captcha

Jūsų klausimas priimtas

Ekspertas: reikia ne naikinti prekybos poveikiu sąvoką, o papildomai už ją bausti

Reikia ne naikinti prekybos poveikiu sąvoką, o rasti papildomų įrankių už ją bausti, sako nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergejus Muravjovas.
Š. Mažeikos (BFL) nuotr.
Š. Mažeikos (BFL) nuotr.

Reikia ne naikinti prekybos poveikiu sąvoką, o rasti papildomų įrankių už ją bausti, sako nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas Sergejus Muravjovas.

„Šiuo metu yra kelios priemonės, kurios leidžia teisėsaugai skirti bent šiek tiek dėmesio prekybai poveikiu. Mano akimis, kaip tik turime kalbėti apie tai, jog įrankių tinkamai prižiūrėti ir bausti už prekybą poveikiu reikia daugiau. Yra atėjęs laikas peržiūrėti, keisti Lobistinės veiklos įstatymą“, – antradienį BNS sakė S. Muravjovas.

Jo teigimu, šiuo metu lobistinė veikla Lietuvoje suprantama per siaurai.

„Lobistinės veiklos įstatymas šiuo metu neveikia, nes lobistinės veiklos apibrėžimas, taikomas Lietuvoje, yra per siauras. Reikia iš esmės peržiūrėti ir apsispręsti, ką laikome lobistais, ir skirti daugiau dėmesio žmonių, kurie gali daryti įvairią įtaką, stebėsenai“ – tvirtino S. Muravjovas.

Anot jo, dabar registruotų lobistų skaičius neatspindi tikrovės. Mat Lietuvoje oficialiai registruota 30 lobistų, iš jų tik tuzinas atsiskaito už savo veiklą.

„Dažniausiai mes nežinome, kas daro įtaką sprendimams Lietuvoje, ir nežinome, ar ta įtaka yra teisėta“, – kalbėjo S. Muravjovas.

Pasak „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovo, bet kokia tinkamai neapibrėžta veikla sukuria piktnaudžiavimo riziką.

„Dažnai nežinome, su kuo susitinka mūsų politikai ar valstybės tarnautojai, ir tai sukuria grėsmes, kad kartais susitikę su kokių nors interesų grupių atstovais jie gali priimti sprendimą, kuris yra palankus tai įtakos grupei, o ne viešajam interesui“, – teigė S. Muravjovas.

Praėjusį ketvirtadienį Seimas po pateikimo pritarė V.Vasiliausko parengtam Baudžiamojo kodekso pataisų projektui, pagal kurį straipsnis „Prekyba poveikiu“ būtų keičiamas į „Tarpininko kyšininkavimą“. Pagal jį nebūtų baudžiamas asmuo, kuris tiesiogiai arba netiesiogiai pasiūlė, pažadėjo ar susitarė duoti kyšį, o liktų tik bausmė už patį kyšio davimą. Be to, dingsta juridinio asmens atsakomybė.

S. Muravjovo teigimu, žinant, kokioje situacijoje šiuo metu yra V.Vasiliausko atstovaujama partija „Tvarka ir teisingumas“, tokius pasiūlymus reikėtų vertinti kritiškai.

„Manau, kai politikas nusprendžia siūlyti tokius dalykus, jis turi daryti tai atskaitingai, pagrįstai ir aiškiai suvokdamas savo, kaip politiko, atsakomybę. Pono Vasiliausko siūlymas apsunkintų kovą su korupcija ir padarytų teisėsaugos darbą sudėtingesniu. Būtų lengviau veikti neskaidriai, ir realiai mes grįžtumėme atgal“, – sakė „Transparency International“ Lietuvos skyriaus vadovas

Antradienio rytą minėtą projektą svarstęs Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas padarė pertrauką ir nutarė dėl V. Vasiliausko pataisų kreiptis į Vyriausybę, kad ši pateiktų savo išvadą.

Partija „Tvarka ir teisingumas“ minima ikiteisminiame tyrime, susijusiame su prekyba poveikiu.

Generalinis prokuroras antradienį kreipėsi į Seimą, prašydamas leisti patraukti „tvarkietį“ Rimą Ručį baudžiamojon atsakomybėn.

Anot prokuratūros, surinkti duomenys leidžia manyti, kad parlamentaras iš prodiuserio ir politiko Rolando Skaisgirio paėmė daugiau kaip 30 tūkst. litų vertės kyšį, žadėdamas paveikti valstybės instituciją ir jos valstybės tarnautojus, kad šie neteisėtai veiktų R.Skaisgirio atstovaujamų įmonių interesams. Prokurorų teigimu, R. Ručys taip pat galėjo organizuoti apgaulingą įmonių buhalterinės apskaitos tvarkymą.

Šiuo metu Baudžiamajame kodekse numatyta, jog tas, kas siekdamas savo visuomenine padėtimi, tarnyba, įgaliojimais ir t.t. paveikti atitinkamą instituciją, įstaigą ar valstybės tarnautoją, kad šie teisėtai ar neteisėtai veiktų ar neveiktų vykdydami įgaliojimus, tiesiogiai arba netiesiogiai pasiūlė, pažadėjo ar susitarė duoti arba davė kyšį, baudžiamas bauda arba laisvės apribojimu, arba areštu, arba laisvės atėmimu iki 4 metų.

Taip pat Baudžiamasis kodeksas numato, kad tas, kuris susitarė priimti kyšį, arba jo reikalavo arba provokavo, priėmė, pažadėjęs paveikti atitinkamą instituciją ar valstybės tarnautoją, kad šie teisėtai ar neteisėtai veiktų ar neveiktų vykdydami įgaliojimus, baudžiamas bauda arba areštu, arba laisvės atėmimu iki penkerių metų.

Pagal V. Vasiliausko siūlymą, sankcijos grėstų tik tam asmeniui, kuris veikdamas tokiomis sąlygomis davė kyšį arba jį priėmė, o sąvokos „tiesiogiai arba netiesiogiai pasiūlė, pažadėjo ar susitarė duoti“ ir „tiesiogiai arba netiesiogiai pažadėjo ar susitarė priimti kyšį“ būtų išbrauktos.

Straipsniai dėl kyšininkavimo ar papirkimo nekeičiami – t. y. valstybės tarnautojai ar jiems prilyginti asmenys ir toliau būtų baudžiami už kyšio ėmimą, susitarimą jį imti, o valstybės tarnautojus papirkti siekę asmenys – už susitarimą, pažadą, siūlymą duoti kyšį.

Taip pat parlamentaras siūlo švelninti bausmes tarpininko kyšininkavimo atveju davus ar paėmus didelės vertės (daugiau kaip 250 MGL, t.y. maždaug 32 tūkst. litų) kyšį. Šiuo metu už tai baudžiama laisvės atėmimu iki septynerių metų, o V.Vasiliauskas tarp sankcijų siūlo įtraukti baudą, laisvės apribojimą, areštą.

Dar būtų braukiama nuostata, kad už šias veikas būtų baudžiamas juridinis asmuo.

Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo neleidžiama.

Naujienų agentūros BNS informaciją skelbti, cituoti ar kitaip atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo neleidžiama.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Lietuvoje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...