Istorijos

2020.08.02 10:05

Su garsiais lenktynininkais besivaržantis 17-metis lietuvis – apie pandemijos paveiktą sportą ir kodėl tautiečiams sunku patekti į „Formulę 1“

Karolina Marcinkevičiūtė, LRT.lt2020.08.02 10:05

Septyniolikmetis lenktynininkas Gustas Grinbergas automobilių sportą pasirinko būdamas vos penkerių. Dabar jo sąskaitoje – ne tik krūva laimėjimų, ilgas aplankytų šalių sąrašas, bet ir pasaulio lietuvio vardas. LRT LITUANICAI pradėjus simbolinę kampaniją „Aš – Lietuvos ambasadorius“, prie jos nusprendė prisidėti ir šios istorijos herojus.

„Nors trasoje nieko nereiškia nei amžius, nei tautybė, nei kas kita, išskyrus gebėjimus, smagu būti vieninteliu lietuviu šioje automobilių sporto ilgų distancijų lenktynių dalyje“, – pradėdamas pokalbį šypsosi LRT.lt pašnekovas.

Kasdienybę koreguoja pandemija

Pasaulio ritmą pristabdžiusi COVID-19 pandemija neišvengiamai paveikė ir G. Grinbergo kasdienybę. Grįžęs iš Azijos Le Mans čempionato (AsLMS) etapo Australijoje, Malaizijoje ir Tailande jis liko Lietuvoje ir šiuo metu dairosi, kur palenktyniauti Europoje.

„Ši pandemija gali tapti ir išeitimi. Ji keičia lenktynininkų planus, judėjimą. Ir čia kalba eina ne tik apie pačias lenktynes be žiūrovų. Priklausomai nuo to, iš kurios šalies esi, tavo judėjimas po pasaulį apribotas. Pavyzdžiui, lenktynininkams iš Amerikos gerokai sudėtingiau patekti į Europą. Jie turi karantinuotis“, – pasakojo lietuvis.

Tiesa, pasibaigus čempionatui jauniausias AsLMS lenktynininkas iš Lietuvos pelnė ir metų naujoko apdovanojimą. Tokio įvertinimo nebuvo pelnęs nė vienas lietuvis.

Dabar Gustas svajoja ne apie „Formulės 1“ bolidą, o apie Le Mano 24 valandų lenktynes ir, žinoma, naujas pergales. Sportininkas sako, kad sulaukęs pasiūlymo važiuoti „Formulėje 1“ tikrai neatsisakytų, tačiau savo galimybes vertina realiai. Juolab kad ten patekti sudėtinga, ypač neturint didelių finansinių galimybių.

„Dabar aš lenktyniauju kitoje automobilių sporto dalyje. F–1 reikia neįtikėtino biudžeto. Tai tiesiog nerealu, o aš einu keliu, kuris, tikiuosi, nuves iki Le Mano 24 valandų lenktynių. Tai didžiausias sporto renginys pasaulyje“, – sakė septyniolikmetis.

Mums bevaikštinėjant po Vingio parką šiltą vasaros dieną Gustas prisipažino pasiilgstantis lenktynių, kurias sustabdė pandemija, ir skeptiškai žiūrintis į šio sporto ateitį. Einant laikui daugės elektrinių automobilių, pamažu ši tendencija paveiks ir bolidus.

„Tiesą sakant, liūdna, nes neliks to garso, bet lenktynės, manau, liks panašios. Tik garsas ir variklio gausmas prisideda prie vairavimo ir vibracijos.

Kalbant apie ekonomiškumą, elektriniai automobiliai ekonomiškesni važinėjant kasdien keliais, bet lenktynėse – vargu. Tačiau tai yra natūrali raida ir reikės prisitaikyti“, – samprotavo LRT.lt pašnekovas.

Amžius – pranašumas

Paklaustas, ar labai jo gyvenimas skiriasi nuo bendraamžių, lenktynininkas tik purto galvą ir tvirtina, kad jo kasdienybė yra įprasta. Jei ne pandemija, Gusto ir jo bendramokslių dienos būtų buvusios tokios pat. Kadangi lenktynės nevyksta kiekvieną savaitę, jis gali lankyti mokyklą, sportuoti, užsiimti kuo nori. Rutiną koreguoja tik lenktynių ir treniruočių tvarkaraštis, taip pat skrydžiai.

„Dabar viskas paprasta. Vos tik atsikėlęs kasdien einu į sporto salę. Kaip ir daugelis lenktynininkų visame pasaulyje, pradėjau virtualiai lenktyniauti su simuliatoriais.

Mano amžius ir tai, kad esu moksleivis, trasoje nereiškia nieko. Svarbiausia – ką gali parodyti. Beje, amžius man yra greičiau pranašumas nei trūkumas. Žurnalistams šis faktas būna įdomus ir taip sulaukiu daugiau dėmesio.

Lenktynininkų amžius paprastai būna labai įvairus. Nuo mano amžiaus iki 60 metų. Jie jau turi žmonas, vaikų ar net anūkų ir, žinoma, didesnį savisaugos jausmą nei labai jauni lenktynininkai. Labiausiai spausti norisi iki 30-ies“, – pasakojo G. Grinbergas.

Kaip ir daugelis profesionalių lenktynininkų, Gustas prie karto vairo sėdo būdamas penkerių. Dabar jis tvirtai sako, kad tai buvo sąmoningas paties, o ne tėvų noras. Būtent tai jam padėjo tapti profesionaliu sportininku. Vairuoti lenktyninį automobilį leidžiama nuo 16 metų, todėl Gustas tik prieš metus sėdo prie LMP2 AM klasės bolido vairo.

