Eismas

2019.04.22 18:20

Įtrūkę automobilių stiklai ir žibintai – kaip suprasti, kad jau metas juos keisti

Įtrūkęs priekinis automobilio stiklas ar žibintai daugeliui vairuotojų atrodo nereikšmingos smulkmenos. Tačiau ekspertai įspėja – dėl tokių pažeidimų gali padidėti avarijos tikimybė. Kas gresia, kai dėl taupumo delsiama remontuoti stiklus ir dėl kokių įdaužų neįveiksite techninės apžiūros, pasakoja LRT TELEVIZIJOS laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“.

Įtrūkusius arba įskilusius priekinius automobilių stiklus galima skaičiuoti iki begalybės. Nuo to neapsaugos net ir preciziškas rūpinimasis automobiliu, nes niekada negali žinoti, kada iš po kito automobilio ratų pakilęs akmenukas suskaldys stiklą.

Pats blogiausias scenarijus – įdauža pačioje svarbiausioje vairuotojo matomumo zonoje. Ir taip yra ne tik dėl to, kad ji erzina ar blogina matomumą.

„Stiklas, be to, kad užtikrina vairuotojui matomumą, atlieka ir tam tikrą standumo elemento funkciją. Kitaip tariant, kartu su kėbulu stiklas užtikrinta pakankamą standumą tinkamai eksploatuoti automobilį.

Eismo įvykio metu stiklas turėtų apsaugoti arba nepadidinti pavojaus viduje esantiems keleiviams ir vairuotojui“, – teigia įmonės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.

Esant tam tikriems stiklo pažeidimams, nepavyks atlikti ir techninės apžiūros. Tačiau yra vairuotojų, kuriems kontrolierių pastabos atrodo nereikšmingos.

„Pirmas komentaras būna – man netrukdo. Bet yra tam tikros ribos, kuriose nustatyta, kiek stiklas gali būti pažeistas“, – sako įmonės „Tuvlita“ ekspertas Kęstutis Kizys.

Nors ne visi vairuotojai būna patenkinti techninės apžiūros kontrolierių išvadomis, tačiau dažniausiai tokie sprendimai neginčijami. K. Kizys pastebi, kad prie to labiausiai prisideda patvirtinti techniniai reikalavimai.

Priekiniame automobilio stikle gali atsirasti kelių rūšių pažeidimų. Tai gali būti nedideli įmušimai, kurie palieka nedideles 3–5 milimetrų dydžio žymes.

Rimtesni pažeidimai – žvaigždutės ir vadinamosios buliaus akys. Tai – kur kas stambesni ir didesnę įtaką stiklo stiprumui darantys pažeidimai. Galiausiai, vadinamieji plauko arba siūlo pažeidimai – tai akivaizdūs horizontalūs ir vertikalūs įtrūkimai.

Specialistai sako, kad priekinis stiklas yra skirstomas į keturias zonas. Ar pavyks sėkmingai atlikti techninę apžiūrą, priklauso nuo to, kurioje zonoje pažeidimai yra nustatomi.

„Pirmoji zona – tiesiai prieš vairuotoją ir yra 30 cm. pločio. Viršų riboja abiejų valytuvų valymo riba, o apačią – vairuotojo valytuvo apatinė dalis.
Paviršinio stiklo sluoksnio nubrozdinimai, įmušimai, kurių matmuo, matuojant bet kuria kryptimi, neviršija trijų milimetrų – tokių pažeidimų pirmoje zonoje negali būti daugiau nei penki.

Jei kalbėtume apie didesnius pažeidimus, tai žvaigždės, akies arba kombinuoto tipo, jų pirmoje zonoje negali būti daugiau nei du“, – apžvelgia R. Vėlavičius.

Pirmoje zonoje negali visiškai būti vadinamųjų siūlo arba plauko pažeidimų.

„Toliau yra antroji zona – kairiau nuo pirmosios zonos likęs stiklo plotas. Taip pat antrajai zona priklauso ir dešiniau nuo pirmosios zonos esantis plotas. Čia gali būti įtrūkimų ir didesnių įdaužimų. Pavyzdžiui, iki 5 milimetrų.

Pirmoje ir antroje zonoje, plote, kurį apima valytuvų šluotelės, negali būti matinių juostų. Dažniausiai jos atsiranda dėl netinkamos valytuvų priežiūros. Jei juos keisime laiku ir stebėsime, ar valytuvai nebraižo stiklo, tokių juostų atsirasti neturėtų“, – pasakoja K. Kizys.

Trečiajai ir ketvirtajai zonai reikalavimai dar švelnesni. Defektų negali būti daugiau nei penki, bet leidžiami nežymūs ištrupėjusio stiklo pažeidimai.

Šiose zonose neribojamas ir įtrūkių ilgis, tačiau įmušimo vietoje gali būti pažeistas tik vienas stiklo sluoksnis. Atsisluoksniavimo požymių negali apskritai būti.

