Stebėjo atrastas planetas: jei tai prasidėtų Žemėje, pasaulio pabaiga garantuota

Naujoji „Saulės sistemos sesuo“, kurioje aplink itin šaltą nykštukinę žvaigždę TRAPPIST-1 skrieja septynios planetos, iš pradžių buvo laikoma potencialiai gyvenama sistema. Mums „žadėjo“ ir skystą vandenį ir gerą klimatą. Žodžiu, – idealus tarpžvaigždinis kurortas vos už 39 šviesmečių. Bet kuo atidžiau mokslininkai sistemą tyrinėja, tuo menkiau ji primena rojaus kampelį.
Asociatyvi iliustracija, SIPA/Scanpix nuotr.

Visai neseniai astronomai pranešė, kad nepaisant kuklių matmenų TRAPPIST-1 būdas itin aršus. Tad darytinos dvi prielaidos: arba tos sistemos planetų magnetosfera itin stipri ir apsaugo jų paviršius nuo pražūtingo žvaigždės spinduliavimo, arba matome dar vieną negyvų riedulių – nors ir planetų dydžio – rinkinį.

Vengrijos mokslų akademijos Konkoly observatorijos komanda, vadovaujama astronomo Krisztian Vida, nusprendė atlikti TRAPPIST-1 ryškumo charakteristikų, esančių fotometriniuose duomenyse, surinktuose kosminiu teleskopu „Kepler“ misijos K2 metu, analizę ir padarė nedžiuginančias išvadas.

Per tirtą 80 dienų periodą mokslininkai TRAPPIST-1 paviršiuje užfiksavo 42 energingus blyksnius, tarp kurių 5 buvo daugkartiniai, t.y. daug pragaištingos energijos blyksnių, vienu metu žvaigždės išsviestų įvairiomis kryptimis. Tuo tarpu pats stipriausias mokslininkų užfiksuotas vienetinis blyksnis savo galia praktiškai prilygo 1859 metais Žemei tekusiam per vadinamąjį Carringtono įvykį. Jeigu jis nutiktų dabar – geriausiu atveju sugestų visos komunikacijų sistemos. 1859 metais sugedo visos telegrafo linijos. Naktį dangų nušvietė tokios ryškios pašvaistės, kad netgi pažadino aukso ieškotojus Uolėtuosiuose kalnuose (JAV vakarai), kurie pamanė, kad jau išaušo rytas, nors buvo dar gūdi naktis.

Tačiau, jeigu Žemės gyvybė tokius žybsnius sugebėjo išgyventi, kodėl gi hipotetiškai nebūtų galima manyti, kad bent trijose iš septynių TRAPPIST-1 sistemos planetų gyvybė irgi galėjo išlikti (jeigu ji ten iš viso kada nors buvo)?

Pirma, norint atsakyti į šį klausimą, reikia atminti, kad tokie žybsniai ten vyksta kas 28 valandas. Tai yra, šiuo atveju vyksta praktiškai nuolatinis „bombardavimas“. Be to, mokslininkai tvirtina, kad TRAPPIST-1 žybsnių keliamos audros būtų šimtus ar net tūkstančius kartų stipresnės už Žemės patiriamas.

Remiantis pernai paskelbtais nepriklausomo tyrimo rezultatais, po vieno tokio galingo blyksnio atmosferos atstatymui planetai reikėjo maždaug 30 tūkst. metų. Tad, nesunku suprasti – per 28 valandas planetos atmosfera vargu ar atsistatys. Be to, visos TRAPPIST-1 sistemos planetos yra daug arčiau savo žvaigždės, nei mūsų sistemos planetos Saulės atžvilgiu.

Kitaip tariant, iš viso to galima padaryti išvadą, kad toks bombardavimas elektringomis dalelėmis užtikrintai suardytų bet kokį jų atmosferos stabilumą, ir būtų praktiškai neįmanoma išgyventi bet kokioms, netgi pačioms primityviausioms gyvybės formoms.

Panagrinėjęs šį klausimą giliau, Evanas Goffas iš portalo „Universe Today“ pažymi, kad Žemės magnetinis laukas apsaugo mus visus nuo pražūtingų Saulės blyksnių, tačiau menkai tikėtina, kad TRAPPIST-1 sistemos planetos turi tokį pat nepramušamą skydą.

Taigi iš čia išvada, kad Saulės sistemos „sesės“ popieriai prasti. Ši naujiena džiugesio nekelia, ypač po džiaugsmo škvalo, kurį sukėlė pasaulio, iš pirmo žvilgsnio tokio panašaus į mūsiškį, atradimas. Šiomis naujienomis spėjo pasidžiaugti netgi „Google“, šia tema sukūrusi doodle`ą.

Pabaigai norėtųsi pažymėti, kad šio tyrimo rezultatus dabar recenzuoja žurnalas „Astrophysical Journal“, todėl prieš publikavimą kas nors gali pasikeisti. Bet atsižvelgus ir į ankstesnių tyrimų rezultatus, sistemos TRAPPIST-1 potencialaus tinkamumo gyvybei paveikslas tampa vis niūresnis.

Šaltinis www.technologijos.lt