captcha

Jūsų klausimas priimtas

R. Fetingis: geriau turėti dieną be karvių nei dieną be automobilio

Visa ši savaitė yra paskelbta tradicine Europos judriąja savaite, kuria siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į neigiamą transporto poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai. Akcijos kulminacija – Tarptautinė diena be automobilio, tradiciškai švenčiama rugsėjo 22-ąją. Kauno gatvėse šeštadienį automobilių buvo kiek mažiau, tiesa, galbūt dėl to, kad savaitgalis. Gatvėje kalbinti kauniečiai sako, kad tokia diena yra reikalinga, tačiau trūksta jos reklamos. Automobilių ekspertas Ramūnas Fetingis sutinka, kad žmonėms reikia priminti, kas šioje žemėje yra didieji šiukšlintojai, tačiau kartu abejoja, kad kas nors dėl šios dienos atsisakys savo planų.
Žmonėms vis sunkiau atsisakyti automobilio, BFL nuotr.
Žmonėms vis sunkiau atsisakyti automobilio, BFL nuotr.

Visa ši savaitė yra paskelbta tradicine Europos judriąja savaite, kuria siekiama atkreipti visuomenės dėmesį į neigiamą transporto poveikį aplinkai ir žmonių sveikatai. Akcijos kulminacija – Tarptautinė diena be automobilio – tradiciškai švenčiama rugsėjo 22-ąją. Kauno gatvėse šeštadienį automobilių buvo kiek mažiau nei įprastai, tiesa, galbūt dėl to, kad savaitgalis. Gatvėje kalbinti kauniečiai sako, kad tokia diena yra reikalinga, tačiau trūksta jos reklamos. Automobilių ekspertas Ramūnas Fetingis sutinka, kad žmonėms reikia priminti, kas šioje žemėje yra didieji šiukšlintojai, tačiau kartu abejoja, kad kas nors dėl šios dienos atsisakys savo planų.

Apie dieną sužinojo iš žurnalistų

Tradiciškai Europos judriąją savaitę daugelyje miestų tikrinama, ar automobilių išmetami teršalai neviršija nustatytų normų. Tuo metu rugsėjo 22-ąją, kai minima diena be automobilio, miestų gyventojai raginami palikti savo automobilį garaže, o į darbą ar mokslo įstaigas vykti viešuoju transportu, dviračiais ar pėsčiomis.

„Žinojau, kad tokia diena yra, bet niekada specialiai nepalikau automobilio ir nepakeičiau jo į dviratį. Norėčiau tai padaryti ir kartais pavargstu nuo nuolatinio važiavimo automobiliu, bet kitaip neišeina. Gyvenu toli nuo darbo vietos, o šiandienos planuose dar yra ilga kelionė, tai vėl nėra galimybės [palikti automobilį] “, – LRT.lt sakė kaunietė Margarita S. Mergina neabejoja, kad tokia diena yra tikrai reikalinga, tačiau kartu trūksta reklamos, mat, kad ši diena švenčiama būtent šiandien, sužinojo tik iš žurnalistų.

Tuo metu kaunietis studentas Kostas Pikturna sako į tokias idėjas žyminčias dienas dėmesį labiau kreipęs mokyklos laikais: „Aišku, tuo metu nevairavau automobilio, bet ir viešuoju transporto pasistengdavau nesinaudoti. Tokią dieną iš mokyklos pareidavau namo pėsčiomis, nors iki namų – 6 km. Dabar gal arba aš nesidomiu tokiomis dienomis arba trūksta idėjos platinimo ir jos reikšmės pabrėžimo, nes net nežinojau, kurią dieną bus skatinama nesinaudoti“, – teigė Laisvės alėjoje sutiktas kaunietis.

Šeštadienio ryte automobilių Kaune, didesnėse transporto arterijose – Karaliaus Mindaugo pr., Taikos pr., Savanorių pr. bei Jonavos g. – automobilių buvo mažiau nei įprastą dieną, tačiau reikia nepamiršti, kad savaitgalį daugelis miestiečių būna išvykę į sodybas ar lieka namuose.

„Geriau būtų turėti dieną be lėktuvų ir laivų“

Kaip LRT.lt sakė automobilių ekspertas Ramūnas Fetingis, žmonėms reikia priminti, kas šioje žemėje jie yra didieji šiukšlintojai ir, kad ir kaip būtų gaila, transporto priemonės yra didesnė to blogio dalis. „Bet aš iš tų „benzingalvių“, kurie važiuos tol, kol pasaulyje bus benzino. Nemanau, kad kažkas atsisakys savo planų tik dėl to, kad yra tokia diena. Jeigu žmogui reikia, jis ir važiuos. Geriausiu atveju atidės tai kitai dienai, bet iš esmės vis tiek išmes tą patį kiekį CO2“, – pokalbį pradėjo laidos „Autopilotas“ vedėjas R. Fetingis.

Automobilių ekspertas ironizuoja, kad geriau turėti dieną be karvių, mat jos į atmosferą esą išmeta kelis kartus daugiau anglies dvideginio nei visi pasaulio automobiliai. „Jeigu staiga neliktų karvių, mes ilgam pamirštumėm apie ozono sluoksnio problemas“, – priduria R. Fetingis.

Dar geriau, mano pašnekovas, būtų turėti dieną be lėktuvų ir laivų, nes apie jų ekologiją dar tik mąstoma. „Kažkurie mokslininkai paskaičiavo, kad iš Japonijos atgabenus pilną laivą „Toyoita Prius“, laivas į atmosferą išmeta tiek CO2, kiek per visus metus ištisai važinėdami neišmeta visi tame laive buvę automobiliai“, – pavyzdį pateikia R. Fetingis.

Pašnekovo pasiteiravus, ar persėsti į visuomeninį transportą – išeitis, R. Fetingis pateikė dar vieną pavyzdį: „Iš principo gal ir gerai, bet ar žinojote, kad Britanijos mokslininkai paskaičiavo, kiek vidutiniškai anglies dvideginio sudeginama, kad pervežtumėm vieną žmogų 1 km Britanijoje? Išėjo įdomūs skaičiai: viešasis transportas atsiperka tik mieste. Užmiesčio autobusais pervežti žmones sąlyginai kainuoja gerokai daugiau nei tas pats žmogus vienas važiuotų vidutinės klasės automobilyje, tarkime, „VW Passat“. 

Sumanymas kartą per metus skelbti akciją „Mieste – be savo automobilio“ kilo 1998 metais Prancūzijoje. Jį greitai perėmė ir kitos šalys. 2001-aisiais 31 Europos valstybės ministrai ar įgaliotieji atstovai pasirašė deklaraciją, kuria pasižadėjo skatinti miestų savivaldos institucijas kasmet rugsėjo 22 dieną rengti Dieną be savo automobilio bei talkinti organizuojant šią tarptautinę akciją, o jos metu ypač daug dėmesio skirti visuomenės aplinkosauginiam švietimui, populiarinti „žaliąjį“ transportą, raginti gyventojus vaikščioti pėsčiomis.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Lietuvoje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...