captcha

Jūsų klausimas priimtas

Kodėl sparčiai krintant naftos žaliavos kainoms Lietuvoje degalai pinga tik simboliškai?

Trečiadienį naftos kainos nukrito iki žemiausio lygio per pastaruosius dvejus metus, tačiau Lietuvos degalinėse spartaus degalų pigimo nepastebima. Degalinių atstovai aiškina, kodėl pingant naftai tarptautinėse rinkose Lietuvoje degalų kaina gali ir nepasikeisti. Pasak jų, pingančios naftos efektą neutralizuoja brangstantis doleris. Būtent doleriais atsiskaitoma už naftą tarptautinėse biržose.
A. Ufarto (BFL) nuotr.
A. Ufarto (BFL) nuotr.

Trečiadienį naftos kainos nukrito iki žemiausio lygio per pastaruosius dvejus metus, tačiau Lietuvos degalinėse spartaus degalų pigimo nepastebima. Degalinių atstovai aiškina, kodėl pingant naftai tarptautinėse rinkose Lietuvoje degalų kaina gali ir nepasikeisti. Pasak jų, pingančios naftos efektą neutralizuoja brangstantis doleris. Būtent doleriais atsiskaitoma už naftą tarptautinėse biržose.

Taip pat nurodoma, kad kainas lemia naftos produktų gamintojos „Orlen Lietuva“ kainodara ir bendros degalų paklausos tendencijos.

Degalus pilasi svetur

Neseniai iš kelionės užsienyje grįžę 15min.lt skaitytojai pasidalino degalinių, kuriose stojo pilti degalus, nuotraukomis. Pasak jų, kaimyninėse šalyse degalai pigesni, todėl praėjo laikai, kuomet prieš vykstant į užsienio kelionę reikėjo kuo pilnesnį baką degalų prisipilti Lietuvoje.

Antai nuotraukoje matyti, kad kaimyninėje Lenkijoje dyzelinas kainuoja 4,2 Lt, o A95 rūšies benzinas – 4,3 Lt. Lietuvoje trečiadienį dyzelinas kainavo apie 4,45 Lt, o A95 rūšies benzinas – apie 4,6 Lt.

Šiuo metu naftos kainos sparčiai krenta, tačiau Lietuvos degalinėse degalai pinga tik keliais centais. Kodėl kaimyninėse šalyse degalai kainuoja mažiau ir ar verta Lietuvoje tikėtis spartaus degalų pigimo?

„Seniai susiformavo nuomonė, kad nukritus naftos kainoms iš karto turi pigti degalai. Bet taip nėra. Aš jums duosiu naftos kibirą už dyką – ką jūs su ja darysite? Su nafta automobilis nevažiuos, iš jos pagaminti produktą reikia papildomų investicijų“, – 15min.lt teigė Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius Vidas Šukys.

Degalus brangina JAV doleris

Pasak jo, žalios naftos kaina ne visada atspindi, kokia yra naftos ar benzino paklausa rinkoje. Pavyzdžiui, pastaruoju metu Lietuvoje dyzelino kaina stovi vietoje, o benzino kaina kinta.

„Lietuvoje dabar yra fenomenali situacija, kuria jau domisi ir Valstybinė mokesčių inspekcija, nes mažėja benzino pardavimas. Tai nesunku paaiškinti tuo, kad atsirado daugiau dyzelinio transporto, atsigavo transporto bendrovės. Visi šie veiksniai irgi gali keisti benzino kainą rinkoje“, – kalbėjo V. Šukys.

Be to, nors naftos kaina mažėja, tačiau brangsta doleris. „Tai svarbu, nes nafta iki šiol pasaulyje perkama tik už dolerius“, – sakė pašnekovas.

Panašios nuomonės laikosi ir UAB „Neste Lietuva“ mažmeninės prekybos vadovas Audrius Miežys. Jis 15 min.lt teigė, kad dažniausiai naftos kainai krentant dolerio vertė kyla, todėl degalų kainos kritimo litais gali ir neįvykti.

