captcha

Jūsų klausimas priimtas

JAV meta iššūkį Kremliui nauju rusišku televizijos kanalu

JAV finansuojamas Laisvosios Europos radijas/Laisvės radijas (RFE/RL), prieš beveik tris dešimtmečius padėjęs nuversti komunistinius totalitarinius režimus Rytų Europoje, vėl meta iššūkį Maskvai, šįkart – nauju, 24 val. per parą transliuojančiu naujienų televizijos kanalu rusų kalba.
AFP/Scanpix nuotr.
AFP/Scanpix nuotr.

Televizija „Current Time“, kuri šį mėnesį buvo oficialiai atidaryta Prahoje, yra skirta daugiau kaip 270 mln. žmonių auditorijai, daugiausiai – buvusioje sovietinėje erdvėje. Naujosios televizijos naujienos ir nuomonės bus alternatyva Kremliaus tikrovės versijai, reiškiamai per valstybės kontroliuojamas žiniasklaidos priemones.

Naujasis kanalas pradeda dirbti, kai Maskvos ir Vakarų santykiai yra prasčiausi nuo Šaltojo karo laikų. Jie smarkiai pašlijo Rusijai 2014 metais aneksavus Ukrainos Krymo pusiasalį ir po metų pradėjus karinę kampaniją Sirijoje.

Vakaruose taip pat netyla įtarimai dėl to, kokiu mastu Kremlius gali naudotis internetu ir kitomis priemonėmis, skleisdamas netikras naujienas, kurios galėtų didinti prorusiškų politikų populiarumą ir tuo destabilizuotų NATO bei Europos Sąjungą.

Maskva greit pasmerkė naująjį kanalą. Kremliaus paskirtas pokalbių laidų vedėjas Dmitrijus Kiseliovas, laikomas pagrindiniu Rusijos propagandistu, pavadino naująją televiziją suktybe.

„(Tai) daugiausiai pinigų plovimas prisidengus kova su Rusijos propaganda“, –praėjusią savaitę jis sakė Rusijos valstybinei televizijai. Nei detalių, nei kokių nors sukčiavimo įrodymų D. Kiseliovas nepateikė.

RFE/RL, pasiekiatis 23 valstybes ir yra transliuojamas 26 kalbomis, naująjį kanalą įsteigė drauge su Vašingtone įsikūrusiu radiju „Amerikos balsas“ (VOA).

Kaip oficialus tarptautinis JAV transliuotojas, VOA per savaitę pasiekia daugiau kaip 236 mln. žmonių ir yra transliuojamas daugiau kaip 45 kalbomis.

Objektyvių naujienų poreikis

Šaltojo karo dešimtmečiais šios stotys kovojo svarbią ideologinę kovą Vakarų naudai.

Visame komunistiniame bloke uždraustų stočių signalus reguliariai slopindavo įvairūs režimai, bet žmonės už Geležinės uždangos vis tiek sugebėdavo slapta klausytis transliacijų, kurios įkvėpdavo juos priešintis totalitariniam valdymui.

„Current Time“ vykdomasis redaktorius Kenanas Aliyevas naujienų agentūrai AFP sakė, kad naujoji televizija turi panašių tikslų patraukti žiūrovų Vladimiro Putino Rusijoje.

„Mūsų ambicija – įgyti auditoriją šiame svarbiame regione, kurį pastaruoju metu bombardavo daug dezinformacijos, melo ir propagandos, – sakė jis. – Jaučiame, kad yra objektyvių naujienų poreikis, ir bandysime teikti tokio tipo paslaugas savo žiūrovams.“

„Current Time“ transliuos naujausias žinias, verslo naujienas, dokumentinius filmus ir net kulinarijos šou. Nemažai dėmesio skiriama kitokiems klausimams – skurdui, korupcijai, sveikatos apsaugai.

Kai kurios laidos yra skiriamos konkrečiai Baltijos valstybėms, Moldovai ir Ukrainai, kuriose gyvena nemažai rusų.

Stotis transliuoja per palydovą, kabeliniais tinklais ir internetu iš Prahos, kur RFE/RL yra įsikūręs nuo 1995-ųjų, kai persikėlė iš Miuncheno.

„Visų svarbiausia, kad naudojame socialinę žiniasklaidą ir skaitmeninį nušvietimą auditorijoms, kurias ypač sunku pasiekti, pavyzdžiui, Rusijoje“, – AFP sakė „Current Time“ direktorė Daisy Sindelar.

Ryga: nepriklausomos žiniasklaidos centras

Buvusio JAV prezidento Baracko Obamos administracijos, kuri dėl Krymo užėmė griežtą poziciją Maskvos atžvilgiu, valdymo metais sumanyta naujoji televizija oficialiai savo transliacijas pradėjo valdant JAV prezidentui Donaldui Trumpui, garsėjančiam savo, regis, promaskvietiška pozicija.

RFE/RL prezidentas Thomas Kentas AFP sakė, kad nors JAV Kongresas patvirtino finansavimą „dešimtmečiams“, galimas federalinių lėšų mažinimas valdant D. Trumpui galėtų paveikti transliacijas.

„Current Time“ darbinis biudžetas šiems metams yra 10 mln. dolerių (9,5 mln. eurų).

„Tikimės, jog to, ką darome, unikalumas padės išsaugoti mūsų finansavimą“, – sakė T. Kentas.

Tarp panašių kanalų, kurie transliuoja nekontroliuojami Kremliaus, yra BBC „Rusų tarnyba“, kuri steigia naują biurą Rygoje.

Etniniai rusai sudaro ketvirtadalį Latvijos gyventojų, kurių iš viso yra 2 milijonai. Valdžia Rygoje nerimauja, kad Maskva bando taikytis į didžiausią šalies mažumą propaganda, kuria siekiama destabilizuoti šią NATO ir ES narę.

Pernai balandį Latvija šešiems mėnesiams uždraudė rusiškos televizijos „Rossija RTR“ transliaciją, nurodydama, kad ji kurstė neapykantą ir skleidė prieš Ukrainą nukreiptus pareiškimus.

Latvijos valstybinis transliuotojas LTV turi televizijos ir radijo stotį rusų kalba, taip pat – naujienų svetainę. Taip siekiama atitraukti etninius rusus nuo kone vien prokremliškos iš Rusijos transliuojamos žiniasklaidos.

Ryga neseniai taip pat tapo centru nepriklausomai Rusijos žiniasklaidai, kuriai sunku veikti pačioje Rusijoje. Tarp šių žiniasklaidos priemonių yra svetainė „Meduza“, kurią tvarko buvę Rusijos naujienų svetainės Lenta.ru žurnalistai.

Estijos visuomeninis transliuotojas ERR taip pat įsteigė tris žiniasklaidos priemones rusų kalba.

Kaip rodo 2016 metais firmos „TNS Emor“ atlikta apklausa, šios stotys, (ETV, ETV2 ir ETV+), patraukė maždaug 20 proc. šalies etninių rusų. Rusai Estijoje sudaro ketvirtadalį gyventojų, kurių iš viso yra 1,3 milijono.

Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo neleidžiama.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Pasaulyje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...