captcha

Jūsų klausimas priimtas

Vilniuje skambės visi S. Rachmaninovo koncertai fortepijonui

Į Vilniaus kongresų rūmus susirinkę klausytojai taps unikalaus reiškinio dalyviais – kovo 14–15 dienomis pianistas virtuozas Alexanderis Palei`us su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru atliks visus keturis Sergejaus Rachmaninovo koncertus fortepijonui.
BFL nuotr.
BFL nuotr.

Į Vilniaus kongresų rūmus susirinkę klausytojai taps unikalaus reiškinio dalyviais – kovo 14–15 dienomis pianistas virtuozas Alexanderis Palei`us su Lietuvos valstybiniu simfoniniu orkestru atliks visus keturis Sergejaus Rachmaninovo koncertus fortepijonui.

Moldavų kilmės pianistas A. Palei`us yra Maskvos Piotro Čaikovskio konservatorijos absolventas, nuo 1988-ųjų – JAV pilietis, šiuo metu gyvena Niujorke ir Paryžiuje. Ugningo temperamento virtuozas visuomet įkaitina publiką. Pianistas koncertuoja su žymiaisiais Europos ir Amerikos orkestrais, skambina rečitalių programas, kasmet surengia apie 80 koncertų.

Prieš metus A. Palei`us Vilniaus publiką pribloškė atlikdamas visus tris P. Čaikovskio koncertus fortepijonui per vieną vakarą. Šįsyk atlikėjas žengia dar toliau – per du vakarus jis paskambins visus keturis S. Rachmaninovo koncertus fortepijonui ir „Rapsodiją Paganinio tema“.

Kompozitorių S. Rachmaninovą (1873–1943), gyvenusį karų, revoliucijų ir radikalių modernistinių idėjų krečiamame pasaulyje, galima vadinti paskutiniuoju romantiku. Vieną populiariausių savo koncertų – Koncertą fortepijonui ir orkestrui Nr. 1 fis-moll S. Rachmaninovas parašė būdamas aštuoniolikos. Kūrinio premjera įvyko 1897 m. pavasarį Sankt Peterburge ir labai nepasisekė. 1917 metais prieš palikdamas revoliucijos apimtą Rusiją kompozitorius atliko antrąją kūrinio redakciją, kurią pats ir paskambino Niujorke, pasirodęs ten ir kaip kompozitorius, ir kaip pianistas.

Iš keturių S. Rachmaninovo koncertų fortepijonui pats garsiausias – Antrasis koncertas fortepijonui ir orkestrui c-moll – vienas monumentaliausių ir įspūdingiausių šio žanro kūrinių muzikos istorijoje. Trečiasis koncertas fortepijonui ir orkestrui d-moll yra didžiausias ir galbūt simfoniškiausias. Pianistų nuomone, tai vienas sudėtingiausių kūrinių fortepijonui muzikos literatūroje.

Paskutiniajame – Ketvirtajame koncerte fortepijonui ir orkestrui g-moll S. Rachmaninovo fortepijonas – ne tik virtuoziškas, plataus spalvų spektro lygiavertis orkestro partneris, bet ypač dažnai linkęs į meditaciją instrumentas. Pasak muzikologės Jūratės Katinaitės, pianistai retai ryžtasi atlikti Ketvirtąjį koncertą, kaltindami jį formos ir idėjų painumu. Kaip ir beveik visuose vėlyvuosiuose S. Rachmaninovo opusuose, šiame kūrinyje prasiveržia amerikietiško džiazo įtaka.

A. Palei`us skambins ir vieną dažniausiai atliekamų S. Rachmaninovo kūrinių – „Rapsodiją Paganinio tema“. Kai S. Rachmaninovas rašė šį kūrinį, jam buvo per 60 metų. Po nesėkmingos Ketvirtojo koncerto premjeros aštuonerius metus jis negalėjo rašyti savo mylimiausiam instrumentui. Po tokios ilgos pertraukos „Rapsodija“ iššovė lyg šampano kamštis – energinga, vitališka, žaižaruojanti siautulingas pasažais.

Vilniaus kongresų rūmuose kovo 14 d. skambės Pirmasis ir Ketvirtasis koncertai fortepijonui ir orkestrui bei „Rapsodija Paganini tema“, o kovo 15 d. – Antrasis ir Trečiasis koncertai fortepijonui ir orkestrui.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Kultūra

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...