Profesoriui V. Šikšniui – Danijos fondo premija

Vilniaus universiteto (VU) profesorius Virginijus Šikšnys kartu su kita genomo redagavimo technologiją CRISPR-Cas9 tiriančia Max Planck Instituto (Berlynas, Vokietija) mokslininke Emmanuelle Charpentier buvo apdovanoti „Novo Nordisk” fondo „Novozymes” premija, kurios vertė – 3 mln. Danijos kronų (403 tūkst. eurų).
BNS nuotr.

Didžioji dalis šios sumos skiriama tolesniems tyrimams, kuomet 0,5 mln. Danijos kronų (67,2 tūkst. eurų) atitenka premijos laureatams.

VU Gyvybės mokslų centro tyrėjų komanda (prof. V. Šikšnys, dr. Giedrius Gasiūnas ir Tautvydas Karvelis) buvo viena pirmųjų tyrėjų grupių pasaulyje, atradusių, kad Cas9 baltymas gali būti panaudojamas tiksliam DNR redagavimui. Atradimas, manoma, taps lūžio tašku gyvybės moksluose atveriant kelią naujo tipo genetinių ligų tyrimams ir jų gydymui, taip pat pritaikant augalus ar jų rūšis augimui tam nepalankiose terpėse.

Po šio atradimo prof. V. Šikšnys buvo pakviestas tapti ir biologijos mokslo elitą vienijančios Europos molekulinės biologijos organizacijos (EMBO) asocijuotuoju nariu. Į šią prestižinę organizaciją priimami tik ypač gyvybės mokslams nusipelnę Europos ir pasaulio mokslininkai.

Kasmet danų „Novo Nordisk” fondo „Novozymes” premijomis apdovanojami ryškiausiai pasaulyje pasižymėję Europos biotechnologijų tyrėjai. Anksčiau VU mokslininkui buvo įteikta ir prestižinė Harvardo universiteto „Warren Alpert” premija.