captcha

Jūsų klausimas priimtas

K. Trečiokas apie atliekų krizę Vilniuje: „Va čia ir yra biznio planas“

Vilniaus mieste – atliekų krizė. Mašinos, vežančios atliekas į  Vilniaus mechaninio biologinio apdorojimo gamyklą, negalėjo ten patekti, nes atliekos nebetelpa. Kitur vežti šiukšlių neleidžia teisės aktai. Ar per kelias dienas nenutiks taip, kad Vilniaus miestas ims dusti nuo miestiečių atliekų? Laidoje „Dėmesio centre“ – pokalbis su aplinkos ministru Kęstučiu Trečioku, Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centro (VAATC) direktoriumi Tomu Vaitkevičiumi, „Ecoservice“ generaliniu direktoriumi Arūnu Makausku, Vilniaus vicemeru Linu Kvedaravičiumi ir Lietuvos energijos valdybos pirmininku Daliumi Misiūnu.
BNS nuotr.
BNS nuotr.

– Pone Trečiokai, taip suprantu, kad visos susijusios institucijos šiandien ieškojo sprendimo dėl susidariusios situacijos. Jau radote kažkokią išeitį ar sostinė paskęs šiukšlėse?

K. Trečiokas: Reikia pakeisti atliekų tvarkymo taisykles. Problema yra ta, kad MBA (Mechaninio biologinio apdorojimo įrenginių) operatorius neturi kur saugoti deginimui tinkamų atliekų. Pusmetį šias išrūšiuotas atliekas galėsime pasaugoti Kazokiškių sąvartyne, laisvoje sekcijoje. Per tą pusmetį turės būti parengta aikštelė pagal visus teisės aktų reikalavimus, padarytas poveikio aplinkai vertinimas. Manau, kad tas atliekas būtų galima saugoti iki to momento, kai bus pastatyta atliekų deginimo jėgainė.

– Prieš kelis mėnesius Vilniaus miesto taryba padidino tarifus. Žmonės moka brangiau, bet tuo pat metu kyla šiukšlių krizė?

K. Trečiokas: Viskas logiška: pasididinome kainą, o dabar reikia padaryti, kad didesnis kiekis važiuotų tiesiai į sąvartyną. Toks ir biznis.

– Čia jūs sarkastiškai kalbate?

K. Trečiokas: Nesarkastiškai, čia yra faktai. MBA statybų finansavimo sutartis pasirašyta 2010 m., taigi tiek savivaldybė, tiek operatorius turėjo pakankamai laiko susiskaičiuoti, kiek atvažiuoja atliekų, kiek bus išrūšiuota, kur jas padės, kokie kiekiai susidarys, kas važiuos į perdirbimą, kas turės laukti perdirbimo. Beje, kai buvo renkama vieta MBA statybai, vienu iš privalumų buvo įvardijama tai, kad ten yra pakankamai vietos to kuro saugojimui.

– Ministras pasakė įdomų dalyką, pusmečiui bus leidžiama kurą sandėliuoti sąvartyne. Bet gyventojai vis tiek už tą blogą paslaugą mokės kaip už gerą?

T. Vaitkevičius: Ministre, painiojate kelis dalykus. Sąvartyno ir veiklos mokesčius. Veiklos mokestis, kuris buvo nustatytas mišrioms komunalinėms atliekoms ir kuris tiesiogiai susijęs su gyventojais, buvo nustatytas dėl MBA veiklos pradžios. Dar 2013 m. viešo pirkimo būdu buvo parinktas operatorius, su kuriuo buvo sutarta dėl kainos, kad jam bus mokama už tai, kad jis pristatytas atliekas sutvarkys, tai padarydamas savo rizika. Šitas operatorius penktadienį vėlyvą vakarą pranešęs, kad pirmadienį jis to nedarys, to įsipareigojimo nevykdė.

– Bet jūs gi žinojote, kad situacija tokia?

T. Vaitkevičius: Taip, situacija buvo tokia, bet mes su „Energesman“ turime labai aiškią sutartį. Į visus klausimus: ar susitvarkysite, ar esate finansiškai ir organizaciškai pajėgūs, buvo gautas atsakymas „Taip“.

– Bet dabar savivaldybė siūlo vežti šiukšles į sąvartyną. Vežėjai to nedaro ir savivaldybė juos kaltina politikavimu?

T. Vaitkevičius: Reaguodami į situaciją, vežėjams dar šeštadienį mes pranešėme, kadangi turime su jais sutartį ir regione nematome kito, tinkamesnio atliekų tvarkymo būdo, kaip vežti atliekas į sąvartyną. Daugiau jokių galimybių sutvarkyti atliekas šiuo periodu, kol „Energesman“ neatnaujino savo veiklos arba galutinai jos nenutraukė, mes nematome.

– Pone, Makauskai, jūs galite paaiškinti, kodėl kilo ši krizė? Ir kitas klausimas, kodėl jūs nevežate tų šiukšlių?

A. Makauskas: Tai, kas šiandien atsitiko, mes jau raštu informavome prieš 3 mėnesius ir T. Vaitkevičiaus firmą ir Vilniaus savivaldybės administraciją, prašėme imtis priemonių. Liepos 20 d. kiek pamenu, VAATC kreipėsi į visas institucijas prašydamas tą situaciją, kuri gali susidaryti, spręsti. O dabar, kai ji susidarė yra keletas teisinių niuansų. Pirma, visi vežėjai Vilniuje turime sutartis su Vilniaus miesto savivaldybe. Jose aiškia įvardinta, kad mes turime vadovautis atliekų tvarkymo taisyklėmis Vilniaus mieste, kurios aiškiai nurodo, kur vežti.  Šiandien savivaldybė mūsų nieko neragino, mes neturime jokios savivaldybės reakcijos. Turime tik VAATC pasiūlymą vežti į sąvartyną. Tai mes neturime savivaldybės sutikimo, kas leistų mums pažeisti sutarties sąlygas, juolab, kad rytoj konkurso vokų atplėšimas ir gali visaip būti traktuojamas toks mūsų elgesys.

– O dėl ko jūs dabar varžotės? Kas Vilniuje veš šiukšles?

A. Makauskas: Visiškai teisingai.

– Jūs galvojate, kad jus provokuoja sulaužyti sutartį?

A. Makauskas: Nebūtinai. Bet ne paslaptis, kad visi pažeidę sutartis vėliau gali būti įvertinti. Kitas dalykas, šiandien Vilniaus regiono aplinkos apsaugos departamente mane patikino, kad pagal dabartinę situaciją mes negalime vežti, o sąvartynas negali tas nerūšiuotas atliekas priimti.

– Pone Kvedaravičiau, kažkiek situacija aiškėja, bet vis dėlto Vilniaus savivaldybės kontroliuojamos įstaigos įkuria tam tikras pramonės įmones, dėl to pabrangta paslaugos vilniečiams. Taigi, miestiečiai moka daugiau, bet kyla šiukšlių krizė?

L. Kvedaravičius: Kolegos nepaminėjo vieno pagrindinio dalyko, kad prie šitos situacijos privedė kogeneracinių elektrinių trūkumas. Mes ne kartą kreipėmės į aplinkos ministeriją, į „Energesman“, žinodami, kad pas juos susidaręs kiekis apie 130 tūkst. tonų per metus nebus deginamas ir jo nebus kur saugoti. Nors pastoviai sakydavome ministerijai, kad žiūrėkite, bus problema. Kita vertus, „Energesman“ pozicija, kuri išdėstyta laiške, jie informavo, kad „Fortum Klaipėda“ stabdo savo deginimo dėl profilaktinio remonto spalio mėnesį. Tai, matyt, irgi susiję su tuo, kad pajėgumai sudeginti kietąjį kurą žymiai sumažėja. Dėl šios dienos situacijos buvo informuoti visi vežėjai, VAATC, kad susidarius tokiai situacijai visas mišrias atliekas reikia vežti į Kazokiškes. Deja, tik vienos bendrovės mašinos buvo suvažiavę prie MBA. Kita vertus, tas konkursas, apie kurį kalba ponas Makauskas, yra dėl kainų, bet reikia pažymėti, kad „Ecoservis“ pastoviai siunčia visokius paklausimus, todėl, matyt, vokai dar nebus rytoj atplėšti, mat šią savaitę dar bus pateikiami atsakymai į klausimus.

– Taip, yra daug įmonių interesų, daug organizacijų interesų. Jūs esate Vilniaus savivaldybės vadovybė, ką jūs ketinate padaryti, kad situacija pasikeistų?

L. Kvedaravčius: Pirmiausia reikia aplinkos ministerijos supratimo, ko mes seniai prašėme, kad spręstų kuro saugojimo klausimą. Beje, „Energesman“ buvo sudariusi sutartis su privačiais subjektais dėl kietojo kuro pasaugojimo, bet kažkodėl ministerija panaikino tuos leidimus. Tai čia norėtųsi paaiškinimo. Kitas dalykas, tai „Energesman“ nėra savivaldybės įmonė.

– Aš turiu omenyje VAATC.

L. Kvedaravičius: VAATC dabar veikia taip, kaip gali veikti. Mes  negalime Vilniaus apversti šiukšlėmis. Centras tikrai principingai ir aiškiai pasakė, kad šiukšlėmis Vilnius nebus užverstas ir tada vežame į Kazokiškes. Bet mes dabar sprendžiame klausimus, kurie yra iškilę.

– Pone Vaitkevičiau, ką jūs darėte konkrečiai, kad tie vilkikai su šiukšlėmis nestovėtų? Šiukšlių tik daugės.

T. Vaitkevičius: Konkrečiai aš jau pasakiau. Šeštadienį įmonės gavo pranešimą, kad šitoje situacijoje mes matome vienintelę išeitį – Kazokiškes. Tai yra mažiausiai kenksminga.

– Bet jūs nežinojote, kad jiems to daryti neleidžia sutartis su savivaldybe?

T. Vaitkevičius: Staiga ponui Makauskui nori ištraukti vieną įstatymo eilutę ir jis pamiršta principą, kad atliekos turi būti tvarkomos taip, kad mažiausiai pakenktų aplinkai.

– Pone Makauskai, suprantu, kad jūs esate kaltinamas tuo, kad dėl formalių priežasčių atsisakėte spręsti problemą?

A. Makauskas: Visų pirma, mano pareigos, statusas ir amžius neleidžia sakyti netiesos. Šiandien teisinė aplinka mums neleidžia vežti nerūšiuotų mišrių komunalinių atliekų į sąvartyną. Dėl šito niekas nesiginčija, kad tai yra geriausias sprendimas. Mums reikia dviejų atsakymų, ministro palaiminimo, kad galima ekstremaliu atveju į sąvartyną vežti mišrias atliekas ir leidimo iš savivaldybės pažeisti sutartį.

– Klausantis susidaro įspūdis, kad žmonės nežinia ką veikia valdžioje? Situacija yra labai aiški, trūksta ministro įsakymo, trūksta savivaldybės dokumento leidžiančio vežėjams vežti į sąvartyną, bent jau laikinai, kol kažkas pasikeis. Ministre?

K. Trečiokas: Šiaip jau netrūksta. Tos taisyklės yra galiojančios ir galėtume jų nekeisti. Bet savivaldybė savo veiksmais sukėlė tokią situaciją, išlaukė iki paskutinio momento, uždarė vartus. Tiksliau, operatorius vartus uždarė. Beje, jis gali tris paras surinkinėti šiukšles ir nerūšiuodamas, tam yra tam tikras rezervas. Per šitiek laiko reikėjo sulaukti paskutinio savaitgalio, o dabar vicemeras sako, kad kreipėmės į ministeriją. Aplinkos tvarkymo įstatyme, vietos savivaldos įstatyme  yra pasakyta, kad savivaldybių pareigia ir atsakomybė užtikrinti, kad atliekos būtų tinkamai tvarkomos.

