captcha

Jūsų klausimas priimtas

Naujos literatūros srovės: keistenybės ir istorijos, kurias kuriate patys

Modernioje literatūroje galima išskirti naujas sroves, randančias gausybę gerbėjų. Jų pastaruoju metu atsiranda išties daug, ir Kasmin Fernandes išskiria kai kurias jų – jos publikaciją spausdina Timesofindia.com.
A. Ufarto (BFL) nuotr.
A. Ufarto (BFL) nuotr.

Modernioje literatūroje galima išskirti naujas sroves, randančias gausybę gerbėjų. Jų pastaruoju metu atsiranda išties daug, ir Kasmin Fernandes išskiria kai kurias jų – jos publikaciją spausdina Timesofindia.com.

MYTHOPOEIA

Šio žanro galbūt ir negalėtume laikyti nauju, tačiau pastaruoju metu jo populiarumas smarkiai išaugo. Išvertus iš graikų kalbos šis žodis reiškia „mitų kūrimas“, ir literatūroje juo apibūdinama tai, kad kūrinio autorius kuria savo mitologiją. Pirmą kartą šį terminą panaudojo  JRR Tolkienas, ir jo „Žiedų valdovas“ gali būti laikomas puikiu žanro pavyzdžiu. Suzanne Collins „Bado žaidynės“, George`o RR Martino „Ledo ir ugnies giesmė“ pastaruoju metu šį žanrą itin išpopuliarino.  

CLI-FI  

Netylant kalboms apie klimato atšilimą, tai persikėlė ir į literatūrą. Nauja mada – vadinamosios cli-fi knygos, kuriose pasakojama apie klimato atšilimo pavojus. Šį terminą 2007 metais sugalvojo Danny Boomas, pristatydamas savo elektroninę knygą „Polar City Red“ apie klimato atšilimą Aliaskoje. Šį žanrą pamėgę tokie žinomi autoriai kaip Michaelas Crichtonas ar Ianas McEwanas. Prognozuojama, kad knygų, kuriose bus liečiamos ekologinės temos, artimu metu tik daugės.  

BIZARRO  

Šį terminą sugalvojo nedidelės amerikiečių leidėjų grupės atstovai, reaguodami į vis didėjančią keistų, beprotiškų istorijų paklausą. Apibūdinant šį žanrą galima būtų pasakyti, kad tai tarsi „Alisa stebuklų šalyje“ suaugusiems arba Japonijos animacija, režisuota Davido Lyncho. Čia galima rasti animacinės logikos, keistenybės yra savaime suprantamos, o absurdas keičia absurdą. Norintiems sužinoti, kas tai yra, verta paskaityti Jeffo Burko „Shatnerquake“ ar Carltono Mellicko III „ The Cannibals of Candyland“.  

INTERAKTYVI LITERATŪRA

Niekada nenorėjote pakeisti istorijos, kurią skaitote, pabaigos? Interaktyvioje literatūroje tai galite padaryti. Tiesą sakant, galite keisti ne tik pabaigą, bet ir nuspręsti, kaip istorija turi pasisukti svarbiausiose kūrinio vietose. Interaktyvioje literatūroje jūs gaunate istorijos pradžią, o vėliau patys kontroliuojate situaciją. Šio žanro ištakomis laikomas praėjusio amžiaus aštuntojo dešimtmečio vidurys, tačiau šiais laikais su elektroninių knygų bumu jis dar labiau išpopuliarėjo.

Šiuolaikinė interaktyvi literatūra ištrina ribas tarp virtualių ir realių pasaulių, jūs galite skaityti istorijas iš įvairių personažų perspektyvų. „Random House“ kuriant interaktyvios literatūros platformą neabejojama, kad ateityje šis žanras smarkiai populiarės. Ką skaityti? Iano Livinsgtone'o „Blood of the Zombies“, Shawn Harris „Women and Bad Decisions“, Adam Care „Photopia“.  

MINIMALIZMAS

Šio žanro atgimimas dažnai siejamas su Chucku Palahniuku. Jo teigimu, minimalizmas yra artimiausias kino filmų istorijų pasakojimo būdui. Postmoderniam minimalizmui būdingi trumpi sakiniai, glaustas rašymo stilius. Autoriai minimaliai naudoja būdvardžių, prieveiksmių, nebūtinų pasakojimui detalių. Vietoje to, kad detaliai pasakotų viską, kas vyksta, autoriai papasakoja bendrą kontekstą ir leidžia paties skaitytojo vaizduotei susikurti bendrą vaizdą. Ką skaityti? Chucko Palahniuko „Lullaby“, Liver Sacks „The Mind's Eye“, Jeff Noon „Automated Alice“, Nick Hornby „31 Songs“.  

FANFIC  

Tai yra proza ar poezija, kurią rašo filmų ar knygų gerbėjai, jie šiuose darbuose panaudoja savo mėgstamų kūrinių personažus. Šie pasakojimai paprastai publikuojami internete arba fanzinuose. Fanfic egzistavo ir prieš internetą (ypač jį mėgo mokslinės fantastikos gerbėjai), tačiau būtent internetas labiausiai prisidėjo prie šio žanro suklestėjimo. „Žiedų valdovas“, „Haris Poteris“ – šių ir daugybės kitų knygų gerbėjai atiduoda duoklę mėgstamiems kūriniams.  

GRAN-LIT  

Šiuo žanru siekiama įrodyti, kad aistra nebūtinai rūpi tik jauniems žmonėms. Tokių knygų kaip „The Hot Flash Club“, „Julie and Romeo“, „The Red Hat Club“ autoriai rašo apie vidutinio ir vyresnio amžiaus žmonių aistras. Ypač šis žanras išpopuliarėjo po to, kai 2011 metais išleista knyga „Thursdays in the Park“, pasakojanti apie į septintą dešimtmetį įžengusių žmonių romaną, tapo bestseleriu. Knygos autorei Hilary Boyd yra 62 metai.

„Aš norėjau rašyti apie tai, ką reiškia būti jauna širdyje pensininke ir senele XXI amžiuje“, – sako ji. Be šios knygos dar rekomenduotina perskaityti Larry McMurtry „Loop Group“ ar Joan Medlicott  „The Ladies of Covington Send Their Love“.

Šaltinis www.15min.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Kultūra

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...