captcha

Jūsų klausimas priimtas

Pavojingiausi vaisiai ir daržovės

Ankstyvi, gražiai atrodantys vaisiai prekybos centruose gali turėti nitratų, taigi būti pavojingi sveikatai. DELFI.ee pateikia patarimų, kaip išsirinkti vaisius ir daržoves be nitratų.
EPA-ELTA nuotr.
EPA-ELTA nuotr.

Ankstyvi, gražiai atrodantys vaisiai prekybos centruose gali turėti nitratų, taigi būti pavojingi sveikatai. DELFI.ee pateikia patarimų, kaip išsirinkti vaisius ir daržoves be nitratų.

Apie nitratų žalą

Nitratų yra azotinėse trąšose. Minimaliomis dozėmis jie nekenksmingi, tačiau padauginus vaisiai ir daržovės gali tapti pavojingi sveikatai. Apsinuodijus nitratais nukenčia visos organizmo sistemos. Nitratai reaguoja su hemoglobinu, todėl raudonieji kraujo kūneliai nebeaprūpina ląstelių deguonimi. Todėl sutrina medžiagų apykaita, nukenčia nervų sistema ir apsauginės organizmo funkcijos. Jei žmogus nedidelėmis dozėmis, tačiau pastoviai gauna nitratų, tai gresia širdies ir kraujagyslių ligomis, nervų sutrikimais ir netgi skrandžio vėžiu.

Pirmi apsinuodijimo nitratais požymiai pasireiškia praėjus 4 – 6 valandoms po produktų vartojimo. Žmogų pykina, paberia, jis ima viduriuoti, svaigsta galva, jaučiamas silpnumas, padažnėja širdies plakimas, skauda pakaušį. Chemija ypač pavojinga mažiems vaikams ir būsimoms mamoms. Nitratai gali paskatinti persileidimą arba sutrikdyti vaisiaus vystymąsi.

Kur slepiasi kenksmingos medžiagos

Daugiausia nitratų būna burokėliuose, rūgštynėse, kopūstuose, petražolėse, krapuose, ridikėliuose ir agurkuose. Pomidoruose ir česnakuose – mažiau. Nitratų požymis – ryški spalva, vaisiai visiškai nesukirmiję.

Daugiausia nitratų yra vaisių odelėje ir prie kotelio.

Jei įmanoma, pareikalaukite iš prekeivio turguje dokumentų, patvirtinančių, jog produktai nekenksmingi. Prekybos centruose privalo turėti leidimo pardavinėti prekę kopijas bei kiekvieno produkto sertifikato kopiją, kuriame parašytas nitratų kiekis ir jų atitikmuo reikalavimams.

Yra ir nitratų matavimo prietaisas. Jis nepigus, tačiau tikrai naudingas.

Kaip išsirinkti vaisius ir daržoves

Prieš valgymą tinkamai apdorojus vaisius ir daržoves, galima žymiai sumažinti kenksmingų medžiagų kiekį.

Pavyzdžiui, reikia pirkti nedidelius agurkus, apžiūrėti, ar ant jų nėra geltonų dėmelių (didelio nitratų kiekio požymis). Paskui reikia nulupti odelę. Nupjauti galiukus. Nuo kopūstų reikia nulupti keturis viršutinius lapus, šviežias bulves geriau virti (nuoviro nepatariama valgyti).

Pavasarį prekybos centruose gausu arbūzinių kultūrų. O jų šiuo metu apskritai geriau nepirkti. Pavojingiausi – melionai, nes jie sukaupia daugiausia chemijos, ne sezono metu jų geriau nevalgyti, kaip ir arbūzų.

Atsiminkite, kad nuplovus ir nulupus daržoves jose vis tiek lieka 10 – 15 proc. nitratų.

Kad nitratų būtų mažiau, daržoves galima mažiausiai pusvalandį pamirkyti. Dar geriau nuo nitratų daržovės apsivalo verdant – išeina nuo 40 proc. (iš burokėlių) iki 80 proc. (iš bulvių) nitratų.
Ilgai laikant daržoves (2 – 3 mėnesius) nitratų sumažėja 30 – 50 proc.

Kada vaisiai ir daržoves auga be chemijos:

Agurkai – liepos pradžia ir vidurys,
Braškės – gegužės pabaiga ir birželio pradžia,
Ridikėliai: ankstyvos rūšys – gegužės vidurys, vėlyvos – birželio vidurys,
Pomidorai – liepos pabaiga ir rugpjūčio pradžia,
Aguročiai – liepos pabaigoje,
Kopūstai: ankstyvieji – liepos antra pusė, vėlyvieji – iki rugsėjo,
Arbūzai, melionai – liepos pabaiga, rugsėjo pradžia.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Lietuvoje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...