– Kas iš tos istorijos geriausiai uždirbs, ministre?

K. Trečiokas: Tas, kas ima 71 eurų už toną. Ir dabar dar ims 5 eurus – ar kiek suderės – už pasaugojimą. Va čia ir yra biznio planas. Iš tikrųjų čia vyksta labai aiškus rinkos persidalijimas, liberalizavimas ar kaip čia pavadinti.

– Liberalizavimas, turite omenyje, šito verslo perėmimas?

K. Trečiokas: Galima ir tą turėti omenyje. Mes tokią situaciją turime Klaipėdos sąvartyne. Ten jų operatorių išgujo, dabar tas pats vyksta Vilniuje. Šitas šou įvyko, mes paruošėme teisės aktą, jis pagulės teisės aktų projektų informacinėje sistemoje ir penktadienį aš pasirašysiu įsakymą ir galės tvarkyti. Bet tai tik rodo, kad iki šiol savivaldybė neatsakingai žiūrėjo į šitą problemą ir mes prašysime, kad ta kaina, kuri yra nustatyta, būtų pagrįsta. Peršasi mintis, kad ta pradinė situacija, kai mes kalbėjome apie atliekų tvarkymo sistemos sukūrimą, tikrai veikė neblogai apskričių rėmuose, bet išaugus tam visam bizniui, pradėjus atliekoms judėti per regionus, akivaizdu, kad savivaldybės nebesusitvarko. Tai reikia kalbėti, kad arba valstybė tą perima į griežtą kontrolę, arba tvarkomės.

– Ministras ką tik apkaltino liberalus bandant perimti šiukšlių verslą Vilniaus mieste?

T. Vaitkevičius: Matyt, pats blogiausias metas rimtus dalykus svarstyti prieš rinkimus. Tai yra netiesa, ministre, jūs kuriate istoriją iš niekur. Grėsmės nėra. Mes ją patys susikūrėme. Ministre, mes apie tas taisykles kalbame nuo metų pradžios, jos atsiranda dabar. Kai kalbate apie tai, kad mes, VAATC, kažką norime perimti, tai jūs pradedate pyktis su sveika nuovoka. „Energesman“ tikrai nesuinteresuota mums nieko perduoti ir dėl to tikrai nesustabdė veiklos.

K. Trečiokas: Sveikos nuovokos žmogus dabar turi problemų su teisėsauga ir aš dėl savo nuovokos abejonių neturiu. Aš nieko neteigiu, tai kas vyksta, parodys rezultatai. Taisyklėmis mes gelbėjame situaciją.

– Pone Misiūnai, laiku pastatyti šiukšles deginančių elektrinių Vilniuje ir Kaune nepavyko, tai kokie yra „Lietuvos energijos“ planai? Per kiek laiko jos galėtų atsirasti?

D. Misiūnas: Pagal planą, Vilniuje tokia jėgainė, kuri naudotų atliekas šilumai ir elektrai gaminti, atsirastų 2018 m, pabaigoje, t. y. 2018 m. šildymo sezonui. Kaune, analogiška jėgainė turtų atsirasti 2019 m.

– Jūsų nuomone, kaip turėtų būti tvarkomas visas atliekų ūkis?

D. Misiūnas: Tokiu atveju, atliekos po pirminio rūšiavimo patektų į jėgainę tam, kad pagamintų šilumą ir elektrą, o mokestis už tokių atliekų sutvarkymą būtų sureguliuotas, t. y. priklausytų nuo sąvartyno mokesčio. Jis turėtų būti mažesnis, nei sąvartyno mokestis, kad apsimokėtų tas atliekas naudoti energijai. Kadangi už atliekų tvarkymą būtų mokama, tai atpigintų tiek šilumą, tiek elektros energiją.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Lietuvoje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...