captcha

Jūsų klausimas priimtas

„Chevron“ ima minutės pertraukėlę. Kodėl?

Penktadienį Aplinkos ministerija turėjo paskelbti, kam bus leista Lietuvoje vykdyti skalūnų dujų žvalgybą ir gavybą. Neabejota, jog JAV energetikos milžinė „Chevron“ bus pripažinta konkurso nugalėtoja Šilutės–Tauragės plote. Aplinkos ministras Valentinas Mazuronis prie ministerijos susirinkusiems piketuotojams avansu aiškino, kaip bus reikalaujama projekto kiekvienam naujam gręžiniui.
V. Skaraitis (BFL) nuotr.
V. Skaraitis (BFL) nuotr.

Penktadienį Aplinkos ministerija turėjo paskelbti, kam bus leista Lietuvoje vykdyti skalūnų dujų žvalgybą ir gavybą. Neabejota, jog JAV energetikos milžinė „Chevron“ bus pripažinta konkurso nugalėtoja Šilutės–Tauragės plote. Aplinkos ministras Valentinas Mazuronis prie ministerijos susirinkusiems piketuotojams avansu aiškino, kaip bus reikalaujama projekto kiekvienam naujam gręžiniui.

Tačiau staiga viskas apvirto aukštyn kojomis – stabdžio pedalą nuspaudė pati „Chevron“, laišku paprašydama nukelti konkurso nugalėtojų skelbimą iki rudens. Kodėl?

Pasaulinio energetikos giganto prašymas nustebino ir nugalėtoją turėjusios paskelbti komisijos narius. Aplinkos viceministrė Daiva Matonienė neslėpė, jog tokia padėtis nėra normali.

„Mano nuomone, nugalėtoją reikėjo skelbti dabar, nes neaiški situacija nėra gerai. Tačiau pareiškėjai patys prašė skelbimą atidėti“, – sakė ji.

Skubėti nenori

Lietuvos geologijos tarnybos vadovas Juozas Mockevičius 15min.lt teigė, jog „Chevron“ sprendimą galėjo lemti kelios aplinkybės.

„Skaitydamas laišką supratau, kad bendrovė nori papildomo laiko, kol bus parengta Žemės gelmių įstatymo poįstatyminių teisės aktų bazė. Kol detalės nėra aiškios, jiems kyla abejonių. Be to, nėra aišku, kada Vyriausybė priims sprendimą, o konkurso nuostatose yra sąlyga, jog pripažinus laimėtoją per 30 dienų reikia sumokėti įmoką. Jei leidimo išdavimo svarstymas užsitęs, pinigai bus užšaldyti“, – sakė jis. Nors tiksli užstato suma yra komercinė paslaptis, minimali įmoka konkurso sąlygose buvo apie 1,5 mln. litų.

Aplinkos ministerijos komisija turėjo skelbti ir antrojo konkurso Kudirkos–Kybartų plote rezultatus, tačiau ir ten likusi vienintelė pretendentė paprašė neskubėti.

„Su kitu konkursu situacija panaši. UAB „Diseta“, kuri liko vienintelė pretendentė žvalgyti Kudirkos–Kybartų plotą, taip pat paprašė nepriimti sprendimo šiandien. Jie nori, kad būtų baigtas teisminis ginčas tarp konkurso dalyvio, kurio pasiūlymas buvo atmestas, ir Lietuvos geologijos tarnybos“, – paaiškino J. Mockevičius.

Dėl Kudirkos–Kybartų ploto sprendimas bus priimtas pasibaigus teisminiams ginčams, o  Šilutės–Tauragės ploto nugalėtojas turėtų paaiškėti rugsėjo 16 d.

Buvęs ūkio ministras, parlamentaras Dainius Kreivys 15min.lt teigė, jog užsienio investuotojai praranda pasitikėjimą Lietuva: „Iki šiol yra neaiškūs mokesčių tarifo klausimai, be to, nėra sutvarkyta teisinė bazė. Dabartinė dauguma visose srityse, kurių imasi, daro žingsnį į priekį ir du atgal. Tai matydami tiek „Chevron“, tiek kiti investuotojai turės labai negatyvią nuomonę apie Lietuvą. Artimiausiu metu mes to gal ir nepajusime, bet po poros metų tai labai aiškiai matysime ekonomikos rodikliuose“.

