captcha

Jūsų klausimas priimtas

Kremlius turi savo versiją apie Sirijos karą

Vakarų žiniasklaidai didžiausią dėmesį skiriant bombardavimams ir civilių aukoms Sirijoje, Rusijos žmonės apie įvykius Sirijoje sužino tik tiek, kiek nori Kremlius, skelbia „The Guardian“.
Reuters/Scanpix nuotr.
Reuters/Scanpix nuotr.

Kai praeitą savaitę karo lėktuvai griuvėsiais pavertė Alepe esančią ligoninę (ant intensyviosios terapijos skyriaus pacientų galvų krito griuvėsiai), žinia apie naujas nekaltų žmonių aukas apskriejo kone visą pasaulį.

Savaime suprantama, Rusijos žiniasklaida apie šį antskrydį neužsiminė nė žodeliu. Juk dėl miesto, kurį šiuo metu kontroliuoja opozicijos kovotojai, kontrolės intensyviai kovoja Maskvos remiamos Sirijos valdančiojo režimo pajėgos. „Sirijos oro pajėgos smarkiai smogė netoliese Alepo miesto esantiems kovotojams“ – taip, tai žinia apie sugriautą ligoninę ir civilių aukas, kurią skelbia Rusijos valstybinė naujienų agentūra „RIA Novosti“.

Naujieną ėmėsi skelbti ir valstybinė naujienų agentūra „Tass“ bei dar keli šaltiniai. „Pervyj kanal“ pareiškė, kad Rusijos kariai sėkmingai perdavė humanitarinės pagalbos „pabėgėliams iš teroristų kontroliuojamo Alepo rajonų“. Vakarų žiniasklaida daugiausia dėmesio skiria bombardavimams ir civilių aukoms, Rusijos žiniasklaida įvykius Sirijos Alepo mieste vaizduoja taip, jog susidaro įspūdis, jog kalbama vos ne apie kitą karinį konfliktą.

Televizijos kitose šalyje dažnai cituoja savo pareigūnus ir vyksta į įvykių vietą. Rusijoje viskas visiškai kitaip – didžiąją dalį žiniasklaidos priemonių kontroliuoja ne kas kita, o Kremlius, tad žmonėms pateikiama kruopščiai atrinkta ir Kremliaus liniją pateisinanti informacija. Nepriklausomo visuomenės nuomonės tyrimų centro „Levada Centre“ vadovas Levas Gudkovas sako: „Problemos, kurios Vakarų žiniasklaidoje paskatina pasipiktinimą ir kitas stiprias emocijas, pavyzdžiui, įvykiai Alepe ir išpuolis prieš humanitarinę pagalbą gabenusį konvojų, pas mus tarsi neegzistuoja, nes apie jas per televizorių niekas nerodo arba pateikia kaip prieš Rusiją nukreiptos propagandos pavyzdžius, todėl jų nevertėtų vertinti rimtai“.

Rusijos televizijos itin džiugiai nušviečia Rusijos ir Sirijos karines operacijas ir stengiasi bet kokia kaina nukreipti dėmesį nuo civilių aukų. „Pervyj kanal“ iš Alepo skelbia, kad Sirijos režimo kariai „prieš taikius gyventojus ir gyvenamuose pastatuose nenaudoja artilerijos ir minų“, tačiau kažkodėl pamiršta pažymėti, kad Sirijos režimo pajėgos šiuo metu kaip tik vykdo vieną intensyviausių oro operacijų.

Be to, kaip ir galima tikėtis, Rusijos televizijos, pasitaikius pirmai progai, kritikuoja ir Vakarus. Savaitgalį, kai buvo minimos pirmosios Rusijos intervencijos Sirijoje metinės, Rusijos žiniasklaidoje mirgėjo daug drąsių pareiškimų, pavyzdžiui, „Rusija įrodė, kad bet kokiu atveju yra supervalstybė“ arba „Rusija tapo pagrindine regiono žaidėja, o štai Jungtinės Amerikos valstijos prarado pirmojo smuiko poziciją“.

Kai JAV valstybės departamento atstovas Johnas Kirby pareiškė, kad, jeigu Rusija nesilaikys paliaubų susitarimo, „ekstremistų grupuotės ir toliau naudosis jiems palankia chaoso Sirijoje padėtimi saviems tikslams ir imsis aktyvesnių veiksmų, kurie, be kita ko, bus nukreipti ir prieš pačios Rusijos interesus, galbūt netgi prieš Rusijos miestus“, Rusijos žiniasklaida jo žodžius išvertė, esą jis grasina Rusijai dėl Sirijos.

