captcha

Jūsų klausimas priimtas

Vygantas Vareikis. Bekraunant lagaminus

Vasara eina į pabaigą, tačiau Lietuvos gyventojai ir toliau sėkmingai planuoja atostogas, vaikšto į turizmo agentūras, nepaisant oro permainų, turizmo kompanijų bankroto ar karinių veiksmų karštuose kraštuose.
Asmeninio archyvo nuotr.
Asmeninio archyvo nuotr.

Vasara eina į pabaigą, tačiau Lietuvos gyventojai ir toliau sėkmingai planuoja atostogas, vaikšto į turizmo agentūras, nepaisant oro permainų, turizmo kompanijų bankroto ar karinių veiksmų karštuose kraštuose.

Jeigu pirmajai kolonializmo stadijai XIX amžiuje buvo būdingas prekių, kurios buvo gaminamos metropolijose (Anglija medvilnės gaminiais užvertė visą pasaulį), išvežimas, o XX amžiuje būdingu kapitalistinės sistemos bruožu tapo kapitalo išvežimas, tai turistinė kolonializmo fazė, kaip ją vadina kultūros istorikas ir sociologas Ilja Kalininas, remiasi emocijų išvežimu.

Globalinis centras (t.y. didieji Europos ar JAV miestai) gamina nuobodulį, kurį kaip vakuumą reikia kažkuo užpildyti. Ir čia padeda globalinė periferija, kuri yra ne tik gamtos ir darbo resursų, bet ir naujų įspūdžių šaltinis. Taip, konstatuoja Kalininas, „į vieną pusę išvežamas nuobodulys ir pinigai, į kitą išgabenamos fotografijos, suvenyrai ir įdegis“ (kitaip tariant, naujas patyrimas ir naujos žinios apie pasaulį).

Dar vakar Paryžiaus Orly oro uoste mačiau baltai mėlyną lėktuvą, ant kurio puikavosi užrašas „Thomas Cook Group“. O šios kompanijos, kuri šimtus tūkstančių turistų išveža nusikratyti nuobodulio, istorija prasidėjo  XIX amžiuje skurdžioje Anglijos provincijoje Derbyšaire. Devyniolikmetis Thomas Cookas tapo baptistų pastoriumi ir aršiu  kovotoju prieš alkoholį ir tabaką. Kodėl žmogus gera ir rūko? Atsakymas paprastas – todėl, kad jis daugiau neturi kuo užsiimti laisvu nuo darbo metu ir neturi fantazijos, kaip panaudoti tą laisvą laiką.

Be to, XIX amžiuje gerti buvo labai pigu visoje Europoje – nuo Rusijos iki Britanijos, o ir valstybėms girtus piliečius valdyti buvo lengviau. Vyskupo Motiejaus Valančiaus blaivybės sąjūdis kilo iš tų pačių šaknų, kaip ir T. Cooko idėjos. Tiktai M. Valančius neorganizavo kelionių, išskyrus atlaidus Žemaitijoje.

Tuo metu T. Cookas 1841 metais  suorganizavo besigydančių nuo alkoholizmo parapijiečių išvyką iš Leisterio į Lafboro blaivybės šalininkų sambūrį už 11 kilometrų. Jis pasirūpino šių žmonių maitinimu, nakvyne bei pramogomis, siekdamas parodyti, kad pramogos galimos ir be svaigalų. Kelionė vienam žmogui traukiniu (grynas oras, vagonas be stogo) su maitinimu kainavo vieną šilingą (už tiek buvo galima prisigerti).

Taip 1851 metų birželio 5 dieną gimė šiuolaikinio turizmo industrija. T. Cookas pradėjo nuosavą verslą – organizuoti keliones ir imti procentinį mokestį už geležinkelio bilietus. Gerti mažiau žmonės, žinoma, nepradėjo, bet pradėjo daugiau keliauti, o geležinkelis tapo viena pagrindinių transporto priemonių. Kelionės išplito iš pradžių po visą Britaniją, o po to persikėlė į kontinentinę Europą (britai vyko pažiūrėti Paryžiaus), Ameriką, Indiją, Egiptą ir Artimuosius Rytus, taip pat ir į tokias egzotines vietas, kaip Krymas ir Kaukazas.

T. Cookas iš naujo atrado pasaulį – pasaulį, kaip gausėjančių turistinių maršrutų tinklą, pasaulį, kaip nuolat didėjančią pasaugų visumą. Kelionės maršruto organizavimas, bilietų ir viešbučių užsakymas, nuolaidų sistema ir kelionės čekiai, kelionių vadovai ir reklama – visa tai buvo T. Cooko nuopelnas.

Turizmas ir kelionės yra ne tik poilsio forma, bet ir dar viena gyvenimo organizavimo forma. Ne vienas keliautojas naują kelionę planuoja prieš gerus metus. Formuojasi gyvenimo organizavimo forma, kurioje yra all inclusive, viskas įskaičiuota. Įskaičiuoti gėrimai ir socialinis prestižas, fotogeniniai peizažai ir gyvenimo pilnatvės jausmas, gražus įdegis ir garantuotas žvalumo užtaisas, kitų atostogų planavimas, suvenyrai atminčiai ir dalijamasis tuo, kaip aš praleidau vasarą, „Facebook`e“.

Todėl ir turistinė industrija pergyvens bet kokią krizę, nes kalbama ne apie pinigus, ne apie pinigų teikiamas galimybes ir net ne apie poilsį ar atostogas. Ji paliečia žmogiškąją esmę, socialinio adekvatumo jausmą ir įsitvirtinimą, suvokimą, kad tu gali atostogauti, kai kiti dirba.  

Komentaras skambėjo per LRT radiją.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Nuomonės

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...