captcha

Jūsų klausimas priimtas

Goda Jurevičiūtė. Intelektą palikite prie salės durų (filmo recenzija)

Dinozaurus naujam gyvenimui prikėlusiame „Jūros periodo pasaulyje“ įspūdingais specialiaisiais efektais nesėkmingai bandomas slėpti itin silpnas filmo scenarijus.

Dinozaurus naujam gyvenimui prikėlusiame „Jūros periodo pasaulyje“ įspūdingais specialiaisiais efektais nesėkmingai bandomas slėpti itin silpnas filmo scenarijus.

Turbūt naivu iš kiekvieno holivudinio blockbusterio tikėtis, kad jame būtų toks personažas, kaip imperatorienė Furioza – pagrindinė paskutinio ir neseniai kino teatruose rodyto „Pašėlusio Makso“ franšizės filmo herojė. Stipri, veikli, kovinga moteris, Makso partnerė, bet ne vyro išgelbėjimo laukianti panelė.

Paskutiniu metu kiekvienais metais pasirodo po vieną ar kelis veiksmo filmus, kuriuose stipri herojė tampa filmo ašimi (be minėtojo „Pašėlusio Makso“, tai ir visa „Bado žaidynių“ franšizė, puikus Dougano Limano filmas „Ties riba į Rytojų“, etc.). Ir nors tokių filmų išties nedaug, bet kiekvienas jų yra itin sveikintinas.

Bet, net ir suspendavus naivias viltis apie stiprias herojes, ko nesinori matyti filmuose – tai itin seksistinių stereotipų, kurių yra gausus finansinius rekordus mušantis „Jūros periodo pasaulis“. Panašu, kad jame naujam gyvenimui prikelti ne tik dinozaurai, bet ir akmens amžiaus stereotipai apie moterį ir lyčių santykius.

Pagrindinė filmo herojė yra Claire Dearing (akt. Bryce Dallas Howard). Ji vadovauja Isla Nublar saloje (toje pačioje, kurioje vyko pirmojo „Jūros periodo parko“ (1993) veiksmas) įsikūrusiam „Jūros periodo pasauliui“. Tai savotiškas zoologijos sodas ir kartu pramogų parkas, į kurį turistai suvažiuoja pasižiūrėti į atkurtus priešistorinius gyvius.

Labai greitai paaiškėja, kad Claire yra šalta, karjerai atsidavusi moteris, kuri net nesugeba rasti laiko savo dviem savaitgaliui į pramogų parką atvykusiems sūnėnams Zachui (akt. Nickas Robinsonas) ir Gray`ui (akt. Ty Simpkinsas). Jų priežiūrą ji patiki savo asistentei Zarai (akt. Katie McGrath). Dar pačioje filmo praždioje Claire sulaukia skambučio iš savo sesers, kuri ją pabara už tokį aplaidumą, ir pasako, kad ji supras, kaip puiku yra turėti vaikų, kai pati sukurs šeimą. Toks moters, kuri save, kaip asmenį, realizuoja tik sukurdama šeimą, motyvas ir yra pagrindinė filmo ašis.

Kokia ji šalta ir nelanksti, itin išryškėja, kai Claire, su baltu kostiumėliu ir aukštakulniais batais, išsirengia į džiungles aplankyti gyvūnų specialisto ir dinozaurų dresuotojo (o, taip, juos galima dresuoti) Oweno (akt. Chrisas Prattas). Ji nori, kad jis atvyktų ir įvertintų naują dinozaurą – genetiškai modifikuotą plėšrūną, kuris pavadintas Indominus Rex. Tokį mokslininkai sukūrė, nes norint išlaikyti parko lankomumą vien tik paprastų dinozaurų neužtenka – nuolat reikia pristatyti kažką naujo, kažką „didesnį, garsesnį ir su daugiau dantų“.

Šis Claire ir Oweno susitikimas atskleidžia, kad jis yra atsipalaidavęs, gyvenimu besidžiaugiantis, žavingas vyrukas, o ji įsitempusi ir pasipūtusi karjeristė. Jam išties rūpi parke gyvenantys plėšrūnai, o ji į juos žiūri tik kaip į pelną nešančius objektus. Pasirodo, kad jie kartą buvo pasimatyme, kurio metu jis dėvėjo šortus, o ji buvo atsispausdinusi vakaro planą.

Dalis filmo scenos buvo vienas iš reklaminių filmo klipų, kurie dar nepasirodžius filmui įvėlė kūrėjus į bėdą. Jį pamatęs režisierius Jossas Whedonas („Bafi, vampyrų žudikė“, „Keršytojai“), kuris žinomas kaip stiprių moterų personažų kūrėjas, savo „Twitter“ paskyroje parašė, kad klipas yra lyg iš aštuntojo dešimtmečio: „Ji – sustabarėjusi, o jis – varomoji jėga. Vis dar?“.

Į šią pastabą reaguodamas „Jūros periodo pasaulio“ režisierius Colinas Trevorrowas  (pirmuosius du „Jūros periodo parko“ filmus režisavęs Stevenas Spielbergas šįkart yra tik filmo prodiuseris) atsakė, kad klipas yra išimtas iš konteksto ir neatspindi viso filmo.

Tačiau net ir pasižiūrėjus filmą, J. Whedonui galima paantrinti – taip, vis dar. Owenas nėra tik dinozaurų dresuotojas. Jis galiausiai prisijaukina ir Claire. Pakviestas įvertinti Indominus Rex jis iškart supranta, kad šįkart mokslininkai peržengė visas ribas. Šiai patelei ištrūkus iš narvo ir ėmus kelti pavojų parko lankytojams, paaiškėja, kad visai šalia padaro atsiduria Claire sūnėnai. Visiškai nuspėjamai jų gelbėti išsirengia pati Claire, padedama Oweno.

Pamažu parko kontrolė vis sprūsta iš rankų, o Claire vis labiau ima rūpėti jos sūnėnai ir Owenas. Per daug neišduodant filmo įvykių, galima pasakyti, kad pabaigoje Claire neturi darbo, bet turi vaikiną ir nenuvaldomą norą tapti motina.

Aišku, reikėtų būti sąžiningai ir pripažinti, kad į tokį filmą neiname tam, kad mus supažindintų su feminizmo naujovėmis. (Nors čia vertėtų paminėti, kad ankstesni filmai šiuo požiūriu buvo daug progresyvesni.) Į juos einame būti pritrenkti specialiųjų efektų. Ir jie išties įspūdingi. Tol, kol parkas atrodo saugus, kyla noras tokiame apsilankyti ir išvysti įspūdinguosius padarus.

Indominus Rex vis labiau siaučiant parke ir po truputį įrodant, kad ji yra protinesnė už daugumą parko darbuotojų, filmas įgauna pagreitį ir padovanoja keletą šiurpinančių akimirkų. Bet jų vargiai užtenka dėmesiui išlaikyti. Nes pagrindinė šio filmo bėda ta, kad nesukuriamas nė vienas žmogiškas personažas, kurio likimas (ir išgyvenimas) nors kiek mus iš tiesų domintų.

Šis filmas tikrai nevertas sugaišto laiko ir popkornams išleistų pinigų. Verčiau pasižiūrėti į ne mažiau jaudinantį, veiksmo kupiną ir vis dar kai kuriuose kino teatruose rodomą „Pašėlusį Maksą: įtūžio kelią“. Šiuo atveju bent jau nereikės palikti intelekto prieš įžengiant į kino salę.  

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Nuomonės

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...