captcha

Jūsų klausimas priimtas

G. Gelgotas: kaip kompozitorių, mane kartais aplanko gąsdinanti mintis

Kūryba yra labai keistas darbas, kuriuo užsiimant, aplanko įvairiausių jausmų, sako kompozitorius Gediminas Gelgotas. Pasak jo, kaip atlikėjas, jis kartais jaučia baimę užlipti ant scenos, kaip kompozitorių, jį kartais išgąsdina apnikusi mintis – o kas, jei visa tai, ką parašei, yra nesąmonė? „Ypač taip būna, jei turi noro bristi į nepažįstamus vandenis, ką aš visada labai mėgstu daryti“, – sako kūrėjas.
T. Lukšio (BFL) nuotr.
T. Lukšio (BFL) nuotr.

Kūryba yra labai keistas darbas, kuriuo užsiimant, aplanko įvairiausių jausmų, sako kompozitorius Gediminas Gelgotas. Pasak jo, kaip atlikėjas, jis kartais jaučia baimę užlipti ant scenos, kaip kompozitorių, jį kartais išgąsdina apnikusi mintis – o kas, jei visa tai, ką parašei, yra nesąmonė? „Ypač taip būna, jei turi noro bristi į nepažįstamus vandenis, ką aš visada labai mėgstu daryti“, – sako kūrėjas.

Vienas reikšmingiausių klasikinės muzikos festivalių Šveicarijoje – „Verbier“ – šiemet jaunam lietuvių muzikui  pasiūlė tapti reziduojančiu kompozitoriumi, o po jo kūrinio atlikimo festivalyje jam įteikė specialų „Prix Foundation Neva“ apdovanojimą. 28 metų menininko muzika jau skambėjo didžiosiose  klasikinės muzikos festivaliuose: „Schlesweg-Holstein“, „Young Euro Classics“, „Beethovenfest“, „Usedomer“ ir kituose.

Būdamas 23 metų, G. Gelgotas pasirašė kontraktą su stambia muzikos leidybos kompanija „Peermusic Classical New-York – Hamburg“, o tarptautines koncertų sales jam atvėrė kūrinys „Never Ignore the Cosmic Ocean“. Jauno kompozitoriaus įkurtas Naujų Idėjų Kamerinį Orkestras, sutrumpintai vadinamas NIKO, spalio 6 d. Vilniaus Rotušėje pradės jau devintąjį savo koncertų sezoną.

– Gerbiamas Gediminai, pokalbį norėčiau pradėti nuo įvykio, kuris įvyko prieš metus – rugsėjo mėnesį. Tada aštuonios didžiosios Vokietijos radijo stotys – NDR Kultur, Nordwestradio, Kulturradio, MDR Figaro, WDR3, HR2, SR2 Kulturradio, SWR2 – vienu metu transliavo Jūsų muziką. Ką Jūs tuo metu veikėte, kai jos vienu metu užgrojo Jūsų kūrybą?

– Aš tuo metu buvau Lietuvoje. Kažkurią vieną iš šių radijo stočių susiradau internete ir pasiklausiau, buvo labai įdomu, nes skambėjo įrašas mano kūrinio „Never Ignore the Cosmic Ocean“, kuris prieš tai buvo atliktas Schelsweg-Holstein muzikos festivalyje. Jie tą įrašą nusprendė pratransliuoti per visas šias radijo stotis. Dabar neatsimenu, kiek milijonų žmonių, kokia auditorija turėjo tau išgirsti, bet, žinoma, labai didelė. Tai man buvo ir garbė, ir džiaugsmas.

– Kūrinys „Never Ignore the Cosmic Ocean“ yra pelnęs daugelio žymių kultūros ir meno veikėjų dėmesį. Pavyzdžiui, Dirigento Kristjano Jarvio įtaka Jūsų kūrybos viešinimui yra nemaža. Kai jis pradėjo vadovauti MittelDeutschen Rundfunks orkestrui, jis skyrė didelį dėmesį Jūsų kūrybai.

– Taip. Turbūt visada kompozitorius (na, jeigu jam pasiseka), turi dirigentą, kuris atlieka jo kūrinius dažnai, inicijuoja naujų kūrinių rašymą. Sutampa, pavyzdžiui, meninės vertybės ir principai. Tikriausiai dirigentas kompozitoriui yra pagrindinis vadybininkas. Ne kokia nors vadybos agentūra ar kiti būdai, bet būtent dirigentas, kuris įtraukinėja į programas, kuris gali suorganizuoti, kad tas kompozitorius gautų užsakymus.

