Aktualijos

2021.09.29 14:23

Vairuotojų trūkumas JK: kai kurie tautiečiai sulaukia pasiūlymų dirbti už didesnę algą

Ugnė Jonaitytė, LRT.lt2021.09.29 14:23

Pastarosiomis dienomis Jungtinėje Karalystėje (JK) dėl benzinvežių vairuotojų trūkumo nemaža dalis degalinių liko be kuro atsargų, o žmonėms suskubus pildyti automobilių bakus nusidriekė milžiniškos eilės. Lietuvių bendruomenės JK pirmininkė Alvija Černiauskaitė sako, kad jose tenka laukti ir kelias valandas. Tačiau šalyje trūksta ne tik vairuotojų, bet ir kitų sričių darbuotojų.

Situaciją vadina sudėtinga

Anot lietuvių bendruomenės pirmininkės Jungtinėje Karalystėje (JK) A. Černiauskaitės, žmonės JK piltis degalų ėmė plūsti sužinoję, jog kažkur baigėsi kuras, ir pasirodžius pranešimų apie vairuotojų trūkumą ir dėl to toliau laukiančias problemas pristatant degalus.

„Taip užsisuko panika. Daug kas suskubo prisipilti kuro, net tie, kurie turėjo dar pusę ar daugiau bako. Kuro yra, tik dėl eilių tenka laukti kartais ir porą valandų. Kai kur ir tam tikru laiku degalinės pradėjo riboti kiekį.

Eilės prie degalinių suformuoja kamščius keliuose. Bet gyvenimas verda toliau, tik degalų pasipildymas užtrunka kaip geras apsipirkimas prekybos centre“, – komentuoja pašnekovė.

A. Černiauskaitė pažymi, kad vairuotojų stygius kelia problemų ne tik dėl degalų tiekimo, bet ir kitose srityse.

„Pasikalbėjau su keliais vairuotojais lietuviais, trūkumas jaučiamas daugiausia dėl žmonių, išvykusių per COVID-19 pandemiją į savo šalis ir dar negrįžusių, dauguma, sako, ir negrįš. Taip pat gana daug išeinančių į pensiją, o naujų iš ES neatvyksta dėl po „Brexito“ įsigaliojusio vizų režimo. Tad išeinančių jau kurį laiką yra daugiau nei atvykstančių, dėl to ir susidarė deficitas.

(...) Išaugo prekių atvežimo laikotarpiai. Maisto sektoriuje taip pat yra skundų, kad po truputį kaupiasi sunkumai dėl šviežių produktų, kai reikia juos pristatyti greitai, o nėra galimybės“, – aiškina A. Černiauskaitė.

Anot pašnekovės, vairuotojais JK dirba nemaža dalis šioje šalyje gyvenančių tautiečių. Kai kuriems jų ši darbuotojų krizė atnešė ir finansinį pagerėjimą.

„Kalbėjau su lietuviu vairuotoju, kuris prieš mėnesį pakeitė bendrovę dėl ketvirčiu didesnio atlyginimo. Jis minėjo, kad kai kurios kompanijos nekelia algų, dėl to netenka dalies žmonių, nes jie išeina dėl geresnių pasiūlymų“, – sako lietuvių bendruomenės JK pirmininkė.

Stinga ne tik vairuotojų

Darbuotojų trūkumas juntamas ir kitose srityse, pavyzdžiui, statybų sektoriuje. Ši sritis bene populiariausia tarp tautiečių, pažymi A. Černiauskaitė.

„Situacija nėra kritinė, tačiau trūkumas jaučiamas, planuoti darbuotojų užsakymus reikia iš anksto. Ypač trūksta pagalbinių darbuotojų, jų yra daugiausia ne iš Europos, o iš kitų šalių.

Europiečiai užsitarnavę gerą vardą, tad šiuo metu įmonės juos graibsto ir taip pat kelia algas darbuotojams. Atsiranda vienas kitas piktnaudžiavimo atvejis, kai prašoma algas kelti neadekvačiai“, – dėsto A. Černiauskaitė.

Jos teigimu, Jungtinėje Karalystėje gyvenantys tautiečiai dabar turi daugiau darbo galimybių. Vis dėlto pabrėžia, kad šalyje jau kelis mėnesius kyla kainos, fiksuojama rekordinė infliacija, todėl algų pakilimas darbuotojų trūkumą fiksuojančiose srityse nėra stipriai juntamas.

Darbo užsienyje ieškantys lietuviai renkasi kitas kryptis

Įdarbinimo užsienyje agentūros „Emigra“ vadovas Algirdas Zazas pažymi, kad lietuvių susidomėjimas darbu Jungtinėje Karalystėje po „Brexito“ ženkliai sumažėjo. Anot jo, šiuo metu darbo šioje šalyje galimybėmis per savaitę domisi vos po kelis tautiečius.

