captcha

Jūsų klausimas priimtas

Ar policija atiminės TA talonus?

Šiuo metu Seimas svarsto, ar leisti policijos pareigūnams panaikinti techninės apžiūros (TA) pažymėjimą techniškai nesutvarkytiems automobiliams. Nuomonių yra įvairių – vieni tvirtina, jog tai pagerins eismo saugumą šalies keliuose, kiti teigia, jog vienintelis rezultatas – policijos apkrovimas nereikalingomis funkcijomis.
BFL nuotr.
BFL nuotr.

Šiuo metu Seimas svarsto, ar leisti policijos pareigūnams panaikinti techninės apžiūros (TA) pažymėjimą techniškai nesutvarkytiems automobiliams. Nuomonių yra įvairių – vieni tvirtina, jog tai pagerins eismo saugumą šalies keliuose, kiti teigia, jog vienintelis rezultatas – policijos apkrovimas nereikalingomis funkcijomis.

Kovo pabaigoje Susisiekimo ministerija pranešė siūlanti leisti Kelių policijai anuliuoti techniškai nesutvarkytų automobilių apžiūros pažymą. Paruoštas atitinkamas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo projektas atsidūrė Seime, šiuo metu Teisės ir teisėtvarkos komitete vyksta klausymai dėl projekto. Vėliau, priėmus pasiūlymus ir pastabas, galutinai suredaguotas variantas bus pateiktas komiteto pritarimui.

Susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas teigia, jog tokie pakeitimai užkirstų kelią ar bent jau sumažintų tikimybę eismo nelaimėms įvykti.

„Kelių policijai bus suteikta galimybė tikrinti automobilių techninę būklę iškart jį sustabdžius, – teigė R. Vaštakas. – Jeigu bus matyti, kad automobilis tikrai neatitinka techninės būklės reikalavimų, jie turės teisę panaikinti TA – nuimti lipduką nuo numerio ir į informacinę sistemą įvesti duomenis, kad automobilis TA neperėjęs, tokiu būdu priversdami savininką pasirūpinti savo paties automobiliu“.

Viceministro teigimu, Kelių policija techninę apžiūrą galėtų anuliuoti, įvertinusi tam tikrus kriterijus – padangų protektoriaus gylį, vairo laisvumą bei patikrinusi automobilio stabdžius.

Užtenka ir baudos

R. Vaštakas sakė besitikintis, kad Seimas įstatymo pataisas priims jau šiemet. Ar taip ir bus, kol kas neaišku – yra parlamentarų, kurie tokiems planams prieštarauja. Vienas jų, klaipėdietis Evaldas Jurkevičius, Seimo posėdžių sekretoriate jau įregistravo pasiūlymą atsisakyti ministerijos paruoštos įstatymo projekto nuostatos.

Pasak parlamentaro, privalomoji automobilių TA atliekama aukštos kvalifikacijos, turinčių atitinkamą išsilavinimą, valstybės nustatyta tvarka įgijusių kontrolieriaus, eksperto kvalifikaciją darbuotojų, įmonėse, turinčiose Valstybinės kelių transporto inspekcijos išduotą leidimą, o policininkai neturi tokių kvalifikacijų.

„Atsižvelgiant į policijos pareigūnams keliamus reikalavimus ir Policijos veiklos įstatyme numatytus tikslus ir uždavinius: nusikalstamų veikų atskleidimas, tyrimas, kontrolė ir prevencija, manytina, kad leidimas pareigūnams panaikinti automobilio TA kortelę nepagrįstai apsunkins policininkų darbą, nebus suderinamas su jų veiklos funkcijomis bei uždaviniais ir pareikalaus papildomų kvalifikacinių sugebėjimų“, – pareiškė E. Jurkevičius.

Šiuo metu, pagal Administracinių teisės pažeidimų kodeksą, policijos pareigūnai dėl techniškai nesutvarkytos transporto priemonės (neveikiančių žibintų, įtrūkusio priekinio stiklo ir panašių akivaizdžių pažeidimų) surašo protokolą ir paskiria baudą.

E. Jurkevičiaus nuomone, tai yra pakankamai efektyvi priemonė drausminti pažeidėjus.

Be to, Seimo nario teigimu, naujoji tvarka automatiškai užprogramuos konfliktus tarp policininkų ir vairuotojų: „Įsivaizduokite: buvo išdaužtas žibintas, vairuotojas važiuoja į servisą, o jį sustabdo policija ir atima TA taloną. Nesąmonė“.

Nebaus pakeliui į servisą?

Projekto iniciatoriai su tokiais argumentais nesutinka. Jie pripažįsta, kad policijos pareigūnams tai būtų papildoma funkcija, tačiau „ne pagrindinė jų darbe“.

„Pareigūnai jau dabar turi teisę patikrinti, ar automobilyje, pavyzdžiui, yra gesintuvas, vaistinėlė ar panašiai. Ir tai nesukelia problemų.

Be abejo, tokių detalių tyrimų, kokie daromi TA centruose, ant kelio niekas nedarys. Pagal pirminę idėją, anuliuoti TA pažymą būtų galima tik dėl akivaizdžių pažeidimų, matomų plika akimi. Jei žmogus važiuos į servisą, jo niekas nebaus“, – „Autosalonui“ tvirtino R. Vaštakas.

Už kokius pažeidimus bus atimamas TA talonas? Ministerija to dar nežino.