Vis dėlto G. Grinbergas pripažįsta, kad be tėvų palaikymo ir pagalbos vėliau nieko nebūtų pasiekęs. Dabar tėtis rūpinasi jo vadyba, organizuoja susitikimus ir dairosi partnerių.

„Iš pradžių lenktyniavau kartinguose Lietuvoje, vėliau dalyvavau čempionate Lenkijoje, lenktynėse Italijoje, Europos čempionatuose. Turėjo ateiti vidinis lūžis. Iš pradžių buvo žiūrima kaip į žaidimą, bet kai keliesi į aukštesnį lygį ir pradedi kovoti dėl pergalių, žinoma, kad tai tampa ne tik žaidimu, bet ir kuo, kad ruošiesi ir stipriai dirbi dėl rezultato.

Dėmesys automobilių sportui auga, daugiau vaikų ateina į kartingus, bet Lietuvoje vis dar egzistuoja krepšinio manija ir tai lieka tarsi vieninteliu sportu, nepaisant, kokius pasiekimus demonstruoja kitų sporto šakų atstovai. Juk visi profesionalūs sportininkai – Lietuvos ambasadoriai, jie stengiasi ir dirba garsindami šalį. Žmonės dažnai nustemba išgirdę apie kitų sportininkų pasiekimus“, – sakė vilnietis.

Jaučiasi esąs ambasadorius

Gustas didžiuojasi būdamas vienintelis lietuvis tokio tipo automobilių sporto varžybose ir prie savo pavardės ant bolido matydamas trispalvę, o klausiamas apie sportą mūsų šalyje, mielai dalijasi patirtimi ir pasakoja apie Lietuvą.

„Smagu atstovauti savo šaliai, kai iš tiesų darai tai, kas patinka. Nesvarbu, apie kokią sritį kalbame, profesionalu tampama dėl vienos priežasties – tu darai tai, kas labai patinka. Aš jaučiu malonumą vairuodamas, lenktyniaudamas, todėl džiaugiuosi savo gyvenimu ir tuo, ką jau pasiekiau“, – kalbėjo sportininkas.

Vaikinas pripažįsta, kad atrodo ironiškai, jog profesionaliai vairuodamas lenktyninius automobilius neturi vairuotojo pažymėjimo, yra įgijęs tik B1 kategoriją. Vis dėlto tokią praktiką jis laiko normalia, o vairavimą kelyje – visiškai kitokia patirtimi. „Nors kitiems keista, nes visada vairuoju, man tai atrodo normalu. Trasoje nesivadovauji dešinės rankos taisykle, o gatvėje negali spausti iki maksimumo. Tai skirtingi dalykai“, – sakė lenktynininkas.

Prieš startą – batų ritualas

Paklaustas, kurios automobilių sporto dalies labiausiai nemėgsta, vaikinas nusišypso. Tai, be abejonės, ilgi ir varginantys skrydžiai. Kartais šalyje, kurioje numatytos lenktynės, jis nori atsidurti kuo greičiau. Taip ir šiemet, kai teko dalyvauti AsLMS etape Australijoje. Gustui teko ne tik atlaikyti 36 valandų kelionę, bet ir analizuoti naujojo bolido duomenis, mėginant suprasti, kaip jis valdomas.

Prieš tokias lenktynes sportininkas stengiasi atskristi keletu dienų anksčiau, kad apsiprastų prieš startą. Tiesa, pamatyti šalį ar aplankyti turistų pamėgtas vietas pavyksta retai, todėl G. Grinbergas mielai grįžtų į Australiją ir Singapūrą.

„Žmonės neįsivaizduoja, kaip atrodo tos kelionės. Dažniausiai pamatai oro uostą, o tuomet važiuoji iki trasos ar viešbučio. Ir taip visą savaitę kursuoji tarp viešbučio ir trasos. Norėčiau sugrįžti ir pamatyti daugiau, bet skrydžiai labai ilgi ir jų būna per daug.

Norisi tiesiog atsidurti ten, kur reikia, ir nešvaistyti laiko. Skrisdamas žiūriu filmus ir analizuoju duomenis, kuriuos gaunu anksčiau. Jei paspausčiau ne tą mygtuką, lenktynės baigtųsi labai greitai, todėl dažniausiai arba miegu, arba mokausi iš dokumentų valdyti automobilį“, – sakė Gustas.

Kaip ir daugelis profesionalių lenktynininkų, vilnietis turi savo ritualą. Prieš išduodamas jį pašnekovas nusijuokia ir puola įtikinėti puikiai suprantantis, kad tai neveikia, tačiau atlikti kokį nors ritualą ir taip išsklaidyti įtampą norisi. Tad prieš vykdamas į trasą G. Grinbergas batų raištelius užsiriša tik kai abu batai būna jau ant kojų. Šiuo mažu ritualu prasideda visi sportininko startai.

Švenčiant nepriklausomybės atkūrimo 30-metį Lietuvos visuomeninis transliuotojas LRT pristatė informacinę platformą LRT LITUANICA ir pradėjo simbolinę kampaniją „Aš – Lietuvos ambasadorius“.

LRT taip pat kviečia atsisiuntus ženkliuką su juo nusifotografuoti ir nuotrauką bei trumpą prisistatymą atsiųsti el. paštu lituanica@lrt.lt – LRT.lt portalas pasidalys įdomiausiomis istorijomis. LRT LITUANICOS ir LRT „Facebook“ paskyrose taip pat vyks specialūs konkursai, kurių metu bus galima laimėti ir fizinius „Aš – Lietuvos ambasadorius“ kampanijos ženkliukus.