captcha

Jūsų klausimas priimtas

BBC įvaizdis: vienoks – D. Britanijoje, kitoks – užsienyje

Visuomeninis britų transliuotojas BBC – didžiausias ir seniausias transliuotojas pasaulyje – šią savaitę minėjo savo veiklos 90-metį. Tačiau sukaktį temdo abejonės dėl BBC ateities ir gero transliuotojo vardo. Vos per mėnesį BBC užklupo du skandalai, dėl kurių buvo priversti atsistatydinti aukščiausi organizacijos vadovai.
EPA-ELTA nuotr.
EPA-ELTA nuotr.

Visuomeninis britų transliuotojas BBC – didžiausias ir seniausias transliuotojas pasaulyje – šią savaitę minėjo savo veiklos 90-metį. Tačiau sukaktį temdo abejonės dėl BBC ateities ir gero transliuotojo vardo. Vos per mėnesį BBC užklupo du skandalai, dėl kurių buvo priversti atsistatydinti aukščiausi organizacijos vadovai.

Spalio pradžioje komercinė Didžiosios Britanijos televizija parodė reportažą apie vieną garsiausių praėjusio amžiaus BBC vedėjų, dabar jau mirusį Jimmy Savile`ą, kuris galimai seksualiai išnaudojo mažamečius vaikus. Kritęs įtarimų ir nepasitikėjimo šešėlis ant britų visuomeninio transliuotojo tik dar labiau išryškėjo, kai vos prieš savaitę pagrindinė BBC naujienų laida „Newsnight“ turėjo atsiprašyti dėl vienos aukos kaltinimų pedofilija aukšto rango politikos veikėjui. Žiniasklaidos ekspertai kalba, kad tai rimčiausia BBC krizė per visą transliuotojo veiklos istoriją ir ji, manoma, neapseis be radikalių pertvarkų.

„Kita Jimmy Savile`o pusė“

Naujienų pranešimai, kad vienas mylimiausių 7–10-ojo dešimtmečių britų laidų vedėjų J. Savile`as dabar įtariamas pedofilija, o britų transliuotojas BBC įsivėlė į nepilnamečių seksualinio išnaudojimo skandalą, pasaulį apskriejo žaibiškai. Dokumentinę laidą „Kita Jimmy Savile`o pusė“ spalio pradžioje parodė komercinė televizija ITV. Laidoje kalbėjo moterys, kurios tvirtino paauglystėje patyrusios televizijos žvaigždės prievartą. Žurnalistų tyrime dalyvavo ir buvusi BBC darbuotoja, kuri paliudijo mačiusi, kaip J. Savile`as lytiškai priekabiavo prie paauglių mergaičių. Pirmosiomis skandalo savaitėmis BBC vadovai situacijos nekomentavo, kol apie tai neprabilo patys transliuotojo žurnalistai.

„Istorija, kurią mes tyrėme, buvo labai aiški – tyrėme, ar J. Savile`as buvo pedofilas“, – apie BBC bandymą nutylėti galimą pedofilijos skandalą pasakojo BBC žurnalistė Liz Mackean, kuri prieš metus ėmė rengti žurnalistinį tyrimą apie J. Salive`o vaikų išnaudojimą. Pasak jos, iš pradžių gavusi BBC laidos „Newsnight“ vadovo pritarimą, vėliau ji sulaukė pareiškimo, kad laida į eterį neišeis, nes esą surinkti įrodymai yra per silpni.

Galimai turėjo bendrininkų

Žurnalistė sako, kad BBC vadovybės tonas pasikeitė nuo „Puiku, paskelbkime“, iki „Sustabdykime tai“. „Aš buvau labai nepatenkinta ir nelaiminga, kad mūsų istorija neišėjo į eterį, nes mes kalbėjome su žmonėmis, kurie neabejotinai nusipelnė būti išgirsti. Bet jie nebuvo išgirsti ir aš jaučiau, kad tai didžiulė klaida“, – teigė L. Mackean. Ji taip pat išreiškė nepasitenkinimą viešais BBC pareiškimais, nes, jos manymu, jie buvo klaidinami.

