captcha

Jūsų klausimas priimtas

Kas nutiktų, jei „Facebook“ sraute mėgtumėte viską be išimties?

Pažįstamos moters vaikas nukritęs nusibrozdino veiduką, o jūs šiam jos socialinio tinklo statusui paspaudžiate „Patinka“. Taip keistai elgtis turėjo JAV žurnalo „Wired“ publicistas Matas Honanas, atlikdamas eksperimentą savo paskyroje tinkle „Facebook“.
A. Ufarto (BFL) nuotr.
A. Ufarto (BFL) nuotr.

Pažįstamos moters vaikas nukritęs nusibrozdino veiduką, o jūs šiam jos socialinio tinklo statusui paspaudžiate „Patinka“. Taip keistai elgtis turėjo JAV žurnalo „Wired“ publicistas Matas Honanas, atlikdamas eksperimentą savo paskyroje tinkle „Facebook“.

Vyras pasišovė 48 valandas socialinio tinklo sraute dalinti patiktukus nepraleisdamas nei vieno statuso, naujienos ar reklamos. Iš pažiūros nerimto eksperimento rezultatai – pribloškiantys. Tai, kas nutiko su jo „Facebook“ paskyra po vos dviejų tokio elgesio dienų, baugina.

Socialinis ar ekonominis tinklas?

1963-aisiais žurnalui „Art News“ duotame interviu vienam žymiausių poparto atstovų amerikiečiui Andy Warholui išsprūdo frazė, kad „visi turėtų mėgti visus“. Kultinis dailininkas aiškino, kad visi žmonės iš esmės atrodo ir elgiasi panašiai, ir laikui bėgant tai tik stiprėja.

„Norėčiau, kad visi mąstytų panašiai. Rusija [Sovietų Sąjunga] daro tai per valdžią. Čia (JAV) tai vyksta savaime, be griežto valdymo; tad jeigu tai vyksta automatiškai, kodėl tai negali vykti be komunizmo? Manau, visi turėtų būti tarsi mašinos“, – rėžė A. Warholas.

Dailininko teigimu, poparto esmė yra mėgti dalykus. O mėgti visus dalykus be išimties – tai tarsi būti mašina, nes žmogus daro tą patį dalyką daug kartų. Po pusės šimtmečio cituodamas A. Warholą, M. Honanas konstatuoja: favoritizmas šiais laikais tapo sėkmės matu.

Socialiniame tinkle dalinami arba gaunami patiktukai ne tik pašeria žmonių ego. Spausdami „Patinka“, jūs įsijungiate į asmeniškai jums parinktos reklamos tinklą. Patiktukas per dešimtmetį – nuo tada, kai „Facebook“ atvėrė savo vartus reklamai – tapo ne tik socialiniu, bet ir ekonominiu veiksmu.

Pasidavė algoritmui

M.Honanas savo socialinėje paskyroje mėgdamas viską iš eilės ištvėrė tik dvi paras. Žurnalistas spaudė „Patinka“ ant visko, ką „Facebook“ jam rodė jo naujienų sraute – netgi ant to, kas jam iš tiesų nepatiko. Žurnalistas norėjo pasižiūrėti, kaip pasikeis jo naujienų srautas.

Pastarasis yra subtiliai piešiamas socialinio tinklo naudojamo algoritmo. Naujienų srautas jūsų ekrane nėra tiesiog jūsų draugų statusų ir pamėgtų puslapių paradas. Naujienų srautą sumodeliuoja sudėtinga formulė, kurios sudedamosios dalys – „Facebook“ ir visame internete jūsų atliekami veiksmai.

Žurnalistas nusprendė pasiduoti tai formulei ir mėgti viską, ką jam grūda sistema, taip leisdamas „robotams“ nuspręsti už jį. M. Honanas prisipažino: mygtuką „Patinka“ jis spaudaliojo tik socialiniame tinkle. Patiktukų dalinimas viso interneto platybėse pasirodė per daug gąsdinantis. Tačiau užteko ir tiek: M. Honano teigimu, rezultatai buvo dramatiški.

Nepamėgo tik mirties

Pirmasis dalykas, kurį pamėgo M. Honanas, buvo aplikacija, suteikianti nuolaidas kavinėse ir sporto klubuose. Žinia apie draugo pamėgtą aplikaciją tupėjo naujienų srauto viršuje. Po kelių draugų statusams padalintų pamėgtukų žurnalistas susidūrė su dalyku, kurio iš tiesų nemėgo – prastu juokeliu. Tačiau ir ant jo teko spustelti „Patinka“.

Tiesa, M. Honanas nusprendė mėgti tik pirmus keturis sraute siūlomus straipsnius, kadangi „Facebook“ kiekvieną iš jų automatiškai atnaujina kita naujiena. Toks patiktukų dalinimas „susijusioms istorijoms“ gali trukti amžinybę.

Sraute pasirodžius draugės statusui apie jos susižeidusį vaiką, M. Honanas susidūrė su pavojumi likti nesuprastas. Dėl eksperimento jis paspaudė „Patinka“ ir ant tos žinutės, nors dažniausiai tokiais atvejais palieka komentarą. Vienintelis atvejis, kada žurnalistas atsisakė pamėgti sraute pasirodžiusią žinutę, buvo kai jo pažįstamas pranešė apie artimojo mirtį.

