captcha

Jūsų klausimas priimtas

Tinklinė rinkodara: naivuolių ir nusivylusiųjų gaudyklė

Vienų akyse – nusivylimas ir viltis. Kiti spindi naivumu. Jie tiki, kad tinklinė rinkodara – jų lobio žemėlapis. Bet lobsta tik šio verslo sumanytojai, viltimis ir emocijomis maitinantys jaunus studentus ar darbu nusivylusius žmones.
EPA-ELTA nuotr.
EPA-ELTA nuotr.

Vienų akyse – nusivylimas ir viltis. Kiti spindi naivumu. Jie tiki, kad tinklinė rinkodara – jų lobio žemėlapis. Bet lobsta tik šio verslo sumanytojai, viltimis ir emocijomis maitinantys jaunus studentus ar darbu nusivylusius žmones.

Skambina mokyklos laikų draugė ir sako turinti verslo planą. Telefonu daugiau nieko neišduoda. Pagalvoju, kad ji, kaip Dailės akademijos absolventė, turi idėją, kaip parduoti meną. Tačiau susitikusi ją suprantu, kodėl nieko konkretaus nepasakė telefonu. Jokios idėjos ji neturi, tik schemą, kaip užsidirbti perkant ir reklamuojant „Amway“ produktus.

Žaidžia emocijomis

Esu pakviesta į susitikimą su vienu garsiausių „Amway“ darbuotojų Lietuvoje Žilvinu Elvikiu. Į sostinės „Panoramos“ viešbučio konferencijų salę suplūsta dešimtys žmonių, tarp jų – keliolika naujokų.

Dauguma susirinkusiųjų – jauni, apie dvidešimties metų, žmonės. Jie, matyt, turi viltį, kad samdomo darbo niekada dirbti nereikės. Yra ir keli vyresni žmonės. Vienas jų itin nusivylęs. Paklaustas, kas jo darbe nepatinka, pradeda kalbėti apie pripažinimo ir pagarbos trūkumą, mažą atlyginimą ir panašiai.

Kalbėti apie verslą Ž.Elvikis pradeda tik apie 40-tą susitikimo minutę. Iki tol žaidžiama žmonių emocijomis. Susirinkusieji kamantinėjami, kas nepatinka jų darbe. Sąrašas ilgas: monotoniškumas, kontrolė, mažas atlyginimas, ilgas darbo laikas, kritika, užmokesčio lubos, išnaudojimas, darbo organizacija, viršininkas, trumpos atostogos, darbo aplinka, kėdė, darbo valandos ir pan.

Ž.Elvikis pradeda sudarinėti darbui idealių sąlygų sąrašą: pagarba, pripažinimas, laisvė, viršininko nebuvimas, lankstus grafikas, didelė alga, saugumo jausmas, savirealizacija, tobulėjimas ir t.t.

Suteikęs žmonėms viltį, Ž.Elvikis pažada, kad „Amway“ siūlomas verslo modelis ir sukurs tokią idealią darbo vietą. Su kokia sąlyga? Pirk. Tai, ką siūlo „Amway“, nėra verslas, tai yra tinklinė rinkodara – pinigai mokami už „Amway“ siūlomų prekių vartojimą ir jų siūlymą savo draugams, pažįstamiems.

Europoje tinkline rinkodara užsiima daugiau nei 11 mln. Lietuvoje tinklinės rinkodaros agentų 2011 metais buvo apie 30 tūkst., šiuo metu apie 20 tūkst. dirba „Amway“.

Negriūvanti piramidė

Man dar nespėjus įtarti, kad verslo modelis primena finansų piramidę, pažįstama skuba patikinti, kad tai nėra finansų piramidė. Įrodinėti puola ir Ž.Elvikis: „Tai nėra finansinė nelegali piramidė, nes tokia neegzistuoja ilgiau nei trejus metus.“

„Amway“ (pavadinimas sudarytas iš žodžių „American way“ pirmųjų dviejų raidžių) piramidė veikia nuo 1959 metų. Dabar bendrovė parduoda maisto papildus, kosmetiką, buitinę chemiją, kvepalus. Tačiau nusipirkti jų produktų gali tik prieš tai įsigijęs licenciją. Ji kainuoja apie 50 litų, aktyvuoti ją (tai yra, įsigyti įmonės siūlomų produktų) galima per tris mėnesius. Jei per tris mėnesius nieko neįsigyji, licencija baigia galioti.

Ž.Elvikis aiškino, kad, įsigydamas licenciją, tampi „Amway“ verslo bendraturčiu. Tai yra, užuot visą laiką pirkęs produktus svetimuose prekybos centruose, dabar perki prekes pats iš savęs ir gali tikėtis pelno. Uždarbis tiesiogiai priklauso nuo to, kiek pinigų išleidi. Todėl tam, kad iš tiesų gautum pajamų, reikia, kad iš vadinamojo tavo prekybos centro pirktų ir kuo daugiau tavo pažįstamų žmonių. Kuo daugiau jų suvilioji prisijungti prie „Amway“ tinklo, tuo daugiau gali tikėtis gauti pajamų – tavo pajamos priklauso nuo to, kiek prekių perki tu ir tavo pritraukti agentai.