Praėjusių metų tyrimas buvo ištransliuotas tik BBC užgriuvus kaltinimų lavinai, kad jis dangstė galimą J. Salive`o nepilnamečių vaikų išnaudojimą. Vis garsiau žurnalistams prabylantys nukentėję žmonės pasakoja, kad lytinę prievartą jie patyrė BBC patalpose ar korporacijai priklausiusiose transporto priemonėse. Įtariama, kad iki šių metų dosnumu garsėjusiam ir daugiau nei 40 mln. svarų sterlingų labdarai paaukojusiam J. Salive`ui galėjo padėti ir kiti BBC darbuotojai. Dabar dėl to šalyje vyksta tyrimas.

BBC ištiko krizė

Nespėjus nutilti kalboms apie J. Savile`o pedofilijos skandalą, BBC užgriuvo kitas skandalas, po kurio iš pareigų atsistatydino aukščiausi britų visuomeninio transliuotojo vadovai. BBC „Newsnight“ laidoje buvo ištransliuotas pokalbis, kuriame paauglystėje seksualiai išnaudotas vyras pedofilija kaltino buvusį aukšto rango Konservatorių partijos veikėją. „Newsnight“ žurnalistai šio politiko neįvardijo, tačiau socialiniuose tinkluose pasirodė spėjimai, kad tai Lordų rūmų narys Alistairas McAlpine`as. Jis savo ruožtu kaltinimus griežtai paneigė.

Būtent tada žiniasklaidos ekspertai konstatavo – BBC atsidūrė rimčiausioje krizėje per visą savo veiklos laikotarpį. Tokios nuomonės laikosi ir BBC laidoje kalbėjęs žiniasklaidos komentatorius Steve`as Hewlettas. „Atvirai – tai katastrofa. Prieš kelias savaites „Newsnight“ susilaukė kritikos, kad netransliavo to, kas dabar, atrodo, tikriausiai yra tiesa. O dabar laida kritikuojama, kad parodė tai, kas, mes jau žinome, yra visiškai ne tiesa“, – apgailestavo žurnalistas. BBC „Newsnight“ laidos tyrimą jis laiko absurdišku.

S. Hewlettas įsitikinęs, kad tyrėjai suprato, jog asmuo, apie kurį kalba nukentėjusysis, yra lordas A. McAlpine. „Nesusiekti su juo, nepatikrinti jam mestų įtarimų, kai žinote apie kokį asmenį kalbama, yra absurdas“, – kritikos „Newsnight“ kūrėjams negailėjo S. Hewlettas.

Milžiniška biurokratinė mašina

Klausimai, kodėl objektyvumu ir skaidrumu garsėjantis britų transliuotojas BBC laiku neištransliavo laidos apie J. Savile`ą, o vėliau nepatikrinęs faktų netiesiogiai apkaltino politiką pedofilija, pastarąsias savaites keliami pasaulio žiniasklaidoje. Ne vienerius metus BBC dirbęs žurnalistas Andrius Užkalnis sako, kad visuomeninis britų transliuotojas yra sudėtinga biurokratinė mašina ir visų jos keliamų reikalavimų ne visada paisoma.

„Kiekvienas transliuotojas turi tokių situacijų, kur yra kažkas, apie ką reikia papasakoti ir nepapasakojama. Yra ir kitų dalykų, kai žurnalistai nori didelės istorijos ir iki galo nepatiktina faktų. BBC stengiasi suvaldyti šitą dalyką. Bet deja, sena, biurokratinė organizacija kito būdo nežino, kaip tik pristeigti dar daugiau departamentų, dar daugiau viršininkų“, – tvirtino A. Užkalnis. Jo manymu, geriausiai toje organizacijoje sekasi tiems redaktoriams ir žurnalistams, kurie labiausiai moka apeiti draudimus ir kontrolės mechanizmus. „Realybėje visi supranta, kad jeigu visi sektų tomis taisyklėmis, tai BBC laidų nepagamintų – visi tik lakstytų aplinkui ir rinktų parašus iš visų, kad viskas gerai“, – sakė BBC dirbęs lietuvis.

Po kilusių skandalų  BBC vadovai pripažino, kad korporaciją ištiko pasitikėjimo krizė. Nepriklausomos ir BBC veiklą stebinčios grupės „BBC Trust“ pirmininkas Chrisas Pattenas Britanijos žurnalistams praėjusį savaitgalį pareiškė, kad visuomeniniam transliuotojui reikia radikalios pertvarkos.

