captcha

Jūsų klausimas priimtas

Kelias prie dujų kainos pridėti išlaidas terminalui – atviras

Trečiadienį Valstybinė kainų ir energetikos kontrolė komisija (VKEKK) priėmė metodiką, kuri numato, kaip yra skaičiuojama gamtinių dujų kaina. Joje įtvirtinama, jog į dujų kainą galės būti įtraukta papildoma sudedamoji dalis, reikalinga kompensuoti suskystintų gamtinių dujų terminalo (SGD) ir jungties įrengimą. 
EPA-ELTA nuotr.
EPA-ELTA nuotr.

Trečiadienį Valstybinė kainų ir energetikos kontrolė komisija (VKEKK) priėmė metodiką, kuri numato, kaip yra skaičiuojama gamtinių dujų kaina. Joje įtvirtinama, jog į dujų kainą galės būti įtraukta papildoma sudedamoji dalis, reikalinga kompensuoti suskystintų gamtinių dujų terminalo (SGD) ir jungties įrengimą.

VKEKK komisijos pirmininkė Diana Korsakaitė sako, jog kol kas sakyti, kiek dujų kaina padidės buitiniams dujų vartotojams dar anksti, tačiau skaičiuoja, jog jei dabar perdavimo tarifas už vieną kubinį metrą dujų sudaro 1 centą, priėmus naują metodiką, šis tarifas galėtų padidėti iki 3 centų, tačiau dėl to dar bus diskutuojama.

„Buitiniams vartotojams, kurie naudoja dujas išsivirti arbatai ir kitiems mažiems poreikiams, jie praktiškai (papildomo priedo prie kainos – DELFI) nepajus“, – sakė D. Korsakaitė.

Ji paaiškina, jog per diskusijas posėdžio metu minėtas 3 centų perdavimo tarifas yra darbinis variantas.

„Tai yra darbinis skaičius, kad iliustruotume, kad tai nėra litas, nėra du litai, bet tai yra centų dalykas“, – teigia D. Korsakaitė.

Kiek perdavimo tarifas padidės komerciniams vartotojams, pavyzdžiui, pramonininkams ar šilumos tiekėjams taip pat dar tiksliai neaišku. „Achema“ skaičiuoja, jog jis galėtų padidėti iki penkių kartų ir siekti apie 130 mln. litų, o tai reikštų, jog per artimiausius metus „Achema“ gali tapti nuostolinga.

„Jeigu bus ženklios sumos tai turės įtakos visiems vartotojams, žinoma, kad industriniai vartotojai, visi, ne tik „Achema“, turės tam tikrą įtaką savo finansiniuose srautuose, tačiau visi industriniai vartotojai puikiai žino kelius, kuriais jie gali ginti savo interesus ir komisijos posėdis tai nėra tas kelias konkrečiai šiuo atveju, kuris būtų tinkama priemonė jiems ginti savo interesą", – paaiškina D. Korsakaitė.

Anot jos, kiek galėtų padidėti perdavimo tarifas komerciniams vartotojams, o kartu ir buitiniams vartotojams, paaiškės artimiausią savaitę.

„Kokia tai bus dalis sužinosime artimiausiomis savaitėmis, kada „Klaipėdos nafta“ turės pareigą susiderinti visą investicijos projektą ir to projekto finansavimo būdą bei terminus komisijoje. Po šito nutarimo suderinimo, mes galėsime pasakyti preliminarius skaičius“, – dėsto D. Korsakaitė.

Ji primena, kad į priedą prie perdavimo tarifo gali būti įtraukta tą dalį, kuri nėra padengiama Europos Sąjungos lėšomis, nuosavomis įmonės lėšomis, paskolomis ir kitomis finansavimo priemonėmis.

DELFI skelbė, jog ruošiama metodika finansuoti SGD terminalo sąnaudoms.

Ginčijasi, ar terminalo priedas kainoje teisėtas

Ginčas dėl to, ar į gamtinių dujų tarifą turi būti įtraukta papildoma sudedamoji dalis, tęsiasi. „Lietuvos dujų“, „Achemos“ ir pramonininkų atstovai mano, kad toks tarifo padidinimas dėl SGD terminalo statybos yra valstybės pagalba ir tam turi būti gautas Europos Komisijos sutikimas.

Tačiau Energetikos ministerija teigia, jog SGD terminalas yra tokia pat dujų tiekimo infrastruktūra kaip ir dujų vamzdžiai, o tokia infrastruktūra, pagal galiojančius įstatymus, yra finansuojama iš SGD tarifo.

Per VKEKK posėdį Energetikos ministerijai atstovaujantis teisininkas Vilius Bernatonis išaiškino, jog Energetikos ministerija bus atsakinga už tai, jei tokios infrastruktūros įtraukimas į dujų tarifą bus pripažintas valstybės parama.

„SGD terminalo projekto koncepcija visą šio projekto vystymo laikotarpį tiek strateginiu gamtinių dujų tiekimo saugumo, tiek Lietuvos Respublikos pasirinktu teisinio reguliavimo aspektais, buvo ne kartą pristatoma ir aptariama su Europos Komisijos atstovais. Atkreipiame dėmesį, kad šių konsultacijų metu iš Europos Komisijos pusės nebuvo oficialiai identifikuojamos rizikos dėl galimo valstybės pagalbos modelio taikymo. Pažymime, jeigu atsirastų pagrįstų abejonių dėl šio instituto taikymo ir jo atitikties Europos Sąjungos konkurencijos teisės nuostatoms, atitinkami sprendimai būtų derinami su Europos Komisija. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Ministerijos nuomone, nėra teisnių kliūčių VKEKK priimti aptariamus teisės aktų projektus“, – dėstoma Energetikos ministerijos rašte VKEKK.

D. Korsakaitė, komisijai nubalsavus už metodikos pakeitimus, numatančius priedą prie perdavimo tarifo, teigė: „Mes nelabai turime pasirinkimą, jis (SGD terminalo įstatymas – DELFI) galioja ir nėra jokių kitų teisės aktų, kurie paneigtų to įstatymo galiojimą ir ten labai aiškiai pasakyta, kad infrastruktūros įrengimo arba dalies sąnaudos turėtų būti kompensuojamos per perdavimo tarifą."

Pasak jos, Energetikos ministerija ir Konkurencijos taryba turi įgaliojimus spręsti, ar toks terminalo finansavimo būdas yra valstybės parama, o VKEKK darbas - su metodika nustatyti galimybę įtraukti prie perdavimo tarifo priedą, kuris būti tikslingai skirtas infrastruktūrai įrengti. Konkretus tarifo padidinimas dar bus svarstomas VKEKK posėdžiuose.
 

www.DELFI.lt  
Šaltinis www.delfi.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...
Close