captcha

Jūsų klausimas priimtas

Goda Jurevičiūtė. Kaip įtikti publikai? (filmo „Redirected/Už Lietuvą!“ recenzija)

Kino ekranuose su trenksmu debiutavęs naujausias Emilio Vėlyvio darbas „Redirected/Už Lietuvą!“ ­­– energijos kupina kriminalinė komedija, pasižyminti kokybišku techniniu įgyvendinimu ir, deja, banalių juokelių ir klišių prikimštu scenarijumi.
Pauliaus Makausko nuotr.
Pauliaus Makausko nuotr.

Kino ekranuose su trenksmu debiutavęs naujausias Emilio Vėlyvio darbas „Redirected/Už Lietuvą!“ ­­– energijos kupina kriminalinė komedija, pasižyminti kokybišku techniniu įgyvendinimu ir, deja, banalių juokelių ir klišių prikimštu scenarijumi.

Kiekvienas E. Vėlyvio filmas Lietuvoje tampa įvykiu, surenkančiu ne tik (mūsų mastais matuojant) nemažas pajamas, bet ir sukeliančių gausybę diskusijų. Jau po pirmojo savaitgalio naujausias režisieriaus filmas „Redirected/Už Lietuvą!“ galėjo pasigirti uždirbęs virš milijono litų ir per įvairius socialinius tinklalapius nuvilnijusia „už“ ir „prieš“ pasisakymų banga.

Pasisakė net ir tie, kurie nežiūrėjo filmo – sunku ignoruoti tokią sėkmingą rinkodaros kampaniją ir didžiulį atgarsį. Iš esmės E. Vėlyviui galima pritaikyti jo itin mėgstamo ir darbuose „cituojamo“ režisieriaus Quentino Tarantino apie save pasakytą frazę: „Gali mane mėgti, arba ne, bet turi turėti apie mane nuomonę“.

Bene įdomiausias tokių pasisakymų ir nuomonių aspektas yra tas, kad diskusija beveik nesimezga tarp tų, kuriems filmas nepatiko, tačiau jie bando kažkaip apie jį kalbėti, ir tų, kuriems šis filmas patiko. Panašu, kad E. Vėlyvio kritiškai vertinti nevalia: arba tu nesupratai filmo (lyg jame būtų labai daug galvosūkių ir klaustukų), esi įžeidus patriotas, neturi humoro jausmo arba per giliai kapstai. Vienoje „Facebooke`o“ diskusijoje buvo pasiūlyta išsijungti „gelmių ir lygio paieškas bent dviem valandom, nes popkultūra irgi kultūra“.

Vargu ar režisieriui, kuris teigia, jog „Kūryba turi būti revoliucinga. Turi šokiruoti. Sukrėsti, ištampyti nervus...“, ši frazė apie išjungtą bet kokią refleksiją pasirodytų esantis didelis komplimentas. Tačiau būtent į tokią publiką – nenorinčią diskutuoti ir mąstyti, o tiesiog ieškančią lengvos pramogos – naujausias filmas pataiko ir, deja, nepaisant režisieriaus pasisakymų, greičiausiai taiko.

Jau nuo pat pirmųjų filmo minučių, kuomet esame supažindinami su keturiais draugais britais – Johnu, Benu, Timu ir Michaelu (Gilas Darnellis, Anthony Strachanas, Oliveris Jacksonas ir Scotas Williamsas) – ir jų „genialiu“ planu apiplėšti kortomis lošiančius nusikaltėlių pasaulio atstovus bei su tais pinigais pabėgti į Malaizijos paplūdimių rojų, atsiduriame labai pažįstamoje ir „saugioje“ teritorijoje. Turinys ir stilius labai jau akivaizdžiai primena Guy Ritchie filmą „Lok, stok, arba šauk!“. Šį atpažįstamumą kuria ne tik filmo turinys, britiška filmo pradžios aplinka, bet ir aktorius Vinnie Jonesas, vaidinantis per apiplėšimą užrūstiną nusikaltėlį.

