Mokslininkai genuose atrado slaptą kodą

Mokslininkai DNR grandinėje atrado antrą, slaptą kodą. Šiame kode esanti informacija turėtų pakeisti tai, kaip mokslininkai skaito DNR instrukcijas ir interpretuoja genetines mutacijas.
Wikipedia nuotr.

Atradimo autoriai – Vašingtono universiteto (JAV) mokslininkų grupė, vadovaujama genomo mokslų ir medicinos docento dr. Johno Stamatoyannopouloso. Tyrimo rezultatus gruodžio 13 d. publikavo recenzuojamas žurnalas „Science“. Mokslinis darbas yra projekto „Encyclopedia of DNA Elements“ (ENCODE) dalis. ENCODE tikslas – nustatyti, kur ir kaip žmogaus genome saugomos biologinių funkcijų instrukcijos.

Mokslininkai genetinį kodą pirmąkart iššifravo praėjusio amžiaus septintame dešimtmetyje ir buvo manoma, kad jo vienintelė paskirtis – saugoti informaciją apie baltymus. Vašingtono universiteto mokslininkai buvo apstulbę, kuomet atrado genomus, kuriose genetinis kodas buvo parašytas „dviem kalbomis“. Viena aprašo, kaip reikėtų jungti baltymus, o kitoje surašytos instrukcijos ląstelei, kaip kontroliuoti genus. Viena kalba yra užrašyta „virš“ kitos, todėl mokslininkai jos ilgą laiką negalėjo pastebėti, rašoma universiteto pranešime.

„Daugiau nei 40 metų manėme, kad DNR pokyčiai, veikiantys genetinį kodą, turi įtakos tik tam, kaip gaminami baltymai. Dabar žinome, kad ši pradinė prielaida apie žmogaus genomą nepastebėjo pusės DNR svarbos. Naujieji atradimai parodo, kad DNR – neįtikėtinai galingas informacijos saugojimo įrenginys, kurį gamta išnaudojo netikėtais būdais“, – aiškina grupės vadovas.

Genetiniame kode naudojamas 64 raidžių kombinacijų, vadinamų kodonais, raidynas. Vašingtono universiteto mokslininkai nustatė, jog kai kurie kodonai, kuriuos jie pavadino duonais, gali turėti dvi reikšmes: viena jų susijusi su baltymų sinteze, o kita – su geno kontrole. Manoma, kad šios dvi reikšmės išsivystė kartu. Kiek suprantama šiuo metu, genų kontrolės instrukcijos padeda stabilizuoti tam tikras naudingas baltymų savybes ir tai, kaip jie yra gaminami.

Duonų atradimas turės daug įtakos tam, kaip mokslininkai ir medikai interpretuos pacientų genomą, suteiks naujų diagnostikos ir ligų gydymo galimybių.

„Faktas, kad genetinis kodas gali vienu metu užrašyti dviejų tipų informaciją, reiškia, jog didelė dalis DNR pokyčių, kurios, kaip manyta iki šiol, keičia baltymų sekas, iš tiesų gali sukelti ligas sutrikdant genų kontrolės programas arba abu mechanizmus vienu metu“, – sakė dr. J. Stamatoyannopoulosas.

Šaltinis www.delfi.lt