Eismas

2019.04.12 21:00

Padangų keitimo metas: ar verta skubėti pasikeisti į vasarines

LRT RADIJO laida „10-12”, LRT.lt2019.04.12 21:00

Šiuo metu į automobilių servisus plūsta vairuotojai, kurie žiemines padangas nori pasikeisti į vasarines. O galbūt skubėti nėra kur? Apie tai, kada žiemines padangas pasikeisti į vasarines būtina, kur padėti nebereikalingas padangas ir kaip išsirinkti naujas, pasakoja LRT RADIJO laida „10-12“.

Žiemai – žieminės, o vasarai – vasarinės

Pagal šiuo metu Lietuvoje galiojančią tvarką važinėti su dygliuotomis žieminėmis padangomis galima tik iki balandžio 10-osios. Jei vairuotojai iki šios dienos padangų nepakeičia, jiems gresia bauda. Tačiau, jei žieminės padangos yra nedygliuotos, jų keisti nebūtina, tik rekomenduojama.

Automobilių temomis rašantis žurnalistas Jurgis Paplaitis sako, kad kartais orai iškrečia pokštų ir žiemines dygliuotas padangas iki balandžio 10-osios priversti pasikeisti vairuotojai gali pakliūti į situaciją, kai oro sąlygos tinkamesnės žieminėms, o ne vasarinėms padangoms.

„Kartais keisti dygliuotas padangas į vasarines skubėti nereikėtų, net jei terminas ir praėjo. Tai ypač aktualu užmiestyje gyvenantiems vairuotojams, nes, kai atsikeli ryte ir pamatai minusinę temperatūrą, o dieną ji taip pat dar retai kada viršija penkių laipsnių ribą, keisti padangų skubėti nereikėtų“, – mano J. Paplaitis.

Žinoma, pagal Kelių eismo taisykles tai yra pažeidimas, tačiau J. Paplaitis tikina, kad policijos pareigūnai į tai turėtų pažiūrėti tolerantiškai, bent jau iki kol oro temperatūra bus tinkamesnė vasarinėms, o ne žieminėms padangoms.

„Aš manau, kad policijos pareigūnai turėtų toleruoti vairuotojus, kurie važinėja su dygliuotomis padangomis, iki tol, kol vidutinė paros temperatūra pasieks bent 5–7 laipsnius šilumos. Nes, kai ryte ir vakare būna minusinė temperatūra, važiuoti su vasarinėmis padangomis nėra saugu, ypač užmiestyje“, – tikina J. Paplaitis.

Pašnekovas sako, kad skubėti neturėtų ir tie, kurie iki šiol važinėja su žieminėmis nedygliuotomis padangomis. Jis pataria palaukti dar bent keletą dienų.

Kalbant apie žieminių ir vasarinių padangų skirtumus, pašnekovas atkreipia dėmesį, kad vairuotojai neturėtų per daug žavėtis universaliomis padangomis, kurios teoriškai tinka ir žiemai, ir vasarai.

„Dažnai tenka išmėginti įvairius automobilius, dalyvauti padangų bandymuose ir teko pastebėti, kad skirtumas tarp universalių ir žieminių padangų gali siekti net tris kartus. Todėl supranti, kad važiavimas su universaliomis padangomis yra labai didelis kompromisas.

Mano manymu, universalios padangos tinka tiems vairuotojams, kurie važinėja tik mieste, kur gatvės yra valomos ir prižiūrimos arba tiems, kurie važinėja Centrinėje ir Vakarų Europoje, nes ten žiemos pakankamai švelnios“, – LRT RADIJO laidai „10-12“ sako J. Paplaitis.

Jis atkreipia dėmesį ir į tai, kad vasarą važinėti su žieminėmis padangomis neapsimoka finansiškai.

„Kadangi žieminės padangos yra iš daug minkštesnio mišinio, jos ir dyla greičiau, todėl per vasaros sezoną žieminės padangos gali tapti nebetinkamos žiemos sezonui. Žieminės padangos taip pat ir rieda sunkiau, todėl stipriai padidėja degalų sąnaudos. Automobilis gali suvartoti net litru daugiau degalų.

