Aktualijos

2021.11.25 12:48

Užsienio lietuviai – apie Europą užkariaujančius kompiuterinius žaidimus: rinkos vertos milijardų, vietos atrandama ir mokyklų programose

Rūta Nikitinaitė, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2021.11.25 12:48

Augant virtualaus sporto populiarumui Europoje, kai kuriose šalyse svarstoma profesionaliai žaidžiamus kompiuterinius žaidimus prilyginti įprastai sporto šakai. Švedijoje šis klausimas jau du kartus svarstytas parlamente, o Italijoje vadinamąjį esportą planuojama įtraukti į aukštųjų mokyklų programas.


Nors daugumos žmonių kompiuteriniai žaidimai vis dar laikomi tik laisvalaikio praleidimo būdu, Švedijoje esportas užima vis svarbesnę vietą. LRT RADIJO bendradarbė Švedijoje Vaida Strazda sako, kad šalies parlamentas jau du kartus svarstė elektroninio sporto prilyginimą tradicinei sporto šakai.

„Per pastarąjį dešimtmetį esportas Švedijoje perėjo nuo subkultūros iki plačiai visuomenėje pripažįstamos veiklos. Švedijoje tai yra tikrai didelio ir labai sparčiai augančio populiarumo sportas. Tiesa, jis dar nėra pripažintas valstybinio sporto komiteto kaip lygiateisis sportas, bet šis klausimas jau du kartus buvo svarstytas aukščiausiame politiniame lygmenyje, tai yra parlamente. Nacionalinė Švedijos televizija jau nuo 2012 metų, išsirinkdama svarbiausius Europos arba pasaulinius turnyrus, tiesiogiai transliuoja finalus, kas jau irgi yra rodiklis, kad visuomenėje tai yra pripažinta ir vertinama. Nuo 2015 metų Švedijoje pradėtos netgi gimnazijų profilių linijos, kur esportas yra kaip pagrindinis mokymo dalykas, tad tai irgi rodo, kokią perspektyvą švedai tame mato“, – LRT RADIJUI sakė V. Strazda.

Pasak kolegės, pandemija nesutrukdė augti esporto populiarumui Švedijoje. Netgi priešingai.

„Lapkričio pradžioj „Ericsson Globe“, didžiausia renginių arena Stokholme, po dviejų metų pertraukos surengė turnyrą su rekordine publika, rekordiškas skaičius dalyvių ir žiūrovų, prizų sumos irgi kelis kartus padidėjo. Jeigu lyginsime su 2015 metų sumom, kur 250 tūkstančių JAV dolerių, šiandien tame pačiame aukščiausiame lygyje prizinis fondas jau yra 2 milijonai. Švedija turi savo esporto atstovų rinktinę, kurie vadinasi „Nindzės su pižamomis“. Jie labai sėkmingai susirenka didžiausius prizus, lapkričio 19 dieną jie grįžo iš Izraelyje rengto pasaulinio masto turnyro, susišlavę visus galimus medalius, tad jie grįžo kaip absoliutūs prizininkai. Tai yra labai reikšmingi faktai, į kuriuos, tikėtina, trečią kartą svarstant politikams klausimą, ar pripažinti esportą kaip tradicinį sportą, bus atsižvelgiama“, – sakė V. Strazda.

Virtualių žaidimų profesionalų daugėja ir ir Italijoje. LRT RADIJO bendradarbės Italijoje Daivos Lapėnaitės teigimu, jau penkerius metus Italijoje vyksta didelio masto elektroninio sporto turnyrai, sutraukiantys tūkstančius esporto entuziastų.

„Italijoje susidomėjimas esportu yra milžiniškas ir rinka yra didžiulė. Paskaičiuota, kad 2018 metais esporto rinka Italijoje buvo verta 14 milijardų eurų. Beje, kad tai aktyvi veikla Italijoje, rodo ir tai, kad nuo 2014 metų Italijos Olimpinis komitetas pripažino elektroninio sporto turnyrus oficialiomis sporto šakomis. Pirmasis Italijoje esporto čempionatas vyko 2016 metais, tai ne tik futbolo, bet ir teniso, lengvosios atletikos, tekvando elektroniniai turnyrai“, – vardijo D. Lapėnaitė.

Pasak jos, augant esporto populiarumui Italijoje, kalbama apie elektroninio sporto įtraukimą į aukštųjų mokyklų programas.

„Praėjusią savaitę Romos olimpiniame stadione vyko pasaulinis esporto suvažiavimas, skirtas esporto industrijai, evoliucijai ir naujų rinkos perspektyvų aptarimui. Renginyje dalyvavusi Italijos jaunimo reikalų ministrė sakė, kad tai nėra tik jaunimo laisvalaikio praleidimo būdas ar pramoga, bet tai yra galimybė naujoms profesijom, naujoms darbo galimybėms, todėl, ministrės teigimu, būtina apie esportą ne tik kalbėti, bet ir apie jį tikslingai, teisingai komunikuoti ir net investuoti. Kalbant apie investavimą, Italijos futbolo rinktinės kapitonas į esporto rinką investavo 1,3 milijonų eurų ir tai yra didžiausia investiciją į esportą Italijoje. Turbūt esporto populiarumas Italijoje priklauso nuo to, kad video žaidimai Italijoje yra labai populiarūs, netgi yra kalbama apie bendradarbiavimą su universitetais, kad būtų investuojamas ne tik laisvas laikas, bet ir studijų laikas“, – kalbėjo Italijoje gyvenanti D. Lapėnaitė.

Nors kompiuterinius žaidimus žaidžia įvairaus amžiaus žmonės, profesionalų turnyruose dažniausiai rungiasi jaunesnio amžiaus žaidėjai.

„Dėl kovido gyvų turnyrų sumažėjo, tačiau tai nesutrukdė Ispanijoje ir toliau augti esporto populiarumui. Ispanijoje yra labai daug geimerių, geimeriai – tai žmonės, kurie skiria labai daug laiko įvairiems video žaidimams, tad Ispanijoje geimerių yra 15 milijonų. Ispanijoje daugiausiai žaidžia video žaidimus jaunesni nei 30 metų žmonės, tai yra ispanų mėgstamiausias audiovizualinis užsiėmimas, labiau nei muzika, nei kinas. Iš tikrųjų iš video žaidimų Ispanijoje yra uždirbama kaip iš kino ir muzikos pramonės kartu“, – sakė LRT bendradarbė Ispanijoje Kristina Nastopkaitė.

Vis dėlto, kaip sako K. Nastopkaitė, atsiranda ir kritikuojančių elektroninį sportą.

„Tie žmonės, kuriuos neramina šis fenomenas, sako, kad blogiausia yra tai, kad video žaidimuose yra labai daug smurto ir todėl jie neturėtų būti laikomi sportu. Yra žmonių, kuriems yra labai keista suvokti, kad video žaidimas gali būti sportas. Yra ir tokių, kurie sako, kad čia toks pat sportas kaip mezgimas virbalais, tad nuomonių yra visokių, bet faktas yra tas, kad šiemet iš esporto buvo uždirbti 27 milijonai eurų ir per pastaruosius ketverius metus pajamos išaugo 140 procentų. Tai tikrai labai daug“, – sakė K. Nastopkaitė.

Lietuvoje nacionalinės esporto rinktinės nėra, tačiau užsienio komandose virtualius žaidimus žaidžia ir tarptautiniuose turnyruose dalyvauja iki dešimties esporto profesionalų iš Lietuvos.

Reportažo klausykite LRT RADIJO laidos „Ryto garsai“ įraše:


Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt