captcha

Jūsų klausimas priimtas

A. Butkevičius apie „KLUB-U“ sistemą geležinkeliuose: o buvo įmanoma naudoti ką nors kita?

Buvęs premjeras ir susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius sako nesuprantantis, ką ketina tirti Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas dėl „Lietuvos geležinkelių“ naudojamos rusiškos sistemos „KLUB-U“, nes kitos sistemos Lietuva esą ir negalėjo diegti.
BNS nuotr.
BNS nuotr.

„Galėčiau pasakyti trumpai, kad dėl tų dalykų manęs neinformavo ir aš nieko nežinau, bet aš, kaip sakiau, pamačiau, kad vyksta populizmas“, – pareiškė A. Butkevičius, atvykęs liudyti tyrimą dėl verslo įtakos politikams atliekančiam komitetui.

Jis tikino, kad 2005-aisiais jis nebuvo susisiekimo ministras, ministro kėdėje tais metais buvo socialdemokratai Petras Čėsna ir Zigmantas Balčytis, tačiau problema dabar pasidomėjo ir viešojoje erdvėje rado daug neteisingos informacijos.

Pasak buvusio premjero, „tokia pati sistema“ veikia ne tik geležinkeliuose, bet ir kituose infrastruktūros objektuose.

„Kur mane pribloškė, tai aš nustebau, kad ta pati sistema, jeigu jūs norit žinot, veikia ir mūsų oro erdvėje, tikriausiai žinot, ane? Netgi ir karinėse oro pajėgose. Palaukit, tai aš jums papasakosiu, nes mane pribloškė tyrimas šitas, kodėl jūs tiriate vieną įmonę?“ – klausė jis.

„Ar jūs žinote, kad ta sistema yra pajungta su lėktuvų autopilotais? Sukėliau labai gerą diskusiją. Labai gerą klausimą? Karinės pajėgos naudoja, autopilotai skraido, šitą naudoja, Lietuvos geležinkelių lokomotyvai naudoja, nes tai yra tarptautinė civilinės aviacijos organizacija, kur kartu dirba amerikiečiai ir rusai“, – tęsė A. Butkevičius.

Tačiau, atrodo, kad buvęs premjeras kalbėjo ne apie „KLUB-U“, o apie palydovinę sistemą, iš kurios signalus priima „KLUB-U“. Klausiamas, ar tikrai žino kad būtent „KLUB-U“ veikia kituose sektoriuose, A. Butkevičius ėmė painiotis.

„Ne, tai „KLUB-U“ sistema, reiškia, yra ta, kuri priima dažnius iš oro navigacijos. Taip, ji dabar veikia lokomotyvuose, bet ji veikė ir kitose srityse, kiek mane informavo tie žmonės, kurie dalyvavo konkursinių sąlygų rengime“, – kalbėjo A. Butkevičius.

Kas padėjo buvusiam premjerui?

Buvęs premjeras neatskleidė, kas jam padėjo suprasti, kaip veikia sistemos, tačiau paprašytas komiteto pakviesti tuos specialistus pasidalinti informacija ir su NSGK, pažadėjo atsiklausti, ar jie pageidautų tai padaryti.

Paskui kalbėdamas su žurnalistais A. Butkevičius patikino, kad kalbėjosi ne su buvusiais LG vadovais, o esą su paprastu specialistu.

Kitos sistemos negalima buvo diegti?

A. Butkevičius tikino, kad prieš dvylika metų apskritai nebuvo galima geležinkeliuose diegti kitokios sistemos.

A. Butkevičius piktinosi, kad komitetas domisi ir dėl šios sistemos diegimo naujos kartos „Siemens“ lokomotyvuose, nes su kita sistema esą šie lokomotyvai Lietuvoje išvis nebūtų galėję važinėti.

„Lokomotyvai būtų stovėję patvoryje Lietuvos ir jie nebūtų galėję veikti, nes infrastruktūrą būtų reikėję pakeisti pačių geležinkelių bėgių. Ir tas yra daroma dabar“, – pareiškė A. Butkevičius.