Labai džiugu, kad pirmą kartą lietuviškame filme vaidina tokio žinomumo žvaigždė, bet kam jam skirti visiškai jam įprastą vaidmenį? Matant tokią kartotę, kyla didžiulis noras šį aktorių iškelti iš jam „saugios teritorijos“ ir perkelti jį į kitą žanrą, pavyzdžiui, romantinę komediją. Bet toks noras – matyti neįprastus sprendimus – būtų originalumo reikalavimas, o to iš E. Vėlyvio kūrybos norėti turbūt negalima.

„Genialus“ planas patiria nesėkmę, kai dėl Islandijos ugnikalnio išsiveržimo lėktuvas nusileidžia Lietuvoje. Šiose Rytų Europos džiunglėse britai susiduria su įvairiais šaržuotais ir sutirštinais, bet dėl to ne mažiau atpažįstamais lietuviškais charakteriais: paleistuviu kunigu (paskutinis V. Šapranausko vaidmuo), prostitutėmis, prievartautojais paramedikais, korumpuotais policininkais, kontrabandininkais, alkoholikais... Negana to, ketveriukę persekioja ir į Lietuvą atvykę britų mafijozai.

Nepaliaujamu greičiu skubame nuo vienos chaotiškos situacijos prie kitos, negaudami nei minutės atokvėpio. Kad nebūtų nuobodu – nuolat įterpiami banalūs, nešvankūs juokeliai. Ir salė lūžta: pasigirdus perdimui, išvydus falą, kažkam pratrūkus keiksmažodžių lavina. Tik to mums ir tereikia. Ir kažkurį laiką gal tai veikia, bet filmui ritantis į antrą pusę viskas ima kartotis ir pasidaro tiesiog nuobodu. Ar mums rūpi, kas nutiks britams? Vargiai.

E. Vėlyviui niekaip nepavyksta sukurti nė vieno stipraus personažo, kurio likimas mus nors kiek jaudintų. Visi aktoriai tiesiog tam tikru metu „išstoja“, „atvaidina“ jiems skirtą situaciją ir išnyksta. O virtinė įvykių tęsiasi toliau, kol pasiekia neva kulminacinį lietuviškų vestuvių momentą, bet tuo metu jau nesijaučia nei įtampos, nei susidomėjimo, o galvoje tetiksi viltingas laikrodis, kad filmas artėja prie pabaigos.

„Redirected“ nėra savitas, originalus filmas. Bežiūrint, nori ar nenori, prisimeni jau minėtus režisierius: G. Ritchie, Q. Tarantino (ir, aišku, „Pagirių“ trilogiją). (Pirminis filmo scenarijus net vadinosi „Bulletproof plan“). Prisimeni ir apgailestauji, kad visgi žiūri ne jų filmus, o ne itin vykusią jų imitaciją. Filmas itin pralaimi tais aspektais, kuriuose slypi šių režisierių stiprybė – tai ryškūs personažai ir puikūs dialogai. „Redirected“ iš esmės turi tik vieną išskirtinę eilutę, kurią ištaria kaimiškoms lietuviškoms vestuvėms besirengianti Saulė (akt. Vita Šiaučiūnaitė): „Aš ne k..., aš svajonių turiu!“.

Aš irgi turiu svajonių. Nes šis filmas teikia vilčių. Jis gana neblogai parodo, kad tiek pinigų, kiek jis susirinko, jau pakanka kurti filmui, kuris neerzina dėl savo techninės pusės. Filmas pasižymi puikiu vaizdu (komplimentai Feliksui Abrukauskui), energingu montažu ir mane labiausiai nudžiuginusiu aspektu – ausiai maloniu garso dizainu (čia verta paminėti garso režisierių Artūrą Pugačiauską ir kompozitorius Domą Strupinską bei Paulių Kilbauską). Viskas, ko „tetrūko“ filmui, – tai gero scenarijaus ir supratimo, kad nebūtina nuolat įsiteikinėti publikai. Kartais galima tą publiką pabandyti sukurti. Tokią, kuriai nereikėtų „išjungti“ noro surasti šokią tokią gelmę.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Nuomonės

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...