„Seime svarstomame įstatymo projekte nėra numatyta detali šios procedūros veikimo tvarka. Numatyta tik policijai suteikta papildoma funkcija, o detali tvarka bus aprašoma lydinčiuose teisės aktuose.

Taigi, kol nėra lydinčių teisės aktų, vardyti, už kokius pažeidimus gali būti anuliuotas TA pažymėjimas, neįmanoma. Jie bus išdiskutuoti su specialistais ir pareigūnais. Be to, mes nežinome, kaip tiksliai įstatymą suformuluos už jį balsuosiantis Seimas“, – sakė viceministras.

Policija – už

Policijos vadovai tikina, kad naujos funkcijos jų negąsdina. Pasak Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos skyriaus viršininko Dainiaus Šalomsko, tokius pažeidimus įforminti reikės daugiau laiko sąnaudų, tačiau tai esą turėtų duoti teigiamą efektą, kadangi iš eismo bus eliminuotos techniškai nesutvarkytos transporto priemonės.

„Šiuo metu įstatymai numato policijai pareigą kontroliuoti transporto priemonių techninę būklę, tačiau ši kontrolė neduoda reikiamų rezultatų. Pareigūnai vairuotojams dabar gali skirti, priklausomai nuo gedimų, tik administracinę nuobaudą – įspėjimą arba baudą nuo 20 iki 150 litų.

Vairuotojas, susimokėjęs šias baudas, dažniausiai netvarko savo transporto priemonių, o toliau jas eksploatuoja. Įgyvendinus pateiktą projektą, manome, situacija turėtų gerėti“, – viliasi D. Šalomskas.

Jo teigimu, policininkai nustatinės tik akivaizdžius transporto priemonės gedimus, kurie turi įtakos saugiam eismui (padangos, vairo laisvumas, stabdžiai, šviesos prietaisai ir pan.) ir kurie konkrečiai bus įvardinti atskirame teisės akte tam, kad nebūtų skirtingų interpretavimų.

Kontroliuos kontrolierius

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktorius Gintautas Šlėderis ministerijos siūlomai naujovei irgi sako „Taip“, nes esą baudos nėra veiksmingos – ją gavęs vairuotojas ir toliau važinėja netvarkingu automobiliu šaipydamasis iš policijos.

„Nėra svertų, kurie priverstų vairuotojus rūpintis savo automobilio technine būkle. Mūsų duomenimis, Lietuvos keliais be TA pažymėjimo važinėja per 180 000 transporto priemonių. Šalies automobilių parko amžiaus vidurkis – beveik 14 metų, TA atliekama kas dvejus metus, tad yra didelė tikimybė, kad per tą laiką dar daugiau automobilių taps techniškai netvarkingi“, – teigia G. Šlėderis.

Jis nemano, kad Susisiekimo ministerijos siūlymas - savotiškas akmenėlis į TA kontrolierių, galimai blogai atliekančių savo pareigas, daržą.

„Kiekvienoje šeimoje būna visko. Ir pas mus gali būti korupcinių dalykų, todėl tam tikra prasme naujoji tvarka būtų ir didesnė TA įmonių darbuotojų kontrolė. Jei policija sustabdo techniškai nesutvarkytą automobilį, mes tuoj pat galime pasakyti, kokią dieną, valandą ir minutę koks kontrolierius tikrino tą mašiną. Netgi saugome TA centruose daromus vaizdo įrašus, todėl galime pasakyti, kad, pavyzdžiui, priekinis stiklas buvo įskilęs dar per apžiūrą, o ne prieš dieną iki sustabdant automobilį policijai“, – sako asociacijos vadovas.

Susisiekimo ministerija tikina, esą dabar siūloma tvarka galioja daugelyje ES valstybių. Kiekvienoje šalyje metodai, kaip tai daroma, skirtingi. Pavyzdžiui, Prancūzijoje policija turi teisę nuimti numerius, Belgijoje ir Vokietijoje sulaikyti automobilį ir neleisti toliau juo važiuoti. Panašią funkciją, kokią siūloma numatyti Lietuvos įstatymuose, turi Latvijos policija.

Ministerija pučia skaičius

Atsakydamas į „Autosalono“ klausimą, kiek (procentais) avarijų įvyksta dėl prastos automobilių techninės būklės, susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas teigė: iki 20 proc. Tiesa, jis taip ir neatsakė, kieno ir kada atliktais tyrimais remiantis pateikiamas šis skaičius – esą taip sako Susisiekimo ministerijos saugaus eismo specialistai.

Iš kur jie traukia tokius skaičius, irgi neaišku – anot Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos skyriaus viršininko Dainiaus Šalomsko, atsakyti, kiek dėl techniškai nesutvarkytų automobilių įvyko eismo įvykių Lietuvoje, paprasčiausiai nėra galimybės, nes tokia statistika kol kas nėra vedama. D. Šalomsko teigimu, turimais užsienio valstybėse atliktų tyrimų duomenimis, apie 10 proc. įvykusių eismo įvykių priežastys buvo techniškai nesutvarkyti automobiliai.

Asociacijos „Transeksta“ direktoriaus Gintauto Šlėderio pateikiama užsienio statistika dar mažesnė – išskirtinai dėl prastos techninės automobilio būklės įvyksta 2 proc. avarijų, dar tiek pat – sąveikoje su vairuotojo veiksmais.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Lietuvoje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...