Jis atkreipė dėmesį, kad pasikeitė ir geopolitinė situacija.

„Tuo metu Lietuvos ekonominiai santykiai su Rusija buvo geri“, – klausiamas, ar jam atrodo normalu, kad Lietuvoje sumontuota rusiška sistema ir ar buvo bandyta ieškoti kito sprendimo, sakė A. Butkevičius.

R. Sinkevičius: nieko nežinojau

Tuo tarpu komitete apklaustas 2012–2016 metais susisiekimo ministru dirbęs Rimantas Sinkevičius laikėsi kitos taktikos ir tikino apie „KLUB-U“ pirmą kartą išgirdęs tik šiomis dienomis iš žiniasklaidos.

R. Sinkevičius, BNS nuotr.

„Tas pavadinimas nebuvo man girdėtas ir aš jį išgirdau tik iš spaudos“, – sakė jis.

Pasak jo, ministerija apie šį klausimą nekalbėjo, apie galimus pavojus nieko esą ministrui nepranešė nei LG vadovai, nei įmonės valdyba, nei Valstybės saugumo departamentas (VSD).

„Kadangi jau projektas buvo įgyvendintas ir viešųjų pirkimų nebereikėjo daryti tai tuo aspektu nebuvo kalbama“, – sakė R. Sinkevičius.

Buvusio ministro buvo klausiama ir apie buvusio LG vadovo Stasio Dailydkos kadencijos pratęsimą.

R. Sinkevičius sakė nemanęs, kad S. Dailydka dirbo blogai, todėl pratęsęs jo kadenciją.

„Šiaip jis vadybininkas mano požiūriu buvo visai neblogas“, – sakė R. Sinkevičius.

Jis tikino, kad dėl S. Dailydkos sprendimą priėmė pats, niekieno nespaudžiamas.

„Kadrų klausimais aš neleisdavau, kad man suvadovautų, nes atsakomybė už tai lieka ministrui. Aš sprendimą priėmiau savarankiškai. (…) Aš mačiau tam tikrą nerimą Dailydkos, jo aplinkos, laukimą, jaudulį. Tai tokius dalykus mačiau. Bet jokio išorinio spaudimo nei partinio, nei politinio, nei verslo nepatyriau“, – sakė jis.

A. Butkevičius taip pat sakė, kad nesulakė jokių prašymų dėl S. Dailydkos kadencijos pratęsimo ir šis klausimas esą nebuvo svarstomas socialdemokratų partijoje.

Buvęs LG vadovas Stasys Dailydka LRT yra sakęs, kad ministerija visame procese nuolat dalyvavo.

„Valdyba buvo [sudaryta – LRT.lt] ministerijos žmonių pagrindu. Visada vadovavo, kiek aš atsimenu mano vadovavimo metu, ministro pavaduotojai. Jie buvo atsakingi už geležinkelį. Pradedant ponia Zumeriene, po to ponas Štaras, Girdauskas buvo valdybos pirmininkai. Valdybose dalyvauja žmonės, tai [jie – LRT.lt] gauna medžiagą iš anksto, susipažįsta, turi galimybę klausti“, – sakė S. Dailydka.

Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas pradėjo tyrimą dėl „Lietuvos geležinkeliuose“ įdiegtos lokomotyvų valdymo sistemos „KLUB-U“, kuri pagaminta „Iževsko radijo gamykloje“.

Komiteto žiniomis, Iževske pagaminta sistema „Lietuvos geležinkeliuose“ buvo pradėta diegti 2006 metais.

2009–2011 metais rusų įmonė galutinai įdiegė kompleksinę, unifikuotą lokomotyvų saugos sistemą „KLUB-U“. Ši sistema gali būti naudojama nuotoliniu būdu lokomotyvo greičiui kontroliuoti ir netgi visiškai jį sustabdyti.

Šaltinis www.15min.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...