Vairuotojai turėtų žinoti, kad už akivaizdžius stiklo pažeidimus anuliuoti techninės apžiūros taloną gali ir policijos pareigūnai.

Ar galima suremontuoti skilusį stiklą?

Skilęs stiklas dar nereiškia, kad jį privaloma keisti nauju. Kartais įdaužas pavyksta suremontuoti.

„Jei pažeidimas didesnis nei dvejų eurų monetos skersmuo, stiklą reikėtų keisti“, – kaip lengviausia įvertinti, ar stiklą dar galima remontuoti, ar jau reikėtų keisti, įvardija įmonės „Glasauta“ vadovas Andžejus Buiko.

Stiklo įdaužos remontas susideda iš kelių etapų. Iš pradžių įdauža išgręžiama, tada užpildoma specialiais skystaisiais polimerais, kurie džiovinami ultravioletiniais spinduliais.

O stiklo keitimas – kur kas sudėtingesnis ir brangesnis malonumas. Įmonės „Carglass“ atstovas Andrius Gasparavičius tvirtina, kad pasikeisti priekinį automobilio stiklą pačiam – praktiškai neįmanoma.

„Pasidaryk pats“ laikai baigėsi. Anksčiau stiklus, kurie buvo montuojami gumoje, pasikeisti buvo galima tiesiog garaže. Tai yra, žmogus, turintis bent kažkokį techninį išmanymą, galėjo seną stiklą išstumti, įsidėti stiklą į gumą ir jį vėl sumontuoti į automobilį.

Šiandien paties stiklo išpjovimo procesas yra ganėtinai sudėtingas, nes tam, kad viskas būtų atlikta gerai ir nebūtų sugadintas kėbulas, reikia specialių įrankių ir tam tikrų žinių“, – pasakoja A. Gasparavičius.

Pašnekovas palygina ir tai, kiek gali kainuoti įdaužos remontas, o kiek stiklo keitimas. Taip pat prisimena ir vieną atvejį, kai delsimas automobilio savininkui galėjo kainuoti ypač brangiai.

„Stiklo keitimas yra mažiausiai tris kartus brangesnis nei stiklo remontas. Vienas iš brangesnių atvejų buvo „Bentley“ automobilis, kuriam stiklas buvo remontuojamas. Tai kainavo 59 eurus.

Tačiau dėl įdomumo paskaičiavome, kiek būtų kainavęs šio automobilio stiklo keitimas. Tai, šiuo atveju, vien paties stiklo kaina būtų didesnė nei 2000 eurų“, – prisimena A. Gasparavičius.

Specialistai dalinasi ir labai paprastu, bet veiksmingu patarimu, jei stiklo pažeidimas atsirado tiesiog važiuojant: paprasčiausiai užklijuokite įdaužą su lipnia juosta arba pleistru. Tai neleis įdaužai plisti. Tačiau tai tik laikinas sprendimas, kuris neatstoja kokybiško ir profesionalaus remonto.

Žibintų stiklai taip pat reikalauja priežiūros

Techninės apžiūros metu kontrolieriai atkreipia dėmesį ne tik į automobilio stiklus, bet ir žibintus. Kai kurie defektai – toleruojami. Tačiau dėl rimtesnių techninės apžiūros kontrolierius gali priimti ir neigiamą išvadą.

„Paviršiniai įtrūkimai, jei jie nėra kiauryminiai ir nedaro įtakos žibinto veikimui ir šviesos sklaidai, yra vertinami ganėtinai liberaliai. Bet, jei pažeidimai yra kiauryminiai, tai vienareikšmiškai laikoma dideliu trūkumu“, – patikslina R. Vėlavičius.

Techninių apžiūrų centro specialistas K. Kizys atkreipia dėmesį, kad techninės apžiūros metu žiūrima ir į kitus žibintų stiklų trūkumus. Pavyzdžiui, jei žibinto stiklas turėtų būti skaidrus, tačiau yra matinis, sulauksite pasiūlymo žibintus atnaujinti arba pakeisti į naujus.

„Būna ir kuriozų. Priešais žibintą pastatomas prietaisas ir jis rašo – įjunkite žibintus. Bet žibintas įjungtas, tačiau šviesos sklaida tokia maža, kad prietaisas supranta, jog jie neįjungti“, – pavyzdį pateikia K. Kizys.

Dėl tokios žibintų būklės kaltos ant kelių barstomos druskos, saulė ir tiesiog laikas. Tačiau žibintus galima atnaujinti. Pažeistas žibinto stiklo sluoksnis pašalinimas jį nušveičiant su šlifavimo popieriumi. Po to žibintas poliruojamas ir, jei viskas atliekama teisingai, neseniai matinį paviršių turėjęs žibintas atrodo kaip naujas, kuris nekels problemų ne tik techninės apžiūros metu, bet užtikrins ir gerą matomumą naktį.

Visą pasakojimą šia tema galite pamatyti LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ laidoje.

Keliai. Mašinos. Žmonės. Ar galima turint B kategoriją vairuoti ir suvaldyti motociklą?

Parengė Vytenis Kudarauskas