captcha

Jūsų klausimas priimtas

9 ryto klaidos, kurios kenkia sveikatai

Metų laikas labai stipriai veikia mūsų sveikatą ir tai nebūtinai dėl aukštesnės ar žemesnės oro temperatūros, o daugiau dėl saulės šviesos, kurią mes gauname.
RebeccaPollard/flickr nuotr.
RebeccaPollard/flickr nuotr.

Metų laikas labai stipriai veikia mūsų sveikatą ir tai nebūtinai dėl aukštesnės ar žemesnės oro temperatūros, o daugiau dėl saulės šviesos, kurią mes gauname.

Štai Toronto universiteto mokslininkų atliktas tyrimas įrodė, kad anksti rytais besikeliantys žmonės dažniau yra patenkinti savo gyvenimu nei tie, kurie iš lovos išsiropščia vėlai. Naujausi moksliniai tyrimai rodo, kad ryški ryto šviesa teigiamai veikia ne tik mūsų nuotaiką, savijautą, bet ir... kūno linijas. Čikagos tyrėjai nustatė, kad vadinamieji „vyturiai“ yra lieknesni už „pelėdas“.

Tačiau ne visi esame linkę mėgautis šiuo rytiniu džiaugsmu ir iš pat ryto darome klaidas, kurios neigiamai veikia mūsų sveikatą. Taigi, ko geriau nedaryti iki devintos valandos ryto, aptaria portalas weather.com.

Snūduriuojate nuskambėjus žadintuvui

Atsispirkite pagundai nuskambėjus žadintuvui atidėti jį dešimčiai minučių. Psichiatrijos profesorius Michaelas Termanas iš Kolumbijos universiteto tvirtina, kad tai darydami savo sveikatai daugiau pakenkiate nei padedate, nes sutrikdomas miego ciklas. Dėl to likusią dienos dalį galite jaustis labiau nuvargę, nei tuomet, jeigu būtumėte atsikėlę po pirmojo žadintuvo nuskambėjimo.

Taigi, tokiu atveju padės labai paprastas triukas – padėkite žadintuvą toliau, kad negalėtumėte jo pasiekti ranka. Žinokite, kad kai kojomis paliečiate žemę, jūsų diena prasideda.

Visiškai užtamsinate langus

M. Termanas tvirtina, kad geriausias būdas pažadinti organizmą – gauti didelį kiekį šviesos per langus arba įjungti šviesą saulei dar nepatekėjus. Rytinė saulė nutraukia miego hormonu vadinamo melatonino gamybą jūsų organizme ir signalizuoja, kad jau metas atsibusti ir keltis. Pasak psichiatro, įprotis tai daryti tuo pačiu metu septynias dienas per savaitę gali užtikrinti tikrai sveiką miego ciklą.

Voliodamiesi lovoje tikrinate elektroninį paštą

Naujausių tyrimų duomenimis, net 78 procentai suaugusiųjų prieš miegą naudojasi elektroniniais prietaisais. Pasak M. Termano, jūsų mobiliųjų telefonų skleidžiama mėlyna šviesa griauna normalų miego ciklą. Nemažiau kenksminga yra ir nubusti kartu su telefonu.

Daugelis sėkmingai karjeros laiptais lipančių žmonių tvirtina, kad pirmiausia, kuo jie užsiima rytais, tikrai nėra elektroninio pašto tikrinimas. Autorė ir verslo konsultantė Julie Morgenstern, parašiusi knygą „Niekada ryte netikrink elektroninio pašto“ („Never Check Email In The Morning“), leidiniui „The Huffington Post“ teigė, kad pradėjus dieną atsakymais į elektroninius laiškus „niekada neatsigausi“. Pasak J. Morgenstern, „Tie prašymai, tie trukdymai, tie netikėti siurprizai ir tie priminimai bei problemos niekada nesibaigia... Tačiau yra mažai dalykų, kurie negalėtų palaukti mažiausiai 59 minučių“.

