Žiemojimas su opera. Puccini „Toska“: liudijimas, kad žmonės gyvena dramatiškai

Kai jautiesi įstrigęs situacijoje, kai negali išvengti tragedijos, nes atrodo, kad pasirinkimai tik du: išduoti arba išduoti. Tada sustoji ir paklausi savęs: kodėl man? Giacomo Puccini operoje Toska garsi operos solistė Floria Tosca atsiduria tokiuose spąstuose.

Tosca įtarinėja, kad jos mylimasis Mario Cavaradossi, tapydamas kitą moterį, slepia naujus jausmus. Dar daugiau – į bažnyčią įsiveržia policijos persekiojamas politinis kalinys Angelotti, kurį Cavaradossi nusprendžia išgelbėti – paslėpti nuo policijos vado barono Scarpia. Jis vėliau tai išsiaiškina ir prieš Cavaradossi turi ne tik kaltinimą, bet ir pavydi jam Toscos. Todėl ją priverčia stebėti jos mylimojo kankinimą. Ir iškelia Toscai sąlygą: arba ji su juo permiega, arba Cavaradossį jis nužudys.

Tada laikas sustoja. Kupina nevilties Tosca kreipiasi į Dievą arija Vissi d’Arte, Vissi d’Amore – gyvenau dėl meno, gyvenau dėl meilės. Ji klausia – už ką jai tiek skausmo? Kodėl ji, visada gyvenusi dorai, turi patirti tokią kančią? Bet Tosca atranda išeitį: ji nuduria prie jos priekabiaujantį Scarpią peiliu.

Operos solistė, sopranas Inesa Linaburgytė Toscos vaidmenį kūrė ne tik kaip atlikėja, bet ir kaip režisierė. Jai visada įdomu, kaip žmogus – ar personažas – pasiekia ribą, kai įvyksta asmenybės transformacija. Toscoje ji mato lūžį, kuris jai neduoda ramybės iki pat šiol – kaip tiek šviesos žmoguje taip greit užgęsta.

Lietuvos žmogaus teisių centro komunikacijos vadovė Jūratė Juškaitė Toscą išgirdo Niujorko Metropolitano operoje. Jai tuo metu sergant depresija Vissi d’Arte, Vissi d’Amore padėjo suprasti, kad ji ne viena.

Muzikologė Beata Baublinskienė Toską paauglystėje pirmą sykį išgirdusi per televizorių galvojo, kad tikrai jos nemėgs. Vėliau, geriau su ja susipažinusi, Toscą ji pamatė kaip ryškų, pilnatūrį moters personažą, atskleistą iš įvairių pusių.