captcha

Jūsų klausimas priimtas

JAV šarvuočių gamintojai atsakė į Rusijos grėsmę

Rusijos grėsmė Ukrainoje amerikiečių gamintojus „įkvėpė“ sustiprinti pėstininkų kovos mašiną „Stryker“. Per artimiausius dvejus–trejus metus modernizuoti ketinama maždaug tris šimtus Europoje dislokuotų šarvuočių, pasakojama LRT TELEVIZIJOS laidoje „Karinės paslaptys“. „Stryker“ pėstininkų kovos mašinos pretendavo papildyti Lietuvos kariuomenės pajėgumus, tačiau, panašu, „Sryker“ Lietuvoje matysime ne kartą, tačiau kaip sąjungininkų amerikiečių, bet ne mūsų karių „kovinį žirgą“. 
V. Andrulevičiūtės, LRT.lt nuotr.
V. Andrulevičiūtės, LRT.lt nuotr.

Dvidešimtojo amžiaus aštuntajame dešimtmetyje žinoma Šveicarijos ginkluotės gamintoja įmonė MOWAG paleido į gyvenimą šarvuotį „Piranha“. Per keturis dešimtmečius įvairių „Piranijų“ pagaminta daugiau kaip 12 tūkstančių. Dauguma jų ir šiandien naudojamos tarnyboje įvairiose šalyse. Daugelio šalių kariai prisimena šį šarvuotį kaip gerai pagamintą ir patikimą kovinę transporto priemonę.

Dvidešimtojo amžiaus pabaigoje „Piranha 2“ pagal licenciją pradėta gaminti Kanadoje ir Jungtinėse Valstijose. Ten pramonės milžinė „General Dynamics“, savaip patobulinusi, šiuos šarvuočius gamina LAV 25, LAV 3 ir „Stryker“ pavadinimais.

Šveicarų MOWAG 2010-siais tapo Amerikos kapitalo įmonės „General Dynamics“ dalimi ir pradėjo vadintis „General Dynamics European Land Systems“. Tai įmonei nesutrukdė tobulinti ir modernizuoti „Piranijų“ šeimą. Gimė „Piranha 3“ ir naujausias gaminys – „Piranha 5“. Abu šie šarvuočiai skirtingais etapais buvo pateikti Lietuvos vertinimui vykstančiame pėstininkų kovinės mašinos įsigijimo projekte.

Lietuvos kariuomenė turėjo galimybę susipažinti su „Piranha 3“

Šį rudenį į Lietuvą pratyboms „Baltijos piranija“ atvyko jungtinė Belgijos ir Liuksemburgo 200 karių kuopa. Belgai atsigabeno ir kelių modelių „Piranha 3“ šarvuočius. Nuo 2006-ųjų Belgija įsigijo jau daugiau kaip 130 šių šarvuočių.

Lietuvos kariuomenei pasiūlyta „Piranha 5“ šiemet jau laimėjo du didelius šarvuočių pirkimo konkursus. Danija pirks mažiausiai 206 „Piranha 5“ šarvuotuosius pėstininkų transporterius, Ispanija įsigys 300 „Piranha 5“ bazėje sukurtų pėstininkų kovinių mašinų.

Šveicarijos įmonės Lietuvai pasiūlytas „Piranha 5“ evoliucionavo iš „Piranha 3“, tačiau turi naują kompozicinių šarvų apsaugą, galingesnį variklį, patobulintą važiuoklę, vidaus įrangą ir kitas sistemas.

„Piranijos“ vaikaitis – amerikietiškasis „Stryker“

Lapkričio pradžioje paaiškėjo ir detalės, susijusios su Jungtinių Amerikos Valstijų pasiūlymu įsigyti šarvuočių „Stryker“. Lietuvai siūlomos įsigyti 84 mašinos „Stryker M1126“ su 30 mm pabūklais nuotolinio valdymo bokšteliuose už 550,88 mln. eurų kainą. Kaip ir įprasta, šį pasiūlymą lydi garantinio aptarnavimo, atsarginių dalių, mokymų paketas.

V. Andrulevičiūtės, LRT.lt nuotr.

Šią pėstininkų kovos mašiną Lietuvoje pirmąkart išvydome 2014-ųjų birželį, kai į Vilniaus oro uostą keturi tokio tipo šarvuočiai buvo atskraidinti Amerikos kariniu transporto lėktuvu „C5 Galaxy“. Tąkart Pensilvanijos nacionalinės gvardijos kariai su šiais šarvuočiais dalyvavo pratybose „Kardo Kirtis“. Vėliau, 2014-ųjų rudenį, šarvuočius „Stryker“ į Lietuvą atsivežė Amerikos kavalerijos 2-oji brigada.

Rusijos grėsmė privertė patobulinti amerikiečių mašinas

Karai Irake ir Afganistane parodė „Stryker“ pažeidžiamumą prieštankiniams ginklams ir savadarbiams sprogmenims. Buvo pradėtas mašinų modernizavimo procesas, įrengiant V formos dvigubą dugną, saugantį nuo kelyje padėtų sprogmenų. Tačiau dar labiau modernizuoti „Stryker“ paskatino įvykiai Ukrainoje.

Įvertinusi Rusijos šarvuotos technikos keliamą grėsmę, Amerikos kovinė vadovybė nusprendė sustiprinti mašiną mažiausiai dviem tonomis šarvų bei sumontuoti 30-ies mm pabūklo nuotolinio valdymo bokštą. Per artimiausius dvejus–trejus metus taip modernizuoti ketinama maždaug tris šimtus Europoje dislokuotų šarvuočių.

Tačiau „Stryker“ neteko favorito Lietuvos konkurse statuso: jo kaina – 550 mln. eurų už 84 mašinas pasirodė esanti didelė ir lenkė kitų pretendentų kainą. Be to, paaiškėjo, kad „Stryker“ Lietuvos rinkai negali būti pateiktas anksčiau nei po 2017 metų. O pristatymo laikas – tai vienas esminių Lietuvos reikalavimų.

Todėl gali atsitikti taip, kad „Stryker“ Lietuvoje matysime dar ne kartą, bet kaip mūsų sąjungininkų amerikiečių, bet ne mūsų karių „kovinį žirgą“. 

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Lietuvoje

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...