„Rossija 1“ žinių pranešėjas skelbė: „Johnas Kirby nevyniodamas žodžių į vatą pagrasino išpuoliais Rusijos miestuose“. Jis apkaltino Vašingtoną „slepiant noro ar galimybių vykdyti paliaubų susitarimą stygių, o tai daroma laiku patikrintu metodu: visą kaltę suverčiant Rusijai. Kai rugsėjį JAV ir Rusija kaip reikiant susirėmė Jungtinių Tautų Saugumo Taryboje, „Rossija 1“ paskelbė: „Vakarų diplomatai eilinį kartą pabandė paversti Saugumo Tarybą savotišku ringu, kur Rusijai ir Sirijos valdžiai metami patys įvairiausi kaltinimai“. Reaguodamas į JAV ambasadorės Jungtinėse Tautose Samanthos Power raginimą Rusijai nutraukti „barbarizmą“, televizijos kanalas pareiškė, kad „turi liautis ne kas kitas, o Vakarai“.

Du pastarieji antskrydžiai taip pat deramai pademonstravo, kaip skirtingai įvykius nušviečia Vakarų ir Rusijos žiniasklaida. Kai rugsėjį JAV surengė ataką prieš Sirijos pajėgų karius Deir ez Zore ir nukovė mažiausiai 62 žmones, Rusijos žiniasklaida labai daug dėmesio skyrė amerikiečių atsiprašymui dėl klaidos rengiant antskrydžius ir Sirijos valdžios teiginiams apie Vašingtono „konspiraciją“ dėl paramos teroristinei organizacijai „Islamo valstybė“.

Kai per antskrydžius prieš humanitarinės pagalbos konvojų, gabenusį pagalbą Alepo gyventojams, žuvo mažiausiai 20 žmonių, dėl atakos JAV apkaltino Rusiją ir Siriją, o štai Rusijos žiniasklaida ilgai nedelsusi ėmėsi piktintis „sufabrikuotais amerikiečių kaltinimais niekuo dėtiems rusams“ ir pasiūlė toli gražu ne vieną itin absurdišką paaiškinimą.

Naujienų pranešimai atkartojo besikeičiantį Rusijos gynybos ministerijos deklaruojamą naratyvą, kuriame iš pradžių teigta, kad humanitarinės pagalbos konvojus netapo nei antskrydžio, nei bombardavimo taikiniu. Tik paklausykite – rusai pareiškė, kad konvojus „užsidegė“, o tai reiškia, kad reikia kaltinti agresyvius opozicijos kovotojus ir teroristus.

Kitą dieną viskas apsivertė aukštyn kojomis – rusai pradėjo teigti, kad incidento metu vietoje būta JAV koalicijos bepiločio, galinčio surengti antskrydį. Kas už to slypi? Noras įteigti, kad Vašingtonas bandė nukreipti dėmesį nuo veiksmų prieš Sirijos pajėgas ir „Jabnat al Nusra“ surengtą ataką Alepo mieste. Rusijoje veikianti organizacija „Konfliktų žvalgybos komanda“ (CIT) argumentas po argumento atremia visus Rusijos gynybos ministerijos teiginius, o tuo tarpu britų žvalgybos organizacija „Bellingcat“ skelbiasi incidento vietoje, kur sunaikintas humanitarinę pagalbą gabenęs konvojus, aptikusi Rusijos ir Sirijos valdančiojo režimo pajėgų naudojamų bombų liekanų. Nepaisant akivaizdžių įrodymų, Rusijos valstybinės žiniasklaidos naratyvas nepakito.

Rusijos dienraščio „Komsomolskaja Pravda“ antraštėje keliamas klausimas: „Humanitarinės pagalbos konvojaus sunaikinimas Sirijoje – CŽA darbas?“. Pačiame straipsnyje tvirtinama, kad CŽA surengė ataką turėdama aiškų tikslą – pagerinti JAV prezidento Baracko Obamos įvaizdį, metant kaltinimus Rusijai, o ne atsakant į keblius klausimus dėl Deir ez Zoro bombardavimo.

Ruslanas Levievas iš CIT teigia, kad žinia apie konvojaus likimą „buvo skaudus smūgis“ Kremliui – jau „tą pačią dieną buvo aktyvuotos itin gausios trolių pajėgos, iš karto pažėrusios daugybę galimų paaiškinimų ir pasiaiškinimų“. Kremlius jau ne pirmą kartą siejamas su „trolių fabriku“ Sankt Peterburge, kur esą dirba daugybė žmonių, rašančių komentarus ir kitaip internete ginančių Rusijos valdžios liniją. Ir tikrai – labai daug atsakymų į CIT ir „Bellingcat“ pasisakymus socialiniame tinkle „Twitter“ tarsi prastai anglų kalbą mokančių klonų tirados.

Remiantis naujausiais „Levada Centre“ apklausos duomenimis, 61 proc. respondentų palaiko Rusijos karinius veiksmus Sirijoje. Kovą šis skaičius siekė 81 proc. Neigiamus pokyčius L. Gudkovas aiškina faktu, kad, nors ir buvo žadėta, kad Maskva veiksmus nutrauks kovą, Kremlius to nepadarė.

Šaltinis www.delfi.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Pasaulyje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...