Patiktukų dalinimo vajus tęsėsi: žurnalistas pamėgo jo pusbrolio pasidalintą JAV politiko, garsiosios Kennedy šeimos atstovo Joe Kennedy įrašu. M. Honanas iškart buvo užverstas siūlomomis kitų politikų paskyromis. Be jų jis dar pamėgo nemažai prekybos ir nuolaidų puslapių.

Srautas pavojingai suradikalėjo

M. Honano teigimu, naujienų srautas jo „Facebook“ paskyroje pasikeitė greitai ir neatpažįstamai. Vos po valandos patiktukų dalinimo į kairę ir į dešinę žurnalisto naujienų sraute nebeliko nei vieno žmogaus. Jame tebuvo prekių ženklai ir naujienų istorijos.

„Po pirmosios dienos, prieš eidamas miegoti, pasitikrinau savo naujienų srautą. Jame tebuvo naujienos ir istorijos iš internetinių portalų (eilės tvarka): „Huffington Post“, „Upworthy“, „Huffington Post“, „Upworthy“, „Levi's“ džinsų reklama, Space.com, „Huffington Post“, „Upworthy“, „The Verge“, „Huffington Post“, Space.com, „Upworthy“, Space.com“, – teigė žurnalistas.

Prieš užmigdamas, M .Honanas teigiamai įvertino Izraelio veiksmus konflikte su teroristų grupuote Hamas palaikančią žinutę. Jis prisipažino nerimavęs, kad reikės pamėgti ir kokią nors istoriją iš Gazos pusės. Tačiau kitą rytą savo naujienų sraute jokių žinučių, šlovinančių Hamas, jis nerado.

„Žinutės sraute per naktį buvo pajudėjusios labai, labai toli į dešinę, – teigė M.Honanas. – Man buvo pasiūlyta pamėgti Antrąją pataisą (JAV Konstitucijos dalis, garantuojanti žmonėms teisę turėti ir nešiotis ginklus) ir kažkokį anti-imigracijos puslapį. Pamėgau juos abu.“

Tačiau tame pačiame naujienų sraute žurnalistui buvo siūlomos ir radikaliosios kairės istorijos. Abiejų pusių puslapiai kai kada buvo tokie radikalūs, kad M. Honanas prisipažino bijojęs juos mėgti vien todėl, kad neatsidurtų saugumo akiratyje.

Paveikė ir draugų naujienas

M. Honaną nustebino tai, kad pasikeitė ne tik jo, bet ir jo draugų naujienų srautai. Užuot jį cenzūravęs, „Facebook“ pradėjo žurnalistą viešinti pačiose jo draugų naujienų srautų viršūnėse. Netrukus į tai atkreipė dėmesį buvęs žurnalisto redaktorius, asmeninėje žinutėje pasiteiravęs, ar M. Honano paskyra nebuvo užgrobta.

Kitą dieną kita žurnalisto draugė žinutėje jam pranešė, kad jos naujienų srautas uzurpuotas puslapių, kurios pamėgo M. Honanas. „Jokių draugų įrašų, tik tavo patiktukai“, – žurnalistui rašė draugė, pasijuokusi iš situacijos. Keistą žurnalisto veiklą pastebėjo ir pačiame „Facebook“ dirbantis pažįstamas, pasiūlęs suvesti M. Honaną su socialinio tinklo viešųjų ryšių skyriumi.

Tačiau tuo metu žurnalistas jau buvo sustabdęs savo makabrišką eksperimentą. „Bandžiau suskaičiuoti, kiek dalykų aš pamėgau, bet užduotis buvo neįveikiama. Prie savo natūraliai pamėgtų dalykų sąrašo pridėjau daugiau nei tūkstantį naujų puslapių. Daugelis iš jų buvo šlykštūs, arba, geriausiu atveju, banalūs. Mėgdamas viską iš eilės, savo „Facebook“ paskyrą paverčiau vieta, kurioje nemėgau nieko“, – konstatavo M. Honanas.

Žemyn triušio ola

Žurnalistą apstulbino ir tai, kaip smarkiai skyrėsi jo naujienų srauto turinys išmaniajame telefone ir kompiuteryje. Jau pirmosios dienos pabaigoje mobiliojoje „Facebook“ versijoje nebeliko žmonių įrašų, tik prekės ženklai ir politinės naujienos. Kompiuterio ekrane žurnalistas dar galėjo matyti kelis draugų būsenos atnaujinimus.

„Ši problema yra žymiai didesnė nei „Facebook“. Eksperimentas man priminė tai, kas gali nutikti blogo, jeigu kalbėsime ne vieni su kitais, o vieni kitiems. Mūsų nusistatyti politiniai ir socialiniai burbulai kuria patys save ir tampa savotiška niša“, – teigė M.Honanas.

Jo teigimu, elgesys socialiniuose tinkluose gali turėti Lewiso Carrollio knygoje „Alisa stebuklų šalyje“ aprašytą efektą: „Mes leidžiamės žemyn triušio, arba asmeninių pomėgių, ola, kol nepasiklystame Karalienės sode, keikdami visus, kurie yra virš žemės.“

Šaltinis www.lrytas.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Mokslas ir IT

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...
Close