Ž.Elvikio teigimu, pakankamai uždirbti galima jau po 3–5 metų veiklos. Esą metinės pajamos gali siekti ir 30–50 tūkst. eurų (104-173 tūkst. litų).

Tačiau uždirba tik nedaugelis. Prieš kelerius metus „The Times“ rašė, kad iš Didžiojoje Britanijoje dirbusių 39 tūkst. įmonės agentų vos 10 proc. uždirbo iš tokios veiklos. Valdžios tyrime teigta, kad „Amway“ pagrindinis tikslas yra privilioti kuo daugiau žmonių prisijungti prie tinklo ir sumokėti registracijos mokestį. Didžiosios Britanijos atstovas teisme tuomet aiškino, kad sistema sukurta lengvatikiams, suklaidintiems ir pažeidžiamiems žmonėms.

Tai, kad daugumai žmonių pajamos iš tinklinės rinkodaros nėra pagrindinės, patvirtina ir „Amway“ korporatyvinių reikalų vadovė Anna Wieraszko.

„Pasaulyje tinklinė rinkodara yra dažniausiai tik nedaug laiko atimanti veikla, padedanti gauti papildomų pajamų“, – sakė A.Wieraszko.

JAV federalinė prekybos komisija 1979 metais konstatavo, kad tinklinė rinkodara nėra nelegali. Tačiau „Amway“ pripažinta kalta dėl kainų fiksavimo ir per didelių lūkesčių uždirbti sukūrimo.

Konkuruoja su internetu

Prie „Amway“ tinklo prisijungusieji kiekvieną savaitę vaikšto į susitikimus. Ir tik pirmasis jų yra nemokamas. Vėliau už kartą tenka mokėti po dešimt litų.

Schema Lietuvoje ypatinga dar ir tuo, kad uždirbtų pinigų pasiimti paprastai neįmanoma. Tiems darbštiesiems, kurie sugeba uždirbti, savo pinigų išsigryninimui tenka sukurti įmonę. Taip jų uždarbis yra apmokestinamas.

Lietuvos marketingo asociacijos vadovas Simonas Bartkus „15min“ pasakojo, kad Lietuvoje tinklinė rinkodara nėra taip paplitusi, kaip užsienyje. Be to, Lietuvoje veikiančios įmonės yra užsienio kapitalo.

Į Lietuvą toks rinkodaros būdas atėjo pakankamai vėlai. Užsienyje jis itin populiarus buvo iki interneto atsiradimo. Šiuo metu internetinė prekyba ir tinklinė rinkodara turi daug panašumų. „Atėjo internetinė prekyba ir tinklinė rinkodara liks toks labai jau nišinis dalykas“, – sakė asociacijos vadovas.

Paklaustas, ar daug žmonių iš to uždirba, S.Bartkus sakė manąs, kad uždirba tik tie, kurie užlipa į patį tinklo viršų.

Pasitelkia autoritetą

Investuotojas Robertas Kyosaki nuotr.), itin populiarių knygų „Du tėčiai: turtingas ir vargšas“, „Verslo mokykla žmonėms, kuriems patinka padėti kitiems“ ir „Pinigų srauto kvadrantas“ autorius, – „Amway“ dirbančių agentų autoritetas.

R.Kyosaki knygose ne tik pažeria lengvai suprantamos išminties ir suteikia turtingesnio gyvenimo vilties. Tinklinę rinkodarą jis propaguoja be išlygų.

„Kodėl aš remiu tinklinę rinkodarą? Dauguma tokių kompanijų yra ne tokios verslo mokyklos, kurios tiesiog išmoko vaikus dirbti turtingiesiems. Daug tinklinės rinkodaros įmonių moko vertybių, kurių nerasi tradicinėje mokykloje. Jos moko, kaip lengviausia praturtėti ir tapti verslininku. Jos nemoko, kaip būti ištikimiems ir visą gyvenimą dirbti turtingiesiems“, – rašo R.Kyosaki knygoje „Verslo mokykla žmonėms, kuriems patinka padėti kitiems“.

R.Kyosaki aiškina, kad turtingi žmonės turtingi todėl, kad jie kuria tinklus. Tuo metu visi kiti yra išmokyti kažkam dirbti, tarnauti.

R.Kyosaki piešia schemą, kaip turtingi žmonės tampa dar turtingesni: iš savo pajamų jie perka investicijas, taip gauna dar daugiau pajamų ir investuoja dar daugiau. Todėl jis pataria pirkti tik tokias investicijas, kurios iš tikrųjų generuotų pajamas. Automobilis ar namas, deja, tėra finansinė našta, o ne investicija.

Šaltinis www.15min.lt

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Ekonomika

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...