captcha

Jūsų klausimas priimtas

Žinia apie tariamą karalienės mirtį įsiutino britus

Jungtinė Karalystė iki šiol negali atsigauti po to, kai Naujųjų metų išvakarėse buvo paskleista žinia apie tariamą karalienės Elizabeth II mirtį. Tokia melaginga informacija ėmė sklisti socialiniuose tinkluose. Gandą pasigavo Kremliaus žiniasklaidos kanalai, o Bakingemo rūmai privalėjo išplatinti paneigimą. Tačiau kas sukėlė visą gandų laviną?
Scanpix/Reuters nuotr.
Scanpix/Reuters nuotr.

Dar per praėjusias Kalėdų šventes Jungtinėje Karalystėje imta nerimauti dėl 90 metų monarchės Elizabeth II sveikatos – dėl peršalimo ji praleido Kalėdų mišias, kuriose paprastai dalyvauja Britanijos karališkosios šeimos nariai.

Elizabeth II liko namie, bet vėliau prisijungė prie Kalėdas švenčiančios savo šeimos. Tiesa, peršalimo greitai įveikti nepavyko ir monarche vėliau turėjo praleisti tradicines naujametines pamaldas sausio 1-ąją.

Vis dėlto socialiniuose tinkluose gerokai daugiau sulaukė milžiniška ir, regis, gerai koordinuota dezinformacijos ataka prieš Elizabeth II. Atakai pasirinktas tobulas, tarsi karinės operacijos pradžios laikas: pirmoji žinutė „Twitter“ apie tariamą naujienų blokadą pasirodė ankstyvą gruodžio 29-osios rytą – 6 val. 20 min.

„Ką tik išgirdau, kad Jungtinėje Karalystėje yra naujienų blokada, ar tai tiesa?“, – teiravosi „Twitter“ paskyros savininkas @ecclesmanutd. Visą egzistavimo laiką iš šios paskyros liejosi pranešimai susiję su futbolo tema. Ir staiga – intriguojanti žinutė, po kurios vartotojas daugiau nieko nebeskelbė. Tiesa, vėliau vyras BBC prisipažino, kad jis tiesiog pakartojo žmonos nugirstą gandą feisbuke.

Žinios plitimas – kaip liepsna

Tačiau žinią apie tariamą tylą iš pagrindinių žiniasklaidos priemonių gruodžio 29-ąją kaip mat pakurstė netikra oficialaus britų transliuotojo BBC paskyra. Joje paskelbtas pirmasis pranešimas apie tai, jog Bakingemo rūmai informuoja apie karalienės Elizabeth II mirtį, o vėliau esą bus pateikta daugiau naujienų.

„Twitter“ nuotr.

Ir nors ši netikra paskyra greitai buvo uždaryta, keli žmonės spėjo pasidalinti tariama naujiena, kuri ėmė plisti, tarsi miško gaisras. Ypač didelį pagreitį melaginga naujiena įgavo „Twitter“ pasirodžius grotažymei #mediablackout.

Ir nors dauguma „Twitter“ vartotojų šaipėsi iš šios žinios – vienas skelbė, kad karalienė gyva ir ant Bakingemo rūmų stogo šūkauja bei šaudo iš šautuvo, patiklesni patikėjo ir toliau dalijosi žinia apie tariamą Elizabeth II mirtį, kurią oficialiai turėjo patvirtinti gruodžio 30-osios rytą, 8 valandą. Tačiau net kai tą valandą nieko nenutiko, grotažymė #mediablackout „Twitter“ pasiekė populiariausiųjų aukštumas.

Pirmieji sureagavo Rusijos gerbėjai

Ypač pasistengė įtakingas, 23 tūkst. sekėjų turintis vartotojas, prisistatantis „Ian56“ pseudonimu. Save pristatantis, kaip sveiko proto bei žmogaus teisių advokatą, politikos analitiką bei, paradoksaliai, dezinformacijos specialistą, „Ian56“ iki šiol daugiausiai platino prorusiškas, antivakarietiškas, Donaldą Trumpą palaikančias žinutes.

„Twitter“ nuotr.

Savo buvimo vietą jis nurodo Jungtinėje Karalystėje, nors daugiausiai jo pranešimų skirti Rusijos politikai. Savo profilio nuotraukai vartotojas naudojo kito žmogaus, britų modelio Davido Gandy veidą.

