Paaiškės Nobelio fizikos premijos laureatas

Antradienį paaiškės antrasis Nobelio savaitės laureatas – Švedijos akademija paskelbs, kam atiteks šiųmetė Nobelio fizikos premija.
Reuters/Scanpix nuotr.

Laureato paskelbimo pradžia numatoma 12.45 val.

Pernai Nobelio fizikos premijos laureatais tapo Davidas Thoulessas, Duncanas Haldane`as ir Michaelas Kosterlitzas. Jie apdovanoti „už teorinius atradimus tiriant materijos topologinius fazinius perėjimus ir topologines fazes“.

Šiųmetė Nobelio savaitė prasidėjo pirmadienį paskelbus medicinos arba fiziologijos premijos laureatus. Jais tapo trys JAV mokslininkai, kurie buvo įvertinti už organizmo mechanizmų, kontroliuojančių cirkadinį ritmą, atradimus. Teigiama, kad tyrėjai įstengė įsiskverbti į organizmo biologinio laikrodžio vidų ir paaiškinti jo darbą.

Vėliau šią savaitę bus paskelbti chemijos, literatūros ir taikos premijų laureatai. Tuo tarpu ekonomikos premijos laureatas paaiškės ateinančią savaitę.

Visas premijas – išskyrus ekonomikos – įsteigė švedų inžinierius, dinamito išradėjas Alfredas Nobelis. 1895 metais savo testamentu jis įpareigojo įsteigti fondą, kurio palūkanos kasmet turi būti dalijamos į penkias lygias dalis ir įteikiamos tiems, kurie įnešė didžiausią indėlį fizikos, chemijos, fiziologijos arba medicinos, literatūros ir taikos stiprinimo srityse. Laureatus renka Švedijos karališkoji mokslų akademija, Karolinskos institutas, Norvegijos parlamentas ir Švedijos akademija. Premija įteikiama kasmet nuo 1901 metų.

Šiais metais Nobelio fondo direktorių taryba padidino premiją iki 9 milijonų Švedijos kronų, arba iki daugiau kaip 1,1 milijono dolerių. 2011 metais ji buvo sumažinta nuo 10 iki 8 milijonų Švedijos kronų „dėl nepalankios ekonominės situacijos“.

Šaltinis www.elta.lt