„Kai atėjau į BBC, buvau paprašytas kalbėti Vyresniajai vadovų grupei. Juokais paklausiau, ar čia daugiau vyresniųjų vadovų nei Kinų komunistų partijoje“, – pasakojo  C. Pattenas. Anot jo, pirmiausia, ką BBC turėjo padaryti, tai kaip įmanoma sumažinti sprendimus priimančių asmenų skaičių. Tačiau jis pabrėžia, kad kiekvienas asmuo turėtų būti pasirengęs priimti atsakomybę. „BBC esama geros tiriamosios žurnalistikos. „Newsnight“ turėjo šitą tradiciją. Mes turime būti tikri, kad nebus tokių klaidų, kokios buvo padarytos „Newsnight“ laidoje“, – patirtą nesėkmę komentavo C. Pattenas.

Šalyje sukėlė paniką

Savo istorijoje BBC yra išgyvenusi keletą kitų visą šalį sukrėtusių skandalų. Pavyzdžiui, kai prieš mažiau nei dešimtmetį vienoje BBC laidoje buvo cituojami biologinių ginklų specialisto Deivido Kelly ne spaudai pasakyti faktai apie masinį naikinimo ginklą Irake. Po tos programos Didžioji Britanija įsitraukė į karą Irake, o Deividas Kelly nusižudė. Tačiau, pasak A. Užkalnio, toks chaosas, kuris kilo BBC šiais metais, nepanašus į nė vieną kitą iki šiol.

„Kad taip daug žmonių būtų vienas po kito atsistatydinę ir kad organizacija būtų taip pasimetusi, kad tikrai nebūtų niekam aišku, kas bus toliau, tokio [atvejo] aš dar neprisimenu“, – tvirtino A. Užkalnis. Jo manymu, D. Kelly`io istorija buvo kitokia todėl, kad organizacija esą suprato padarius klaidų. Anot jo, nebuvo tokio panikos jausmo, kuris yra jaučiamas dabar.

„Iš tikrųjų, kai organizacija turi vieną didžiulę problemą, kai vienas buvęs ilgametis gerbiamas organizacijos darbuotojas, pasirodo, turi ne vieną, ne dešimt, bet šimtus kaltinimų vaikų tvirkinimu... Maža to, tai vykdavo BBC patalpose, žmonės tai lyg ir žinojo, lyg ir įtarė, bet niekas nieko nedarė, nes jis buvo per didelė žvaigždė, kad kas nors pajudintų pirštą... Kai įvairios šalies politikos pajėgos, pradėjusios, regis, apie 300 atskirų baudžiamųjų bylų arba atskirų tyrimų. Ir po to, praėjus labai nedaug laiko, vėl ta pačia tema skandalingai blogai paruoštas žurnalistinis tyrimas. Na, blogesnių metų tikriausiai nesugalvosi“, –  apibendrino A. Užkalnis.

Kokybiškos žurnalistikos etalonas?

1922-aisias metais pirmąsias savo transliacijas pradėjęs britų visuomeninis transliuotojas tuomet, pasak žiniasklaidos ekspertų, tapo pavyzdžiu kitoms šalims. BBC informacija buvo tokia patikima, kad ja remdavosi ne tik Didžiosios Britanijos sąjungininkai, bet ir priešai. Pasak Vilniaus universiteto Žurnalistikos instituto direktorius Žyginto Pečiulio, dabar BBC reputacija akivaizdžiai sumenko, tačiau korporacijos objektyvumo ir skaidrumo įvaizdis, nepaisant klaidų, išliko.

„Ta sukurta opinija, verčia, ko gero, BBC reaguoti galbūt aštriau ir greičiau negu kiti reaguotų. Taip sakoma – karalių teatre kuria aplinka. Tai šiuo atveju, gal iš tikrųjų tas BBC išskirtinumas, objektyvumas, patikimumas (...) buvo daugiau tradicijos ir įsivaizdavimo dalykas“, – svarstė prof. Ž. Pečiulis. Jo teigimu, Lietuvoje yra nemažai tokių, kurie nežiūri ir neklauso BBC, tačiau kalba apie ypatingą BBC misiją ir vaidmenį. „Kartais pagalvoji, gal tai daugiau yra susiję su tuo, kad būtent BBC sukūrė pačią visuomeninio transliuotojo koncepciją ir iš esmės tai yra tam tikras tarsi XX a. transliavimo būdo simbolis“, – apie BBC įvaizdį kalbėjo Žurnalistikos instituto direktorius.

