captcha

Jūsų klausimas priimtas

Išsirinkti sveikus produktus išmokome, kaip gaminti – dar ne

Pirkinių krepšelyje guli šviežia žuvis, brokoliai, morkos, paprikos ir smidrai. Vakarienė suplanuota – kepta maistinga žuvis su virtomis, o paskui švelniai apskrudintomis daržovėmis. Prieš akis jau matote vaizdą, mintyse jaučiate skonį. O kiek maistingų medžiagų pavyks išsaugoti kepant tefloninėje keptuvėje ir užpilant, pavyzdžiui, saulėgražų aliejumi, nesusimąstote.
Henrique Felix/Unsplash nuotr.
Henrique Felix/Unsplash nuotr.

Sveikos mitybos specialistai pastebi, kad šiandien daugelis rūpinasi sveikata ir perka šviežius, dažnai brangiau kainuojančius produktus, tačiau juos sugadina ruošdami patiekalą ar pasirinkdami netinkamą virtuvės įrangą. Taip visos pastangos sveikai maitintis subliūkšta, rašoma pranešime žiniasklaidai.

„Vienas labiausiai paplitusių valgio ruošimo būdų – kepimas augalinės bei gyvulinės kilmės riebaluose. Daugelis kitokio gaminimo net neįsivaizduoja. Tačiau taip paruoštas maistas ne tik tampa beverčiu, bet dažnai ir kenksmingu. Pavyzdžiui, kaitinant augalinį aliejų aukštoje temperatūroje, susidaro vėžį sukeliantys kenksmingi junginiai. O kepant gyvulinės kilmės riebaluose, maistas prisigeria „sočiųjų" riebalų, kurių reikėtų vartoti kuo mažiau ir rečiau“, – pasakoja Valerij Dobrovolskij, biomedicinos mokslų daktaras.

Specialisto teigimu, tinkamiausi maisto paruošimo būdai yra virimas garuose arba vandenyje.

„Nustatyta, kad verdant brokolius vandenyje 10 minučių, juose 40 proc. sumažėja gliukozinolatų. Šios medžiagos organizme virsta kitais junginiais, vadinamais izotocianatais. Manoma, kad jie turi priešvėžinių savybių. Tačiau verdant brokolius 5 minutes, gliukozinolatų sumažėja tik 15 proc. O štai maisto gaminimas ant karšto vandens garų iš produktų atima tik apie 10 proc. naudingųjų jų savybių“, – pasakoja V. Dobrovolskij. 

Žuvį, kaip ir daržoves, taip pat patariama virti garuose. Jei vis tik nusprendžiama ją kepti, rekomenduojama sutrumpinti terminio apdorojimo laiką ir – pagal galimybes – sumažinti temperatūrą. Taip pagamintas produktas bus mažiau apskrudęs, praras mažiau maistinių medžiagų.

Neabejotina, kad įtakos valgio kokybei turi ir virtuvės įranga, o tiksliau – medžiaga, iš kurios pagamintas puodas ar keptuvė. Nors nemažai entuziastų, kurie siekia sveikai maitintis, produktus bei šviežias daržoves renkasi atidžiai, tačiau parsinešę juos namo, vis tiek viską sumeta į „bet kokį“ puodą. Tokiu atveju nepadės net daržovių virimo taisyklės, kurių kruopščiai laikomasi.

„Sveikas maistas gali virsti tavo priešu ar bent jau neutraliu pakeleiviu, jeigu bus neatidžiai pasirinkti maisto gaminimo prietaisai. Neturėtume antrame plane palikti tos dalies, kuri yra tarp maisto prekių įsigijimo ir jų pateikimo ant stalo, t.y. valgio paruošimo proceso“,  – sako Liudmila Tarejeva, „Zepter International Lietuva“ vadovė.

Sveikos mitybos specialistai pataria rinktis tuos puodus, garpuodžius ar keptuves, kurie pagaminti iš nerūdijančio plieno ir turi kelių sluoksnių dugną.

„Nerūdijančio plieno ir storo dugno puodai leidžia tolygiai pasiskirstyti ir išsilaikyti šilumai. Juose galima ruošti valgį be aliejaus ar vandens. Žinoma, paprastas žmogus plika akimi vargu ar atskirs, kuris puodas turi patentuotą kelių sluoksnių dugną, o kuris – paprastą. Tačiau, jei palyginsime maistą, gamintą paprastame ir, pavyzdžiui, kelių sluoksnių dugną turinčiame aukštos kokybės metalo 316L puode, skonio ir sultingumo skirtumas bus akivaizdus“, – teigia L. Tarejeva.

Pasak specialistės, kadangi aukštos kokybės metalas 316L nėra akytas, iš jo pagamintame puode ruošiamas maistas nesvyla, jame nelieka maisto kvapų ir nekinta jo spalva. Be to, jame galima greičiau išvirti daržoves ir taip išsaugoti daugiau mineralinių medžiagų. O tai ypač svarbu norintiems sveikai gyventi.

„Kuo daržovės ilgiau verda, tuo mažiau jose lieka vitaminų, mineralinių ir kitų biologiškai aktyvių medžiagų. Todėl svarbu jų nepervirti. Geriausia į verdantį puodą daržoves dėti laipsniškai, atsižvelgiant, per kiek apytiksliai laiko kiekviena išvirs“, – teigia V. Dobrovolskij. 

Biomedicinos mokslų daktaras pataria verdant daržoves puodo dangtį laikyti uždarytą, valgio per dažnai nemaišyt ir, jeigu galima, daržoves virti su odele. Tame pačiame puode galima virti ir daržoves, ir mėsą. Tik nereikia užmiršti, kad daržovių virimo laikas trumpesnis nei mėsos.

Pasak specialisto, tik tada, kai bus pradėta derinti sveikus produktus su teisingu jų paruošimo būdu, bus galima kalbėti apie tikrai subalansuotą mitybą, kokios šiandien siekia daugelis.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Lietuvoje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...