Valdymas su žieminėmis ir vasarinėmis padangomis taip pat skiriasi iš esmės. Kadangi vasarinės padangos yra kietesnės, automobilis stabilesnis ir valdomas tiksliau. Vasarą, kai žieminės padangos tampa dar minkštesnės, su jomis automobilis tampa sunkiau valdomas“, – pasakoja J. Paplaitis.

Jis akcentuoja ir tai, kad ekonominės klasės vasarinių padangų komplektas gali kainuoti apie 200 eurų, tačiau reikia įvertinti tai, jog šiomis padangomis naudositės bent 4–5 metus, todėl metinės išlaidos nėra didelės.

Svarbu paminėti tai, kad padangos daro didelę įtaką ir saugumui.

„Yra atlikti bandymai, kurių rezultatai tikrai iškalbingi. Pavyzdžiui, naujos vasarinės padangos protektoriaus gylis yra aštuoni milimetrai, tačiau yra laikoma, kad ir trys milimetrai yra ganėtinai daug. Tačiau stabdant automobilis su trijų milimetrų protektoriaus gylio padangomis sustoja net 10 metrų toliau.

O jei lyginsime su padangomis, kurių protektoriaus gylis tik 1,6 milimetro, būtent tokio gylio padangos pagal KET dar yra laikomos tinkamomis, tai su tokiomis padangomis automobilis sustoja net 20 metrų toliau palyginus su automobiliu, ant kurio sumontuotos naujos padangos“, – skirtumus įvardija J. Paplaitis.

Tiems, kurie ieško naujų vasarinių padangų, informacijos apie tinkamiausią pasirinkimą J. Paplaitis pataria ieškoti internete arba specializuotuose žurnaluose. Čia galima rasti įvairių padangų testų ir taip galima išsirinkti būtent tai, ko reikia.

Jei informacijos surasti nepavyksta, tuomet geriausia vykti pas specializuotus padangų pardavėjus, kurie padės išsirinkti padangas, turėsiančias atitikti vairuotojo lūkesčius ir poreikius.

Kur padėti nereikalingas padangas?

Aplinkos ministerijos Atliekų projektų valdymo skyriaus vyriausiasis specialistas Audrius Naktinis sako, kad padangų jokiu būdu negalima išmesti bet kur. Tačiau teigia, kad yra trys paprasti ir nieko nekainuojantys būdai, kaip galima atsikratyti nereikalingomis padangomis.

„Pirmas būdas, perkant naujas padangas, kai pardavimo vietoje paliekamos senosios. Visi pardavėjai, taip pat ir prekybos centrai, iš pirkėjo nemokamai turi priimti padangų atliekas.

Tiesa, pirkėjas palikti gali tik tokį patį padangų atliekų kiekį, kiek perka naujų. Taip pat turi atitikti ir padangos tipas. Pavyzdžiui, perkant padangas lengvajam automobiliui, negalima palikti sunkvežimio padangų.

Kitas būdas – keičiant padangas senąsias palikti autoservise. Tai taip pat turi būti daroma nemokamai.

Trečias būdas – nebereikalingas padangas nugabenti į savivaldybės stambiagabaričių atliekų surinkimo aikštelę, kurioje galima palikti ne daugiau kaip penkias nereikalingas padangas per metus“, – LRT RADIJO laidai „10-12“ vardija A. Naktinis.

Kartais padangas keičiantys vairuotojai gali pakliūti į situaciją, kai padangas keičiantis servisas nenori priimti nereikalingų padangų. Dažniausiai taip daro leidimų teikti automobilių remonto paslaugas neturintys asmenys ir įmonės. Specialistas teigia, kad tokiai įmonei gresia didelės baudos.

„Jei servisas atsisako priimti padangas, jam gresia nuo 450 iki 850 eurų bauda. Už pakartotinį pažeidimą bauda padvigubėja ir siekia nuo 850 iki 1700 eurų“, – įvardija A. Naktinis.