Tarsi to būtų negana, kažkas pasistengė sukurpti fotomontažą, kuriame pavaizduota oficialiame karališkosios šeimos tinklapyje royal.uk patalpinta žinia apie tariamą karalienės mirtį. Sklido ir nauji gandai apie tai, kaip BBC darbuotojai jau ruošiasi gedului ir visi apsirengę juodais drabužiais, nors tikrieji BBC darbuotojai „Twitter“ šaipėsi iš visų šių gandų, o oficialių pareiškimų kurį laiką nebuvo – nuspręsta nereaguoti „į nesąmones“.

Vis dėlto tariamai skandalingą žinią pirmieji pasigavo Kremliaus kontroliuojami žiniasklaidos kanalai – sensacijų besivaikantis ir dažnai išskirtines medžiagas gaunantis kanalas Lifenew.ru, garsūs „Komsomolskaja Pravda“, „Izvestia“ ir netgi Rusijos Gynybos ministerijos tinklapis „Zvezda“.

Rusijos žiniasklaida net tik siuntė oficialias užklausas Bakingemo rūmams, bet ir laisvai svarstė sąmokslo teoriją, sėdami abejones, jog naujiena apie karalienės mirtį galbūt išties yra slepiama.

Nesyk matytas Kremliaus trolių braižas

Galiausiai Bakingemo rūmai turėjo išplatinti oficialų pranešimą, kuriame patvirtino, jog karalienė tikrai nemirė. Vis dėlto britams tai buvo pamoka, o pati BBC lyg tyčia nuo naujųjų metų nusprendė įkurti atskirą padalinį kovai su propaganda.

BBC naujienų vadovas Jamesas Hardingas pareiškė, kad BBC įsitrauks į kovą su melu, iškraipymu ir perdėjimais. Bus taikomasi į panašias melagingas istorijas, kaip minėta apie karalienės mirtį.

„BBC negali redaguoti interneto, tačiau taip pat neliksime nuošalyje. Tikrinsime populiariausius žinių skleidėjus feisbuke, „Instagram“ ir kituose socialiniuose tinkluose“, – skelbiama pranešime. BBC tokį padalinį nusprendė įkurti dar gerokai prieš žinią apie tariamą karalienės mirtį.

Dar pernai referendumo dėl jungtinės Karalystės ateities Europos Sąjungoje metu pastebėta galybė melagingos informacijos, kurią skleidė „Brexit“ šalininkai. Ypač uoliai darbavosi su Kremliumi siejami veikėjai, informaciniai kanalai bei socialiniuose tinkluose melagingus gandus platinantys nežinomi asmenys.

Ekspertai atkreipė dėmesį, kad tokių gandų braižas itin panašus į tą, kuris pasirodė „Twitter“, sklindant žiniai apie pagrindinių žiniasklaidos priemonių slepiamą Elizabeth II mirtį. Į tokį braižą plačiau atkreiptas dėmesys po 2014 metų rugsėjo 11-osios informacinės atakos „Twitter“. Tuomet iš kelių šimtų įartinų paskyrų ėmė koordinuotai sklisti žinia apie tariamą katastrofą JAV Luizianos valstijoje esančioje cheminių medžiagų gamykloje.

Netoli pastarosios gyvenantys asmenys išties sunerimo ir skambučiais bombardavo naujienų, gelbėtojų tarnybas, reaguodami į tarsi iš niekur atsiradusią grotažymę #ColumbianChemicals, tariamus liudininkų pasakojimus ir fotomontažo būdu sukurptą kanalo CNN žinią apie nelaimę. Vėliau ėmė sklisti panašiai sukurptos istorijos apie Ebolos protrūkį Atlantos valstijoje. Kaip ir tariamos Elizabeth II mirties atveju, visos šios istorijos buvo prasimanymai.

Vėliau New York Times“ tyrimas parodė, jog gerai koordinuotą informacinę ataką parengė bei pačią žinią apie katastrofą Luizianos valstijoje paskleidė Rusijoje, Sankt Peterburge įsikūrusi „Interneto tyrimų agentūra“.

Manoma, kad būtent iš čia veikia ir viso pasaulio interneto žiniasklaidos komentaruose siaučiantys Rusijos interneto troliai – prikūrę netikrų paskyrų socialiniuose tinkluose jie paskleidžia melagingas žinias, kelia audringas diskusijas ir bando visaip iškraipyti faktus taip, kad informacija būtų palanki Rusijai ir priešingai – nepalanki Vakarams.

Šaltinis www.delfi.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Pasaulyje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...