„Ir pandemija yra pakoregavusi įdarbinimo tendencijas, todėl besidominčių darbais užsienyje apskritai yra sumažėję. Greičiausiai ir mūsų minimalios algos bei vidutinio darbo užmokesčio didėjimas tam turėjo įtakos.

Su darbuotojų trūkumu po pandemijos susiduria visas pasaulis, nėra taip, kad trūksta tik vairuotojų, ir tik Jungtinėje Karalystėje. Yra milžiniškas darbuotojų trūkumas įvairiuose sektoriuose visose valstybėse, įskaitant Lietuvą. Šiuo metu sulaukiam neįprastai daug darbdavių skambučių su prašymais padėti surasti darbuotojų įvairiuose sektoriuose ir valstybėse“, – teigia pašnekovas.

Nors britų Vyriausybė paskelbė, kad išduos per 10 tūkst. laikinųjų darbo vizų sunkvežimių vairuotojams ir paukštininkystės sektoriaus darbuotojams, siekdama išspręsti kilusias problemas dėl darbo jėgos trūkumo, A. Zazas abejoja, ar lietuviai skubės užimti šias darbo vietas.

„CE kategorijos vairuotojai yra paklausūs visoje ES, tad nemanau, kad iš Lietuvos bus didelis susidomėjimas vairuotojo darbu Jungtinėje Karalystėje. Dauguma klientų ieško geresnių darbo sąlygų, geresnio darbo užmokesčio, o vairuotojų atlyginimai yra pakankamai geri ir dirbant Lietuvoje, Vokietijoje, Olandijoje ar panašiai.

Nežinau, koks yra planuojamas atlyginimas vairuotojams JK, bet tikrai nemanau, kad JK mokės dvigubai daugiau, o keli šimtai eurų ar svarų viršaus neturės didelės įtakos, dar nepamirškime, kad JK ir vairas kitoje pusėje, tai sudaro šiek tiek nepatogumų“, – sako pašnekovas.

LRT.lt primena, kad pastarosiomis dienomis JK dėl benzinvežių vairuotojų trūkumo prie degalinių nusidriekė ilgos eilės, nes žmonės ignoravo valdžios raginimą nepulti paniškai pirkti degalų. Dėl susidariusios padėties kai kurias degalines teko uždaryti.

Kurui į degalines pristatyti svarstoma pasitelkti ir karius. Didžiosios Britanijos premjero Boriso Johnsono teigimu, kariuomenė galėtų pradėti tiekti degalus iki savaitės pabaigos.

Siekdama išspręsti darbo jėgos trūkumo, kuris neigiamai paveikė degalų tiekimą ir kelis kitus sektorius, problemą, britų Vyriausybė nusprendė išduoti iki 10 500 laikinųjų darbo vizų sunkvežimių vairuotojams ir paukštininkystės sektoriaus darbuotojams. Trumpalaikės vizos galiotų nuo ateinančio mėnesio iki gruodžio pabaigos.

Manoma, kad Jungtinėje Karalystėje trūksta apie 100 000 sunkvežimių vairuotojų, o tai kelia problemų ne tik dėl degalų pristatymo. Šių darbuotojų trūkumas atsiliepia daugeliui pramonės šakų, įskaitant maisto tiekėjus ir prekybos centrus.

J. Johnsono teigimu, Vyriausybė imasi veiksmų, kad artėjant Kalėdoms būtų užtikrintas tiekimas visose pramonės šakose, rašė BBC.

Vis dėlto JK verslo atstovai teigia, kad šiuo metu numatytas planas išduoti per 10 tūkst. laikinųjų vizų neišgelbės nuo kritinio darbo jėgos trūkumo, jis gali sutrikdyti tiekimą prieš Kalėdas.

Didžiosios Britanijos prekybos rūmų prezidentė Ruby McGregor-Smith pažymėjo, kad Vyriausybė turėjo parengti planą, kuris padėtų įmonėms nuo pat pradžių tvarkytis su „Brexito“ padariniais, skelbė BBC.

„Vietoj to darbo jėgos iš ES priėmimas buvo nutrauktas be aiškaus plano, kaip šiuos pokyčius suvaldyti nesutrikdant paslaugų ir tiekimo grandinių“, – sakė ji.

Pasak R. McGregor-Smith, JK siūlo nepakankamai laikinųjų vizų. „Net jei šios trumpalaikės galimybės pritrauks maksimalų pagal schemą leistiną žmonių skaičių, jų nepakaks dabar išsivysčiusiai problemai mūsų tiekimo grandinėse išspręsti“, – komentavo Didžiosios Britanijos prekybos rūmų prezidentė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt