Žmogaus smegenų atminties gebėjimai – dešimt kartų didesni, nei manyta

Žmogaus smegenų atminties gebėjimai gali būti dešimt kartų didesni, nei manyta iki šiol, skelbiama naujame Kalifornijos mokslininkų tyrime.
Wikimedia Commons nuotr.

„Tai tikrai bomba neuromoksle, – sakė Terry Sejnowskis iš Salko biologinių mokslų instituto. – Mūsų naujieji smegenų atminties gebėjimo matavimai konservatyvius skaičiavimus padidina dešimt kartų, mažiausiai iki petabaito.“

Mokslininkai sukūrė žiurkės hipokamo audinio – atminties smegenų centro smegenyse – 3D rekonstrukciją ir atrado šį tą neįprasto. Jungtys tarp neuronų – sinapsės, dešimtadaliu atvejų buvo dubliuotos.

Kad pamatuotų skirtumus tarp šių dublikuotų sinapsių, T.Sejnowskio komanda panaudojo kompiuterių algoritmus ir nano-molekuliniu lygiu atkūrė žiurkės smegenų audinio jungtis, formas, tūrį ir paviršių.

„Mes buvome labai nustebę kai sužinojome, kad skirtumai tarp sinapsių porų dydžio buvo labai maži, jos dydžiu skyrėsi vidutiniškai 8 proc“, – sakė vienas mokslininkų Tomas Bartolas.

Mokslininkų atradimas, kad sinapsių dydis skiriasi labai menkai, leidžia daryti prielaidą, jog egzistuoja iki 26 sinapsių kategorijų, o ne kelios, kaip manyta iki šiol. Pasak mokslininkų, šis papildomas sinapsių matmenų kompleksiškumas reiškia, kad potencialūs žmogaus smegenų gebėjimai yra labai dideli.

Skaičiavimai taip pat rodo, kad sinapsės keičia dydžius ir funkcijas, priklausomai nuo nervų sistemos transmisijų. Maždaug 1,5 tūkst. transmisijų iššaukia pokyčius mažose sinapsėse (jie trunka apie 20 min.), o keli šimtai transmisijų (trunka nuo minutės iki dviejų) keičia dideles sinapses.

„Tai reiškia, kad kas 2–20 min mūsų sinapsių dydis keičiasi, – sakė Bartolas. – Sinapsės atitinkamai prisitaiko prie gaunamų signalų.“

Šaltinis www.15min.lt