captcha

Jūsų klausimas priimtas

Akcizų didinimo pasekmės: pajamos už alkoholį kovą smuko į neregėtą dugną

Valstybė raško akcizų pakėlimo alkoholiniams gėrimams vaisius. Naujausia statistika rodo, kad kovo mėnesį, kai įsigaliojo padidinti akcizai, jų surinkimas iškart smuko 40 procentų. Kita vertus, ta pati statistika parodo, kad vasario mėnesį lietuviai alkoholiniais gėrimais tiesiog užvertė savo sandėlius ir garažus.
BNS nuotr.
BNS nuotr.

Akcizų už parduotus stiprius gėrimus – 78 proc. mažiau nei pernai kovą, už alų – 26 proc. mažiau.

Kaip ir buvo galima tikėtis, kovo mėnesį įsigaliojus naujiems akcizams už alkoholį, valstybė surinko gerokai mažiau mokesčių nei pernai tuo pačiu metu.

Degtinės – 80 proc. mažiau

Kai kurie skaičiai – sunkiai suvokiami. Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, kovo mėnesį akcizų už parduotus spiritinius gėrimus surinkta 2,2 mln. eurų. Arba beveik 80 proc. mažiau nei pernai kovą.

Kita vertus, statistika rodo, kad lietuviai prieš akcizų didinimą puolė į parduotuves pirkti alkoholio ir grūsti jais sandėlius ir garažus. Pavyzdžiui, vasario mėnesį akcizų už parduotus spiritinius gėrimus surinkta 57,3 mln. eurų. Arba 20 kartų daugiau nei kovą.

Degtinės vasarį parduota 33 kartais daugiau nei kovą, vyno – 20 kartų.

Tai rodo, kad Lietuvos gyventojai yra jautrūs mokesčiams, ir alkoholiniais gėrimais pasirūpina iš anksto. Be to, alkoholiniais gėrimais iš anksto skubėjo pasirūpinti ir prekybos tinklai, barai, restoranai.

Į sandėlius – ir alus

Panaši situacija ir su alumi. Kovą akcizų už jį surinkta tik 2,8 mln. eurų arba 26 proc. mažiau nei pernai tuo pačiu metu. Tačiau vasarį, prieš akcizų didinimą, alaus pirkta du kartus daugiau – akcizo surikta 7,3 mln. eurų. Taigi prieš mokesčių didinimą lietuviai skubėjo pasirūpinti ir alaus atsargomis.

Kiek kitokia situacija su vynu. Nors kovą jo parduota mažiau nei vasarį, tačiau akcizų surinkimas padidėjo 209 proc., palyginti su pernai kovu.

Vyno mėgėjai, panašu, šių metų vasarį, prieš brangimą, taip pat skubėjo pirkti. Statistika rodo, kad kovo mėnesį vyno pardavimai iškart krito net 15 kartų. Taigi vasario prekyba buvo rekordinė.

Tai, kad vasarį Lietuvos gyventojai puolė pirkti daugiau alkoholinių gėrimų, paveikė ir trijų mėnesių statistiką. Ji rodo, kad per tris šių metų mėnesius akcizų už parduotą alkoholį surinkta 75 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu.

Analitikas: lietuviai – racionalūs pirkėjai

„Lietuviai išties yra racionalūs žmonės ir sugeba susiskaičiuoti savo pinigus. Vasario ir sausio mėnesiais akcizų surinkimas buvo didesnis – tikrai užsipirko alkoholio į priekį. Ir ne tik namų ūkiai, bet ir verslo vienetai, tokie kaip parduotuvės, barai“, – 15min aiškino Lietuvos verslo konfederacijos Mokesčių komisijos pirmininkas Marius Dubnikovas.

Anot jo, stipriųjų gėrimų augimas buvo ryškiausias dėl to, kad tokius gėrimus galima saugoti itin ilgai, jie neturi galiojimo laikotarpio ir negenda.

„Šiuo atveju namų ūkiai ir verslai dalyvavo skaičiavimo mašinoje ir stipraus alkoholio pirko kiek įmanoma daugiau, nes jis lengvai sandėliuojamas ir negenda. Stipriųjų gėrimų akcizų surinkimas išliks mažesnis ir kitais mėnesiais. Tuo tarpu alaus akcizų surinkimas po truputį gerės – jo galiojimo trukmė yra trumpa“, – vertina M. Dubnikovas.

Paveiks tik ribotai?

Jis vertina, kad akcizų augimo poveikis alkoholio vartojimą paveiks tik ribotai.

„Akivaizdu, turim Latviją, turime Lenkiją – iš abiejų pusių galimybės įsivežti pigaus alkoholio beveik neribotos. Jei žmonės dabar 300 mln. eurų išleido Lenkijoje apsipirkinėdami, tai papildomai į pirkinių krepšelį įsidėti ir alkoholio jiems nebus sudėtinga. Tokiais veiksmais mes tik naikiname vieną iš savo pramonės šakų. Vartojimas, be abejo, šiek tiek sumažės, bet tai nebus esminis rinkos pasikeitimas“, – apgailestauja M. Dubnikovas.

Jis kraipo galvą, kaip galėjo būti, kad vyno akcizų surinkimas kovą smarkiai išaugo.

„Įdomu būtų sužinoti, kas tą lėmė. Silpnojo alkoholio substitutas yra alus. Šiuo atveju gali būti tokia situacija, kad vartotojai nusisuko nuo alaus ir perėjo į vynų pusę. Sunku spręsti, nes dar tik vieno mėnesio duomenys yra. Bet yra rizika, kad vartotojai maino alų į vyną“, – teigia M. Dubnikovas.

Didesni akcizai alkoholiniams gėrimams įsigaliojo šių metų kovo mėnesį. Akcizų tarifai alui padidėjo 112 proc., vynui ir kitiems fermentuotiems gėrimams bei tarpiniams produktams – nuo 92 iki 111 proc., etilo alkoholiui – apie 23 proc.

Šaltinis www.15min.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...