Aplinkos ministerijos atstovė skelbdama sprendimą atidėti rezultatų skelbimą minėjo, jog bendrovių prašymai stabdyti konkursus gali būti susijęs ir su visuomenės grupių spaudimu.

„Reikia turėti galvoje ir kaimynų interesus bei jų veikimą Lietuvoje. Be to, mūsų valdžia deda labai mažai pastangų įtikinti bendruomenes ir sumažinti įtampą. Jeigu su bendruomene turi šnekėtis opozicija, o valdžios atstovai net nesiteikia atvažiuoti, tai apie ką tada kalbėti?“ – retoriškai klausė D. Kreivys.

Žygaičių bendruomenės atstovas Jonas Nairanauskas neslėpė džiaugsmo: „Šį sprendimą sutinkame su didžiuliu džiaugsmu ir tikimės, kad šita nesąmonė Lietuvoje nebus įdiegiama, kad Žemaitijoje neatsiras pramoninė zona. Mes parodėme, kas yra tvirta žmonių sąjunga ir savivalda. „Chevron`as“ pamatė, kad čia taip paprasta nebus“.

J. Nairanauskas patikino, kad „Chevron“ atstovai naujame žvalgybos plote su vietiniais gyventojais nėra bendravę. Kita situacija Rietavo plote. Čia „Chevron“ skyrė 110 tūkst. litų bendruomenės namų statybai, JAV bendrovė dalyvavo miestelių renginiuose. „Tačiau didesnio bendravimo nebuvo. Jų arogancija tokia didelė, kad jie nesupranta, kam to iš viso reikia“, – sakė J. Nairanauskas.

Ragina peržiūrėti galiojančias licencijas

Lietuvos Žaliųjų partijos pirmininkas, parlamentaras Linas Balsys konkursų stabdymą įvertino kaip Lietuvos nuolaidžiavimą JAV bendrovei. „Sprendimo atidėjimas „Chevron“ prašymu yra dar  vienas nuolaidžiavimas. Mes raginame paskelbti moratoriumą visiems konkursams, kol Seime nebus sutvarkytas įstatymų paketas, o ES nebus priimti skalūnų gavybą reglamentuojantys teisės aktai“, – teigė jis.

Seimo nario nuomone, būtina peržiūrėti ir galiojančias licencijas: „Labai svarbus klausimas yra jau dabar išduotos licencijos „Chevron“ valdomoms kompanijoms „LL investicijos“ ir „Minijos nafta“. Pagal 2006 m. išduotas licencijas jos gali daryti ką nori. Taip pat ir žvalgyti bei išgauti skalūnų dujas. Tai milžiniška spraga. Mes raginame premjerą Algirdą Butkevičių sustabdyti tas licencijas ir pareikalauti, kad bendrovės konkrečiai deklaruotų, ką jos ketina daryti“.

Paklaustas, ar „Chevron“ prašymas stabdyti konkurso nugalėtojo skelbimą nereiškia jos pasitraukimo, L. Balsys sakė, kad dėl to labai neliūdėtų: „Jei taip būtų, palinkėčiau „Chevron“ laimingo kelio grįžti ten, iš kur jis yra atkeliavęs. Tai pavojingos technologijos. Manoma, kad Prancūzija turi bene didžiausius skalūnų išteklius Europoje, tačiau šios šalies prezidentas, skirtingai nei Lietuvos prezidentė, pažadėjo, jog jam būnant šiame poste jokios skalūninių dujų žvalgybos nebus“.

Parlamentaras patikslino, jog „Chevron“ stabtelėjimas nereiškia jos pasitraukimo. „Seimas į rudens sesiją susirinks rugsėjo 10 d. ir aš manau, kad iki tol laiko bus priregistruota ne viena dešimtis visokiausių įstatymų. „Chevron“ paveikti politikai siūlys šiai bendrovei palankesnes pataisas. Galbūt bus siūloma sumažinti mokesčius už naftos ir dujų gavybą. Jau dabar norima atimti iš savivaldybių teisę nepatvirtinti poveikio aplinkai vertinimo programos. Manau, kad dabar „Chevron“ nori laimėti daugiau laiko, kad per savo įtakojamus politikus parengtų sau naudingas įstatymų pataisas“, – sakė L. Balsys.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...