Šokate iš lovos

Visiems aišku, kad ryte tenka daug ką nuveikti. Tačiau jeigu vos pabudę šokate iš lovos gerai net nepasirąžę – tam pakanka vos minutės – galite pakenkti savo raumenims. Rąžymasis pagerina kraujotaką ir padeda raumenims po ilgos nejudėjimo nakties grįžti prie veiksmo. Greitas pasirąžymas ne tik apsaugo jūsų raumenis, bet ir padeda protui kovoti su rytine įtampa.

Negeriate vandens

Po maždaug septynių valandų miego jūsų organizmui trūksta skysčių. Sietlo sportinės mitybos specialistė Kim Larson teigia, kad įprotis rytais vos atsikėlus išgerti stiklinę vandens padeda įveikti apsnūdimą ir tingumą. Net jeigu ir nejaučiate troškulio, išgerkite vandens dėl savo protinės veiklos – pakankama hidratacija padeda atkusti ankstyvomis valandomis. „Jūsų organizmas geriau funkcionuos kai eisite į darbą, lipsite į automobilį ar važiuosite intensyvaus eismo sąlygomis, – teigia K. Larson. – Jūs geriau mąstysite ir būsite budresnis“.

Iškart puolate mankštintis

Jeigu ryte mankštinatės, tai išties puiku. Amerikos Miego medicinos akademijos atliktas naujausias tyrimas rodo, kad „vyturiams“ geriau sekasi periodiškai mankštintis nei „pelėdoms“. Vis dėlto, jeigu iš lovos tiesiai puolate ant mankštos kilimėlio, organizmui tai nėra pats geriausias pasirinkimas. Mitybos specialistai visuotinai sutaria, kad prieš mankštą šiek tiek užvalgius suintensyvėja medžiagų apykaita, o smegenys yra aprūpinami angliavandeniais. Pasak K. Larson: „Jeigu netoleruojate įprastų pusryčių, tokių kaip dubenėlis košės ar jogurtas su vaisiais, tuomet suvalgykite bent kažką. Pakanka paprasčiausio banano.

Atsisakote laiko sau

Nepulkite iškart į darbą. Skirkite bent dešimt minučių tik sau. Šį laiką galite skirti pasivaikščiojimui, laikraščio pervertimui ar užsukimui į pamėgtą kavinukę – nesvarbu, ką veiksite, svarbiausia, kad tai teiktų jums malonumą. Tai padės jums pradėti darbo dieną geriau nusiteikus ir pagelbės išvengti įtampos.

Šį laiką galima skirti ir namų ruošai. Vieno tyrimo duomenimis, vienos nedidelės užduoties atlikimas prieš išeinant iš namų sukuria pozityvų nusiteikimą. Be to, grįžus namo jūsų lauks vienu darbu mažiau.

Atsisakote pusryčių

Turbūt tai jau girdėjote tūkstantį kartų, tačiau pakartosime dar kartą – pusryčiai yra pats svarbiausias dienos valgymas. „Paskirstykite savo degalus per visą dieną, kad pasiskirstytų ir energija, – toliau pataria K. Larson. – Taip užtikrins jūsų gerą savijautą, būsite energingi“.

Mitybos specialistė primena, kad naujausi tyrimai paneigė mitą, esą pusryčius valgantys žmonės suvartoja daugiau kalorijų už tuos, kurie šio valgymo atsisako. „Mano patirtis rodo, kad pusryčiai kontroliuoja vėlesnį kalorijų suvartojimą. Jeigu žmonės atsisako pusryčių, per naktį jie labiau išalksta“, – tikina K. Larson.

Nevartojate baltymų

Dar vienas dalykas, kurį būtina pasakyti apie svarbiausią dienos valgymą – nepamirškite vartoti baltymų. „Jeigu norime išlaikyti raumenų masę, privalome visos dienos metu gauti baltymų, – toliau aiškina K. Larson. – Aš siūlau suvartoti 20 ar kartais net 30 gramų baltymų. Čia jums pasitarnaus riešutų svietas, kiaušiniai, kaimiškas sūris ir jogurtas“.

Šis įprotis su amžiumi darosi vis svarbesnis, nes baltymai padeda užkirsti kelią raumenų masės netekimui, kuris bėgant metams darosi vis aktualesnis.

Šaltinis www.delfi.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Lietuvoje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...