captcha

Jūsų klausimas priimtas

„Lietuvos geležinkelių“ pinigų upė gali išsekti

„Lietuvos geležinkelių“ pamėgta vidaus sandorių sistema sudaro dideles galimybes piktnaudžiavimui ir lėšų švaistymui, teigia Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) direktorė Diana Vilytė. Pasak jos, ši sistema sudaro sąlygas smarkiai permokėti už prekes ir paslaugas, be jokios konkurencijos renkantis sau mielus tiekėjus.
BNS nuotr.
BNS nuotr.

Trečiadienį 15min atskleidė, kas slypi už vieno didžiausių „Lietuvos geležinkelių“ vidaus sandorių. Nors formaliai naujų lokomotyvų gamybai samdoma „Lietuvos geležinkelių“ dukterinė bendrovė, didžioji dalis pinigų iškeliauja visiškai kitur. Pirmiausiai – į Rusijos koncerną „Transmašholding“ ir jam atstovaujančią Lietuvos įmonė TMHB. Šią situaciją D. Vilytė trečiadienį komentavo Seimo Audito komiteto posėdyje. Komitetas veikiausiai siūlys Seimui uždrausti vidaus sandorius.

Kaina gali išsipūsti iki 50 proc.

VPT direktorė 15min teigė Seimo nariams pateikusi apytikrį įvertinimą, kiek gali būti permokama už prekes ar paslaugas, pasinaudojant vidaus sandoriais.

„Yra įvairūs skaičiavimai. Bet paprastai konkurencijos nebuvimas gali kainą išauginti iki 50 proc.“, – sakė D. Vilytė.

Pasak jos, VPT negali vertinti lokomotyvų pirkimo, mat vidaus sandoriai vykdomi uždarai, o VPT prie jų dokumentacijos neprieina.

„Jeigu būtų viešasis pirkimas, gal būtume paskaičiavę. Bet kadangi tai buvo vidaus sandoris – mes neprisilietėme“, – teigė D. Vilytė.

VPT direktorės teigimu, dideles rizikas vidaus sandoriuose įžvelgia ne tik jos vadovaujama tarnyba. „Pasisakė ir STT, ir Konkurencijos taryba, ir Valstybės kontrolė. (...) Buvo visų kontroliuojančių institucijų vieninga pozicija“, – sakė D. Vilytė.

Paklausta, ar naujame Seime gali pakakti politinės valios vidaus sandorių pažabojimui, ji teigė matanti tokias galimybes.

Siūlys naikinti vidaus sandorius

Seimo Audito komiteto narė Agnė Bilotaitė, viena iš komiteto išvadų apie vidaus sandorius rengėjų, 15min teigė siūlysianti naikinti šį instrumentą.

„Siūlysime greičiausiai atsisakyti vidaus sandorių kaip instituto“, – sakė A. Bilotaitė.

Anot parlamentarės, analogiškas siūlymas ankstesnės kadencijos Seime daug palaikymo nesulaukė. Esą dabar panašu, kad formuojasi vidaus sandorių panaikinimui reikalinga politinė valia.

Pasak jos, komiteto posėdžio metu pateikta informacija rodo, kad vidaus sandoriai – milžiniška spraga piktnaudžiavimui. Esą komiteto posėdyje pateikti pavyzdžiai, kaip vidaus sandorių sumos dvigubai viršijo rinkos kainas.

„Konkurencijos taryba pateikė pavyzdžius. Jie analizavo savivaldybes, jų atliekamus vidaus sandorius. Tarkim – komunalinių atliekų sritis, kur naudojami vidaus sandoriai. Tai paslaugų kainos išaugdavo net iki 100 proc. Tai yra rimtas argumentas“, – sakė A. Bilotaitė.

Pinigų gavėjus slepia

15min oficialiai kreipėsi į „Lietuvos geležinkelius“ su prašymu atskleisti pagrindinius subrangovus ar kitus tiekėjus, samdomus vidaus sandoriams pasitelktų dukterinių įmonių. Šią informaciją „Lietuvos geležinkeliai“ atsisakė atskleisti, kaip ir subrangovams tenkančias pinigų sumas.

Atsisakymą „Lietuvos geležinkeliai“ motyvuoja tuo, esą susitarimai tarp įmonės dukterinių bendrovių ir jų be konkurso pasirinktų privačių subjektų yra „konfidenciali informacija“.

„Lietuvos geležinkeliai“ – vidaus sandorių čempionai. Vien pernai per vidaus sandorius ši valstybės valdoma bendrovė sudarė sutarčių už maždaug 88 mln. eurų. VPT vadovė D. Vilytė prognozuoja, kad šiemet ši suma gali būti dar didesnė.

Šaltinis www.15min.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...