimais, ja pasinaudotų labai maža dalis vairuotojų.

„Mes esame įsitikinę, kad tokia galimybe pasinaudotų labai nedaug žmonių. Šiuo atveju, remiantis statistika, kiek žmonių, kuriems virš 20 metų, laiko A1 kategorijos egzaminus, tai jų yra vienetai. Jei neklystu, praėjusiais metais tokį norą išreiškė šeši žmonės.

Bet reikėtų pažvelgti ir į alternatyvas. Šiais laikais yra visos galimybės mieste judėti greitai, pigiai ir saugiai, pavyzdžiui, važinėjant dviračiais ir paprastais ar elektriniais paspirtukais. Todėl tikrai netikiu, kad būtų kažkoks proveržis ir visi persėstų ant motociklų“, – mano VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.

Jis priduria, kad reikia atsižvelgti į tai, kad motociklą reikės kažkur laikyti, o kadangi daugelis gyvena daugiabučiuose, tai būtų labai nepatogu. Taip pat reikėtų pridėti ir eksploatacines motociklui skirtas išlaidas.

Motociklas motociklui nelygu

Žurnalistas ir ilgametis motociklininkas Rimas Bružas sako, kad svarbu suvokti, jog 125 kubinių centimetrų darbinio tūrio variklį turintis motociklas iš esmės skiriasi tiek jį palyginus su mopedu, tiek ir su automobiliu. Jis mano, kad neišlaikęs egzamino, vairuoti tokios transporto priemones taisyklingai neišmoksi.

„Toks motociklas jau yra kita transporto priemonė. Tai nėra motoroleris su 50 kubinių centimetrų varikliu, todėl manau, kad būtų per daug neatsakinga, jei būtų neišdiskutuota, kokius padarinius tai galėtų turėti.

Aš kalbu apie tai, kad B kategorijos teises turintis vairuotojas savaime netampa motociklo vairuotoju. Tai pakankamai galingas motociklas, kuris kelyje elgiasi visiškai ne taip kaip motoroleris ar juo labiau automobilis.

Į tokias iniciatyvas žiūrėčiau atsargiai ir manau, kad dabartinės Kelių eismo taisyklės yra geros, nes jei nenori motociklo, gali vairuoti motorolerį, turintį iki 50 kubinių centimetrų darbinio tūrio variklį, o jei galvoji apie rimtesnę dviratę transporto priemonę, numatomas atskiras praktikos egzaminas“, – tikina R. Bružas.

Motociklas, kurių variklio darbinis tūris neviršija 125 kubinių centimetrų, kartais vadinamas lengvuoju motociklu, bet R. Bružas nelinkęs jų romantizuoti ir vadinti lengvesnio pasivažinėjimo po miestą priemone.

„Motociklų galingumas dažniausiai skaičiuojamas išvedant variklio galios ir svorio santykį. Šiuo atveju, jei toks motociklas sveria iki 100 kilogramų, galima tik įsivaizduoti, koks yra pagreitis.

Sunkiai įsivaizduoju, kaip žmogus, neišlaikęs praktinio egzamino ir neišvažinėjęs tam tikro skaičiaus valandų, eisme galėtų dalyvauti saugiai.

Kiekvienas motociklininkas yra eismo dalyvis ir, visų pirma, tai yra atsakomybė už save ir kitus eismo dalyvius. Tai nėra tas atvejis, kai kažkas leidžia, o kažkas draudžia. Reikia pasverti visų eismo dalyvių saugumo momentą“, – paaiškina R. Bružas.

Kitose valstybėse tokie pakeitimai priimti

S. Šuminas atkreipia dėmesį ir į tai, kad motociklas yra padidintos rizikos transporto priemonė, tačiau dėl to ne visada kalti motociklininkai.

„Tam, kad kelyje padarytum nesąmonę, užtenka ir mopedo. Taip pat problema yra ne mopedų ir motociklų, bet automobilių vairuotojai. Turime motociklų sezoniškumą, todėl automobilių vairuotojai nepratę pastebėti ir pamatyti motociklininkus.

Pavyzdžiui, galiu garantuoti, kad stebint bet kurią sankryžą, nė vienas automobilio vairuotojas nepasižiūrės per dešinį petį prieš sukdamas į dešinę. Todėl išgyvenimas yra paties mopedo ir motociklo vairuotojo reikalas. Tokia pas mus keliuose kultūra ir branda“, – pastebi S. Šuminas.

Specialistas priduria, kad bendra tendencija yra tokia, jog dviratės transporto priemonės yra ne saugesnės nei automobiliai, todėl įvairios ES šalys narės bando didinti motociklų vairavimo cenzą. Taip norima įtikinti vairuotojus, kad būtų patogiau iš karto sėsti į automobilį, nes jie yra saugesni.

Tačiau kai kur tokia tvarka, kai B kategorijos pažymėjimą turintiems automobilių vairuotojams leidžiama sėsti ant A1 kategoriją atitinkančio motociklo be papildomo egzamino, egzistuoja ne vienoje ES šalyje, tarp jų ir mūsų kaimynėse Estijoje, Latvijoje ir Lenkijoje.

„Tai, kas priimtina kitose valstybėse, nebūtinai tinka Lietuvoje. Ne dėl to, kad mūsų šalies vairuotojai yra kitokie. Tiesiog manau, kad reikėtų įsigilinti į šalių, kuriose veikia toks įstatymas ir KET, patirtį“, – mano R. Bružas.

Kad visiems kelyje būtų saugiau, pavyzdžiui, automobilių vairuotojams galima priminti penkių sekundžių taisyklę – būtent kas tiek laiko patariama žvilgtelėti į galinio vaizdo veidrodėlį. O motociklininkai turėtų vengti pavojingo manevravimo ir visuomet turėtų laikytis saugaus atstumo.

Plačiau apie tai – LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ vaizdo įraše.

Keliai. Mašinos. Žmonės

Parengė Vytenis Kudarauskas