captcha

Jūsų klausimas priimtas

Modernisto V. Žiliaus tapyba švytės Vilniaus „Kunstkameroje“

Talentingo išeivijos dailininko modernisto Vladislovo Žiliaus (1939–2012) tapybos parodą „Švytėjimai“ nuo sausio 12 dienos bus progos apžiūrėti sostinės galerijoje „Kunstkamera“. 
BFL nuotr.
BFL nuotr.

Talentingo išeivijos dailininko modernisto Vladislovo Žiliaus (1939–2012) tapybos parodą „Švytėjimai“ nuo sausio 12 dienos bus progos apžiūrėti sostinės galerijoje „Kunstkamera“.

Pernai mirusio tapytojo, grafiko, skulptoriaus V. Žiliaus kūrybai skirtoje parodoje „Švytėjimai“ pristatoma praėjusio amžiaus 8–9 dešimtmečių abstrakti, filosofinė, didelių formatų tapyba. Stilistiškai įvairialypė – varijuojanti tarp abstrakcionizmo, dažnai biomorfinio, ir poparto, kartais pasitelkiant ir oparto efektus. Spalviškai ši tapyba, pasak dailėtyrininkų, svetima tradicinei ekspresyvaus kolorizmo lietuviškai dailės tradicijai – ryškių, sintetinių spalvų, dažnai naudojant blizgius elementus, subtiliai bei ironiškai įpinant kičo detales.

„Individualus dailininko stilius, linijų precizija, metaforiška raiška pirmiausia formavosi V. Žiliaus iliustracinėje grafikoje. Septintojo dešimtmečio antrosios pusės estampams ir piešinių ciklams būdinga filosofinė refleksija, žmogaus būties problematika, simboliniai motyvai“, – pastebi dailėtyrininkė Ingrida Korsakaitė. Tačiau nuo nedidelio, net miniatiūrinio formato iliustracijų, jautraus juvelyriško grafikos štricho dailininkas netruko pereiti prie didelių dekoratyvių tapybos kompozicijų. Tai buvo lemtingas posūkis V. Žiliaus kūryboje, paveikęs jo tolesnę biografiją.

Sekdamas užsienio dailės kūrėjais, V. Žilius bandė plėtoti Lietuvoje nepopuliarios geometrinės abstrakcijos užuomazgas, tačiau nebuvo „išgirstas“. emigracijos V. Žilius surengė nemažai individualių grafikos parodų, tarp jų – ir neoficialią tapybos. Vėliau V. Žilius buvo apkaltintas formalizmu ir išmestas iš Lietuvos dailininkų sąjungos. Dailininkas tuometiniam Komunistų partijos CK pirmajam sekretoriui Petrui Griškevičiui parašė atvirą laišką, įgavusį platesnį tarptautinį rezonansą, kuriame oficialiai išreiškė priešiškumą dogmatiškam socialistinio realizmo metodui, rašė apie to meto Lietuvos „kūrybinio gyvenimo falšą bei apmirimą“, menininko individualybės gniuždymą.

1976 m. dailininkas emigravo į JAV, Niujorką. Ten kurį laiką dirbo tarptautinėje reklamos dizaino studijoje, o laisvalaikiu atsidėjo tapybai. Jo tapybos paveiksluose nelyginant brangakmeniai žėri spalvingos plotmės, persiliejančios subtiliausiais pustoniais ar siaučia susikertančių erdvių ir formų polifonija. Dailininko kūrybą maitino savaip perkurti realybės įspūdžiai, išsiliejantys ir abstrakčiais, ir atpažįstamais, dažnai simboliniais pavidalais, pastebi I. Korsakaitė. V. Žiliaus darbuose visada junti žemaitišką atkaklumą, darbštumą, nagingumą, o visa kūryba išreiškia kosmines formas bei ritmą ir ją galima vadinti filosofine.

V. Žilius savo parodas yra surengęs Vilniuje 1966, 1968, 1971, 1974 metais, taip pat Čikagoje 1977 m., Niujorke 1981, 1984, 1999, 2001, 2004 metais, Lietuvai atgavus nepriklausomybę Vilniuje, Šiuolaikinio meno centre, ir galerijoje „Vartai“ 1993 ir 1994 m. Be to, dailininkas yra dalyvavęs grupinėse grafikos parodose Maskvoje, Varšuvoje, Krokuvoje, Sofijoje, Amsterdame, Barselonoje ir JAV galerijose. Nuo 1995 m. kūrė reljefus, erdvines skulptūras iš medžio, sintetinio stiklo ir metalo.

Lietuvių dailininko kūrinių turi Jane Voorhees Zimmerli meno muziejus Niujorke, įvairios Niujorko galerijos, Tretjakovo galerija Maskvoje, Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės, kiti Lietuvos muziejai, privatūs asmenys.

Paroda „Švytėjimai“ galerijoje „Kunstkamera“ viešės iki vasario 23 d. 

Šaltinis www.elta.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Kultūra

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...