Man susipažinus su Jarviu, iš karto gimė mūsų draugystė. Jis išgirdo kūrinį „Never Ignore the Cosmic Ocean“, kuris prieš tai buvo kamerinėje versijoje. Jam labai patiko, kad ten reikia kalbėti, repuoti, dainuoti ir kad yra judesys. Jis nusprendė, kad tai labai tinka jo Baltijos Jaunimo Orkestrui. Jis paprašė manęs pritaikyti kūrinį, ir dabar šita kūrinio versija yra pati populiariausia. Vakar ji skambėjo Glinkos kapelos salėje, Sankt-Peterburge, o rytoj skambės Beethoveno festivalyje Bonoje ir tada laukia dar du atlikimai šią savaitę Italijoje.

– Jūsų orkestras šiemet atidarys savo devintą koncertų sezoną Vilniaus rotušėje. Devyneri metai, jeigu žiūrėtumėme į žmogaus augimą, brendimą, yra tikrai nemažai – tai jau asmenybė. O jeigu kalbėtumėme apie Jūsų Naujų idėjų kamerinį orkestrą?

– Mums patiems tai yra tikrai nemažai. Atrodo – kaip čia taip greitai? Kitais metais bus dešimtas sezonas! Tikimės, kad bus dar daug daugiau gimtadienių.

– Kokius kūrinius šiam sezonui Jūs parašėte savo orkestrui?

– Dabar gyvename tokiu laikotarpiu, kai aš rašau savo simfoninį kūrinį, todėl visos mano kūrybinės pajėgos yra sufokusuotos ten, nes tai reikalauja daug valandų darbo kiekvieną dieną.  Atidarymo koncerte grosime mano paties muziką. Faktiškai pademonstruosime po kūrinį iš kiekvienų metų nuo tad, kai atsirado NIKO, aš pats improvizuosiu. Žiūrėsime, kas gausis (juokiasi). Bet tikrai bus labai graži, retrospektyvinė programa.

– Gewandhaus salėje įvyks Jūsų simfonijos premjera. Gediminai, į šią salę daug kas nori pakliūti. Ji reiklauja itin aukštos kokybės ir kūrinio, ir jo atlikimo. Šita sale priklauso MDR (Vidurio Vokietijos radijui), kuris itin kruopščiai atsirenka visą repertuarą. Ar tai Jums kelia didžiulį stresą?

– Taip, streso turbūt yra (juokiasi). Bet jo visada yra – ir einant ant scenos, ir kuriant. Kūryba yra labai keistas darbas. Kaip atlikėjas, kartais jaučiu baimę užlipti ant scenos. Kaip kompozitorių, mane kartais aplanko tokia mintis, kuri išgąsdina, – o kas, jei visa tai, ką tu čia parašei, yra visiška nesąmonė?  Ypač taip būna, jei turi noro bristi į nepažįstamus vandenis, ką aš visada labai mėgstu daryti... Rašydamas „Never Ignore the Cosmic Ocean“, kuris dabar yra tikriausiai populiariausias mano kūrinys, rašiau kalbėjimo ir dainavimo dalis ir momentais mane apimdavo stresas. Galvojau – o kas jei žmonės juoksis, jei čia visiška nesąmonė? Aš galvoju, kad tai yra šalia: jei tai yra gera mintis ir idėja, ji yra šalia tokios, kuri gali pasirodyti visiškai nenormali. Nes iš tikrųjų nėra kaip pamatuoti, rašai taip, kaip jauti. Dėl to ir jauti stresą šiame darbe. Bet džiaugiuosi savo simfonijos artėjančiu atlikimu, nes aš labai gerai pažįstu dirigentą, aš juo labai pasitikiu. Jis žino mano braižą ir dar vienas dalykas, kuris mane labai ramina, – ant scenos bus ir NIKO. Žodžiu, garbė, įvertinimas ir jaudulys viename.

– O kada šitą kūrinį išgirs Lietuvos klausytojai?

– Nežinau, ar galiu sakyti kur ir kada tiksliai, bet pažadu, kad jis bus atliktas ateinančią vasarą. Ir klausytojai jau greit pamatys informaciją apie tai, nes sutartis yra pasirašyta.

Viso pokalbio klausykitės čia.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Kultūra

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...