Pigo simboliškai

Pasak jo, degalinės žiūri ne į naftos kainą biržoje, o į didmeninę gamintojo degalų kainą.

„Ji mažėja. Praėjusį penktadienį benzino kainą sumažinome 4, o dyzelino 3 centais. Jeigu didmeninė kaina kris toliau, mažmenoje degalų kainos irgi kris“, – teigė A.Miežys.

Pašnekovas patikslino, kad pastaruoju metu dyzelino Lietuvoje perkama daugiau, o benzino pardavimai mažėja. „Bendrai rinka auga. Taip atsitiko, nes keičiasi automobilių parkas ir atsigauna verslas. Pervežimams reikalingas dyzelinas“, – teigė pašnekovas.

„Neste Lietuva“ trečiadienį rinkai pristatė Suomijos naftos koncerno „Neste Oil Oyj“ gaminamus naujos kartos dyzelinius degalus „Neste Pro Diesel“.

Stebi kaimynų kainas

Paklaustos, ar stebimos degalų kainos kaimyninėse šalyse ir kaip jos veikia Lietuvos rinką, A. Miežys tvirtino, kad tai nėra lemiamas veiksnys: „Taip, tai yra faktorius, tačiau jis nėra lemiamas. Jeigu Lenkijoje dyzelinas stipriai pigtų ir verslas imtų degalus pirkti ten, į tai turėtume reaguoti. Tokią situaciją jau turėjome 2008 m., kai į Europą važiuojantis sunkusis transportas degalus ėmė piltis Lenkijoje.“

V. Šukys mažesnes degalų kainas užsienio šalyse vadino mitu.

„Paėjusį mėnesį du kartus važinėjau po Austriją, Vokietiją ir Lenkiją. Nemačiau aš tų smarkiai mažesnių kainų. Tai mitas, prie kurio sukūrimo prisidėjo vežėjai.

Spalio pabaigoje važiavau į „Octoberfest“ festivalį per Lenkiją. Dyzelinas kainavo daugiau nei 5 zlotai. Kaina labai panaši į mūsų. Tai taip pat rodo faktas, kad vežėjai degalus dabar pilasi ne Lenkijoje, o Lietuvoje“, – sakė Lietuviškų degalinių sąjungos vadovas.

Kainų karai

Norint pamatyti kainų skirtumus į Lenkiją važiuoti nereikia. Pakanka pasižvalgyti po skirtinguose Lietuvos miestuose esančias degalines ar žvilgtelėti į internete pateikiamas degalų kainas.

Antai trečiadienį dyzelinas Šilutės degalinėse „Jozita“ nekainavo ir 4 litų, tuo tarpu Vilniuje „Statoil“ degalinėse dyzelino kaina siekė 4,45 Lt, o Skuode degalinėje „Saurida“ – 4,48 Lt.

„Kainodarą lemia kiekvienos įmonės rinkodariniai dalykai. 90 proc. degalų yra nuperkama iš vieno tiekėjo – „Orlen Lietuva“. Ši kaina visiems yra vienoda. Kai kažkas ima prekiauti žemiau savikainos, laimi klientas, tačiau, mano požiūriu, tai yra blogai, nes taip iškreipiama rinka“, – paaiškino V. Šukys.

Jis išsklaidė mitą ir apie degalinių kaupiamas atsargas, kurios neleidžia degalų atpiginti greitai: „Jeigu rinkoje pasikeičia kaina, visi pardavėjai priversti į ją reaguoti. Tai visiškai nepriklauso nuo to, už kiek degalai buvo pirkti. Jei aš laikysiu didesnę kainą, kol parduosiu visus brangiau pirktus degalus, tai juokingai atrodys ir aš patirsiu nuostolių.“

Šaltinis www.15min.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...