Tuo metu ne vienerius metus Didžiojoje Britanijoje gyvenęs žurnalistas A. Užkalnis sako, kad daugelis gyventojų yra nepatenkinti BBC. O britų visuomeniniam transliuotojui vis sunkiau pateisinti, kodėl net ir BBC programų nežiūrintys ar neklausantys gyventojai turi mokėti beveik 150 svarų siekianti metinį abonentinį mokestį.

BBC: vienoks išorėje, kitoks – šalies viduje

Esama dviejų skirtingų BBC įvaizdžių – tuo įsitikinęs BBC dirbęs A. Užkalnis. Jo teigimu, vienas iš šių įvaizdžių – tai įvaizdis pasauliui. „Toks didžiulis kalnas, didžiulis luitas, kad čia dabar galbūt nuo jo atskeltas mažytis gabalėlis, kurio daugelis tikriausiai nepastebės“, – teigė žurnalistas. Kitokį įvaizdį, pasak A. Užkalnio, BBC turi pačioje Didžiojoje Britanijoje. Jis esą pakito dėl BBC renkamų mokesčių, nuo kurių galimai pavargo šalies gyventojai.

„BBC vis dar renka abonentinį mokestį, kuris yra gyventojų pakankamai nemėgstamas ir dar daugiau – vis sunkiau pateisinamas. Organizacija yra priklausoma vis dėlto nuo Vyriausybės politinio sprendimo dėl ilgalaikio finansavimo. Ir dabar finansavimas yra nustatytas iki 2015 m. Jau kitais metais prasidės kalbos ir derybos dėl to, kas bus po 2015 m.“, – paaiškino A. Užkalnis. Jis įsitikinęs, kad po pastarųjų skandalų BBC susilpnėjo. Anot žurnalisto, dabar BBC bus priverstas prašyti Vyriausybės pinigų.

„Jie nebegalės sakyti, kad parlamentas ir Vyriausybė privalo išsaugoti arba dar dosniau finansuoti tokią nacionalinę vertybę kaip šita institucija. Todėl, kad nacionalinė vertybė yra pakankamai apsidrožusi ir apsinešiojusi“, – tvirtino A. Užkalnis. Jo manymu, po pastarųjų skandalų BBC atsidūrė silpnesnėje situacijoje. Esą BBC bus priverstas prašyti visuomenės paramos.

Ne vienodos žaidimo taisyklės

Pasaulio žiniasklaidoje netylant kalboms dėl britų visuomeninį transliuotoją ištikusios krizės, pasigirsta minčių, ar apskritai visuomeniniai transliuotojai neturėtų būti pertvarkomi. Pasak prof. Ž. Pečiulio, tuo ypač suinteresuoti komerciniai transliuotojai. Jo manymu, audiovizualinėje rinkoje vyksta didelė kova: „Pavyzdžiui, komerciniai transliuotojai, ypač Europoj, iki šiol yra nepatenkinti, kad visuomeniniai ir komerciniai transliuotojai toje pačioje konkurencinėje rinkoje žaidžia ne pagal tas pačias taisykles. Vieni gauna abonentinio mokesčio finansavimą arba valstybės pinigus ir dar gali prisidurti iš reklamos ir konkuruoja bandydami pritraukti tą pačią auditoriją, tuos pačius žiūrovus.“

Prof. Ž. Pečiulis mano, jog komerciniai transliuotojai jaučia nuoskaudas. Jie apsidžiaugtų, jei Europos Sąjungoje būtų priimtas sprendimas visuomeninius transliuotojus reformuoti. „Tą visą visuomeninio transliavimo funkciją perduoti, pavyzdžiui, komerciniams transliuotojams, o ne laikyti štai tokią įstaigą, kuri iš esmės atėjusi visai iš kito meto, kitų laikų“, – svarstė Ž. Pečiulis.

Kaip gali pasisukti britų visuomeninio transliuotojo BBC likimas, žiniasklaidos tyrėjai nesiima prognozuoti. Tačiau 90-metį minintis, britų Senąja tetule Beeb pravardžiuojamas visuomeninis transliuotojas po šio skandalo neabejotinai keisis. 

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Kalba Vilnius

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...